Čtvrtek 13. února 2025, svátek má Věnceslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ESEJ: Mariánský sloup v Praze a smysl českých dějin

Debata o katolickými aktivisty prosazované obnově mariánského sloupu na pražském Staroměstském náměstí ukazuje, jak obě strany sporu chápou či nechápou české dějiny a jejich smysl. Vyostřující se polemika je jakousi obnovou významného sporu o smysl českých dějin ve třetím tisíciletí. Jeho první, rozhodující fáze probíhala od r. 1895, kdy vyšla Masarykova Česká otázka, do první světové války. Masarykova výrazná účast v ní a její o výsledek byly v první řadě politicko-filosofickým činorodým příspěvkem do této trvale naléhavé debaty.

Zatím nejnovější zásah do ní od katolického žurnalisty Jana Jandourka z MfD 14.8. (Zbouraná historie) je na první pohled dalším příkladem problematického způsobu argumentace zastánců obnovy pražského mariánského sloupu. Jejím hlavním rysem je zamlčování a obcházení jádra problému, jímž je nepřehlédnutelná a výslovná souvislost právě tohoto mariánského sloupu s tématem samostatné, svobodné české státnosti a jejím duchovním smyslem.

Pražský mariánský sloup byl ústředním symbolickým stvrzením a oslavou její brutálně násilné ztráty. Konec české státní samostatnosti, a tím s ní spjaté, v Evropě tou dobou nevídané české reformační tradice náboženské svobody začal porážkou armády českých stavů na Bílé hoře v r. 1620 a následnou likvidací reformační většiny české politické a duchovní elity. Nakonec byl završen a stvrzen výsledkem třicetileté války, jenž České království přes významné snahy jeho reformačního exilu vedeného Komenským odsoudil do rakouského mocenského a s ním neodlučně spjatého katolického církevního područí. Tedy ke dlouhodobé, dodnes patrné ztrátě politické a náboženské svobody. Právě tuto klíčovou skutečnost připomínal pražský mariánský sloup, jejž dal postavit rakouský císař Ferdinand III. V Praze se totiž v r. 1648 odehrálo jedno z posledních střetnutí třicetileté války, kdy zfanatizovaná katolická mládež na Karlově mostě odrazila útočící švédské reformační jednotky. Na švédské straně války, jež začala povstáním českých stavů proti rakouské nadvládě v r. 1618, bojovali mnozí exiloví zastánci obnovy české státní samostatnosti a náboženské svobody, jejichž porážku z r. 1648 pražský mariánský sloup oslavoval. Proto se k němu konala pravidelná procesí za účasti rakouských císařů, a to vždy v předvečer listopadového výročí bitvy na Bílé hoře. A k pražskému mariánskému sloupu procesí vycházela právě od Bílé hory.

Obcházet tuto rozhodující skutečnost a popírat ji, jak se pravidelně děje při nynějším prosazování obnovy pražského mariánského sloupu, je nekorektní a demagogické. Jan Jandourek v těchto vyježděných kolejích jen pokračuje. Fakticky se tím staví do řady odpůrců české státní svrchovanosti, a to pozoruhodně výmluvným způsobem.

V logice svého uvažování se pozastavuje nad údajným paradoxem první Československé republiky, tedy po ukončení rakouské nadvlády obnoveného samostatného státu, který oslavoval Československé legie, jež svobodný stát v první světové válce jako jeho stotisícová exilová armáda vybojovaly. Jako polemický protiargument Jandourek uvádí fakt, že českoslovenští legionáři během války netvořili většinu českých vojáků.

A tvořily ji snad exilové československé jednotky druhého odboje za druhé světové války? Zúčastnila se snad většina občanů odboje, aktivního odporu a opozice proti komunistické totalitě? Samozřejmě, že ne. Co to ale znamená? Lze snad proto říci, že první, druhý a třetí československý odboj byly nesprávné a nelegitimní? Takové otázky si již pan Jandourek neklade. Pokud by si je položil, musel by začít uvažovat o podstatě problému, o němž píše. Jak známo, myšlení bolí…

Asi by se pak musel zamyslet například nad tím, jak by se obnovený pražský mariánský sloup na Staroměstském náměstí vyjímal proti symbolickými kříži označenému místu mučednické smrti 27 českých pánů a měšťanů, kteří zde šli na smrt za svobodu své víry a státu, jejichž obnovenou likvidaci mariánský sloup oslavně ztělesňoval.

Jan Jandourek se svou polemikou zapletl do závažného problému, jenž se zdaleka netýká jen jeho. Je to hlavní problém českého katolicismu. Když Jandourek uvádí, že na přelomu 20. a 30. let bylo v Československu 80% katolíků, a tak se snaží zpochybnit oprávněnost tehdejší československé kritiky Vídně a Vatikánu, nezabývá se mravně pochybnou příčinou tohoto statistického faktu v Českých zemích. Katolická většina zejména Čechů byla a je výsledkem původního násilného vnucení katolické víry většině obyvatel, pokud nechtěli přijít o život nebo emigrovat. Konstatovat uvedené číslo jako polemický argument proti politice první republiky a vůbec se nezamyslet nad jejím nemravným původem je dost výmluvné.

Nejen pan Jandourek, ale český katolicismus vůbec se bez takových zamyšlení nad českými dějinami a jejich smyslem nemůže obejít, chce-li být věrohodný. A slušelo by rovněž pražskému magistrátu při rozhodování o aktivistickými katolíky vehementně požadované obnově mariánského sloupu na Staroměstském náměstí.

Převzato z blogu autora s jeho svolením

Zdeněk Roller
13. 2. 2025

Sir Isaac Newton byl bezpochyby génius, mozek k pohledání.

Aston Ondřej Neff
13. 2. 2025

Deziluze z vlády vedené Petrem Fialou je ohromná.

Dokument
13. 2. 2025

Právě jsem měl dlouhý a velmi produktivní telefonát.

Vratislav Hlubuček
13. 2. 2025

Soumrak ateizmu v dnešním světě je překvapivým tématem.

Ivo Fencl
13. 2. 2025

Začátkem roku znova vyšlo tucet povídek Karla Švandy ze Semčic.

Aston Ondřej Neff
10. 2. 2025

Babišovi se můžeme smát, že prohlašuje „Green Deal je mrtvý“.

Ondřej Neff
11. 2. 2025

Janě Maláčové se nepodařilo zvrátit situaci SOCDEM.

Aston Ondřej Neff
12. 2. 2025

Česká sněmovna je všechno, jenom ne hezká.

Aston Ondřej Neff
13. 2. 2025

Deziluze z vlády vedené Petrem Fialou je ohromná.

Tomáš Vodvářka
11. 2. 2025

Budu bit, haněn, osočován, skandalizován jako zastydlý boomer.

Josef Kopecký
13. 2. 2025

Zásadní reformu sociálních dávek projednávají poslanci. Návrh předložený vládou předpokládá...

dtt Ditta Stein, ČTK
13. 2. 2025

V Mnichově ve čtvrtek vjelo auto do skupiny demonstrujících. Zraněných je 27 lidí, někteří z nich...

Lidovky.cz, ČTK
13. 2. 2025

Vyhlídky na zlepšení vztahů mezi Severní a Jižní Koreou dál zamrzají. Pchjongjangský režim bourá...

ČTK, Lidovky.cz
13. 2. 2025

Ve věku 73 let zemřel v neděli 9. února bývalý poslanec ODS Petr Koháček. V politice začínal...

ČTK, Lidovky.cz
13. 2. 2025

Miliardář a spolupracovník amerického prezidenta Donalda Trumpa Elon Musk stáhne nabídku na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz