Středa 9. července 2025, svátek má Drahoslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

INTERNET: Deníčkáři a novináři

diskuse (8)

Do osmdesátých let byla veřejnost v segmentu šíření informací závislá na médiích a tento monopol médiím přirozeně umožnil, aby tak trochu zpohodlněla a zkostnatěla a o zpětné vazby na své publikum se zase tak moc nestarala. Internet díky své technické povaze osvobodil veřejnost od závislosti na klasických médiích a dovolil jí, aby si tvorbu a distribuci informací obstarala sama. Od té doby žurnalisté zaznamenávají jistý úbytek zájmu o to, co dělají, a majitelé médií uvažují, co s tím. Pochopitelně se nabízí vstup do prostoru internetu a přizpůsobení se tomuto způsobu komunikace. Jednak vytvořením webového obrazu klasického média na internetu nebo přenesením bezprostředního stylu komunikace z internetu do tradičního média. Své internetové stránky mají u nás již téměř všechna média. Nyní se na nich ve stále hojnějším počtu objevují osobní výpovědi nenovinářů, kterým se říká blogy. Jde tak nějak o jakousi písemnou odnož reality show, ale především je to asi pokus, jak se přiblížit publiku.

Blogy – česky deníčky - rostou v prostoru internetu jako houby po dešti. Už je jich prý 80 milionů a pořád lidi baví. Navštěvují je, a proto se na této módní vlně zkouší svézt i internetové protějšky klasických médií, ale i původní zpravodajské portály, a nabízejí své internetové stránky nenovinářům, aby na nich zveřejnili své dojmy a pocity.

Před dvěma lety v listopadu s tím začaly Novinky.cz. Uživatelé se ovšem museli vměstnat do klasických rubrik jako je politika, kultura, cestování, sport a podobně.

Letos na nabídly své stránky deníčkářům zpravodajské servery Aktuálně.cz a iDnes.cz a před několika dny i vyhledavač Google.

iDnes.cz se údajně po měsíci svěřovalo už 645 nenovinářů a o jejich výpovědi se zajímalo v průměru denně 15 tisíc uživatelů, což prý za měsíc může představovat až sto tisíc čtenářů deníčků.
Nebyla by to klasická média, aby i původně zcela volné formy sdělení na internetu nenarazila na svá stará kopyta a nezačala nabízet blogy celebrit, ačkoli tím sama sebe usvědčují z toho, že nic nepochopila.

Například Aktuálně.cz se chlubí, že návštěvnost deníčku Jiřího Paroubka činila v červnu denně kolem 15 tisíc uživatelů. Podobně jako iDnes.cz tedy odhadují zájem za měsíc na sto a více tisíc návštěvníků. Přes léto Aktuálně.cz také chce nabídnout celebritám, aby na jeho stránkách ve svých deníčcích zveřejnily fotky nebo „videa“ z dovolené.

Publikum zkrátka tlačí oblast kultury včetně médií blíže skutečnosti. Částečně aby uspokojilo svou zvědavost, ale pravděpodobně také proto, že kulturní obsahy - ty mediální nevyjímaje - jsou příliš akademické, tedy neživotné či vzdálené realitě.

Role novinářů v internetové éře spočívá především v práci s informacemi, málo v jejich vyhledávání, a cestou profesionálního žurnalisty není napodobování živelné internetové komunikace. Je to důsledek mediálního věku, jehož hlavním příznakem je neuvěřitelné množství informací. Smyslem žurnalistiky již není informovat. Různými údaji jsme zavaleni. Cílem novinářské práce je orientovat se v záplavě všemožných zpráv.

Čeští novináři patrně stále kladou zpozdilý důraz na zpravodajství, ačkoli mnohem významnější je pro jejich stále lépe informované publikum analýza a komentář. Protože domácí média takové služby nenabízejí, zastupují je různé specializované agentury, které za tento servis inkasují slušné honoráře.

Žurnalista by už neměl být člověk, který něco vyslechne a vtipně pošle dál. Pravděpodobně by se z něj měl stát odborník nadaný k popularizaci složitých vztahů a vědomý si odpovědnosti za to, jakých zkreslení se přitom nutně dopouští.

Deníčkáři na internetu píší živelně, neověřují si informace, neskrývají emoce, nedodržují standardy novinářské etiky, a právě proto mají u uživatelů úspěch. Je to totiž zábavné. Blogy jsou v informačním věku jedním ze svérázných a šťavnatých informačních zdrojů, nic víc. Významná je ale orientace v soudobém moři informací, a tu nemohou poskytnout deníčkáři. Orientaci by měli nabízet novináři.

(Psáno pro Česká média)

Aston Ondřej Neff
9. 7. 2025

Sledování preferencí může někoho i bavit, má ale jeden háček.

Gita Zbavitelová
9. 7. 2025

Netanjahu je nadále odhodlán Hamás totálně zničit.

Jan Ferenc
9. 7. 2025

Česká republika s návrhem nesouhlasí.

Ivo Fencl
9. 7. 2025

Kniha zdaleka neřekla poslední slovo.

Radek John
9. 7. 2025

Američan Joshua Aaron stvořil program umožňující sdílení polohy příslušníků nechvalně proslulého...

Zbyněk Petráček
9. 7. 2025

Čeští meteorologové mohou být rádi, že nežijí v Maďarsku. V roce 2022 tam profesionálové...

Lidovky.cz, ČTK
9. 7. 2025

Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku (ESLP) dospěl k závěru, že Rusko má na svědomí četná...

Josef Kopecký
9. 7. 2025

Vláda zakázala ve státní správě všechny produkty a aplikace využívající AI čínské společnosti...

pkj Pavel Kortus
9. 7. 2025

Dálnici D3 u Mezna na Benešovsku ve středu dopoledne v obou směrech uzavřel požár kamionu. Podle...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz