26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ESEJ: Mariánský sloup v Praze a smysl českých dějin

Debata o katolickými aktivisty prosazované obnově mariánského sloupu na pražském Staroměstském náměstí ukazuje, jak obě strany sporu chápou či nechápou české dějiny a jejich smysl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Literák 1.9.2012 16:30

demagogie

Tak to dopadá, když něco postavím na sporných tvrzeních, které o to hlasitěji a expresivněji prezentuji.

J. Urban 31.8.2012 23:35

Milý pane autore.

Bílá hora byla tím, čeho jsme od husitských válek (ale vlastně už i v době před nimi) svědky dosud: neschopnosti Čechů sami si vládnout, sjednotit se v zájmu něčeho pozitivního. Češi byli v konfliktu na Bílé hoře na obou stranách: na jedné se bili za Rakušáka Ferdinanda, na druhé za vzdorokrále Němce (!) Fridricha. Ten příklon k Ferdinandovi nakonec Čechy nejspíš zachránil, když tento dokázal u Vídně vzdorovat Turkům - což už možná ti chytřejší na Bílé hoře tušili, to Fridrich dokázal jen včas a daleko zdrhnout. Ten sloup vzniknul především jako díkůvzdání za pomoc Panny Marie při obléhání Prahy Švédy. Ti toho - jako nekatolíci - v Praze a Čechách velmi mnoho zplundrovali a hlavně ukradli (a nevrátili dosud) - a mohlo to být mnohem horší, kdyby bývali překročili od Malé Strany Vltavu. Tak je ať je to klidně připomínáno. Vy se běžet s vaší náboženskou nesnášenlivostí vycpat, vy byste byl schopen nechat zbořit nejen sloup, ale asi i chrám Sv. Mikuláše na Malé Straně :-(

J. Urban 31.8.2012 23:44

Re: Milý pane autore.

Sorry, při druhém obléhání Vídně už vládl syn Ferdinanda Leopold I.

O. Kadlec 31.8.2012 23:56

Re: Milý pane autore.

Vnuk.

J. Urban 1.9.2012 0:39

Re: Milý pane autore.

Tak tedy moje omluva znovu! - a díky.

J. Vintr 31.8.2012 21:27

99,99 % občanů

(těch, kteří si vůbec všimnou, že se postavil nějaký další pomník) nemá nejmenší tušení o nějakých historických souvislostech a ani je takové věci nikdy nebudou zajímat. Takže všechny tady ty učené debaty, čeho že je nebo není ten pomník symbolem, jsou celkem ku ho£vnu ...

J. Friedlaender 31.8.2012 18:10

Jako v základní škole

Článek je shrnutím všeho, co o oněch otázkách učila první a třetí republika (období druhé rtepubliky, protektorátu a bolševismu nestojí za zmínku). Mám-li to říci názorně, byť nepřesně, snažila se z katolíků udělat fašisty, kdežto protestanti byli bojovníky za liberální demokracii. S pravdou to buhužel nemá nic společného.

A pozoruhodné je to rozšíření významu slovesa "reformovat" na "rabovat" .....

J. Urban 31.8.2012 23:36

Re: Jako v základní škole

:-)

T. Kohout 31.8.2012 17:39

Stalin Denkmal

Stalinův pomník by nyní byl gigantická kuriozita. Sice šerednost, ale kuriozita na každý pád. S tím skladem na brambory či co pod ním. Turisty by určitě lákal. Takže všeobecně nejsem pro to, aby se cokoli bouralo, při jakékoli změně větru či režimu. Tak holt šly brutální dějiny a není to vůbec o nějaké morálce.

V. Čech 31.8.2012 17:50

Svému osvoboditeli – český lid

Ano, dnes bychom byli opět hrdí na pomník J.V.Stalina. Vždyť šlo přece o SKVĚLÉ dílo českých mozků a rukou, o výraz díků za osvobození naší vlasti od Němců a ostatních Euroameričanů, včetně jejich domácích přisluhovačů.

"Svému osvoboditeli – československý lid"; tento nápis se žulově skvěl na soklu pomníku.

Naštěstí, díky toužebně očekávaným událostem, bude jednou na stejném místě pomník nového osvobození, jen s poněkud pozměněným nápisem - viz nadpis. A samozřejmě - místo J.V.Stalina, velkého Dovršitele Leninova díla, bude na Prahu kamenně shlížet V.V.Putin - Prezident Obnovitel.

A tančit, tančit se bude všude! 

Vlasti zdar!

O. Mayer 31.8.2012 15:43

".... zfanatizovaná katolická mládež ,

na Karlově mostě odrazila útočící švédské reformační jednotky..... "  Už jenom tahle formulace ukazuje nakolik jste korektní a věrohodný. Zajímavé, jak snadno lze (i když paradoxně problematikou je spor mez dvěma větvemi křesťanstva) klesnout zase do slohu z Ruďase ne TV novin před rokem 89´   

V. Čech 31.8.2012 14:47

Zbořit i Týnský chrám!

Ano, takzvaný Mariánský sloup byl jedním ze symbolů zavlečení naší vlasti do Evropy; správně s ním naložili naši vlastenci. Jenže takových symbolů stojí v naší vlasti dodnes tisíce, možná desetitisíce. A to přes naše OBROVSKÉ úsilí, s nímž jsme během naší plné samostatnosti (1945-89) likvidovali připomínky neblahého působení Němců a křesťanů v naší vlasti.

Jen pár kroků od základů zneškodněného sloupu DODNES stojí takzvaný Kostel Matky Boží před Týnem, lidově Týnský chrám. Dodnes v něm papeženci otravují našim lidem jejich prostou mysl připomínám smrtelnosti, upozorňováním na tzv.hříchy. To nemůžeme tolerovat!

Proč vlastně nebyly zneškodněny VŠECHNY církevní stavby? Jen v důsledku naší nedůslednosti - zneškodnili jsme jen něco přes tři tisíce tzv.sakrálních staveb. Ostatní jsme nechali rozpadat časem; a jak se nám to vymstilo! V kostelním příšeří se scházeli přežívající křesťani a Němci a Euroameričany, kuli pikle proti naší vlasti. Skončilo to Prohraným listopadem a návratem vykořisťování člověka člověkem.Proto po našem dalším osvobození musíme zneškodnit VŠECHNY církevní objekty; bez výjimky!    

(Raději připomenu, že Pravoslavné a husity mezi křesťany nepočítáme - to jsou naši bratři a soudruzi. Takže kostel sv.Mikuláše na Staroměstském náměstí zůstane stát i po osvobození.)

Vlasti zdar!

J. Navrátil 31.8.2012 18:37

Re: Zbořit i Týnský chrám!

Demagogie non plus ultra typického představitele tzv. "převrhelců". V pobělohorské terminologii přeběhlíků od víry a přesvědčení otců k ideologii momentálních vítězů. Pro tyhle nezakotvené a labilní přeběhlíky (cca 80% obyvatel Čech a cca 60% obyvatel Moravy byla reformovaného vyznání) se také hodí známější "Poturčenec horší Turka).

O. Kadlec 31.8.2012 19:06

Re: Zbořit i Týnský chrám!

Prosivás! Pane Navrátil - náboženské názory mějte jaké chcete, ale netvrďte tady takové nesmysly! "(cca 80% obyvatel Čech a cca 60% obyvatel Moravy byla reformovaného vyznání)"

A s těmi tzv. převrhelci...těch bylo! na všech stranách. Změna vyznání byla velmi častá až do třicetileté války. Většinou z prospěchářských důvodů, ale často také z přesvědčení. Ke katolíkům jakož i od katolíků, od husitů na všechny strany, do Jednoty, od Jednoty, a také od luteránů k reformovaným a naopak, občas i mezi menšími skupinami.

Pak se to ustálilo, protože nad vírou lidí převzal dozor stát. V celé Evropě, pane. Když po mnoha generacích stát svou moc nad vírou ztratil, většina lidí postupně přestal míti za závaznou tu "víru otců". Víra se nedědí, pane.

L. David 31.8.2012 14:11

Katolická organizace (že prý církev) nedá nikdy pokoj.

Vždy jsou jí přednější mocenské hrátky, než aby byla tím, čím se naoko tváří být. Totiž skutečnou křesťanskou církví.

Š. Šafránek 31.8.2012 12:38

České dějiny jsou barevnější, než soudí autor

Soudím (a jsem potomek pobělohorských tajných evangelíků), že po třiceti letech válečné devastace armádami obou stran, které civilisty rozhodně nešetřily, je více než zavádějící adorace švédské soldatesky, rabující levý břeh Vltavy. Zájem obyvatelstva Zemí české koruny a pochopitelně i Prahy byl v roce 1648 jediný – přežít; ze čtyř milionů obyvatel v roce 1618 zůstal v českých zemí milion zbídačených lidí. Bylo jim ukradené, zda švédské vojsko následují exulanti či nikoli, a proto „...když zfanatizovaná katolická mládež na Karlově mostě odrazila útočící švédské reformační jednotky,“ jinými slovy všeho schopné žoldáky, byli jí Pražané právem vděční.

 

Celé následující generace byly vychovány v katolictví a z hlediska víry je irelevantní, za jejich předkům byla konverze vnucena či nikoli. Obě konfese jsou rovnocenné, stejně tak jako jejich symboly; politika a mocenské hry poloviny sedmnáctého století by neměly být důvodem sporů ve století jednadvacátém.

 

Pokud bude na Staroměstském náměstí znovu vztyčen Mariánský sloup, stržený bandou pobudů ve chvíli, kdy jim za to nic nehrozilo, je naopak blízkost popraviště českých pánů (o jejichž idealismu i české národnosti by se u mnohých z nich dalo s úspěchem pochybovat, o statečnosti nikoli) jedinečným příkladem barevnosti českých dějin. Můžeme být jen rádi, že hurávlastenci nesvrhli z Karlova mostu Braunovy sochy a nevypálili třeba Chrám sv. Mikuláše, neb jak víme, české baroko by bez protireformace a katolictví sotva dosáhlo tak jedinečného rozmachu...

S. Udatný 31.8.2012 9:04

Vydrancování kathedrály sv Víta,

takže máme děkovat protestantům za poničení svatovítského chrámu, děkovat protestantům, že v zájmu své moci se chtěli spojit s Turky. Jsem velmi rád, že zvítězili katolíci, protože jinak se zde mluvilo německy, církevní obřady by se dály v němčině atd. Vyhrát protestanti, tak jsme dopadli jako Lužičtí Srbové alo to pánovi asi nevadí, hlevně když vyhrajeme.

R. Langer 31.8.2012 10:41

Re: Vydrancování kathedrály sv Víta,

Škoda že dřív nevyhráli Keltové, mohli jsme mít od těch křesťanských blbostí klid...

O. Kadlec 31.8.2012 11:42

Re: Vydrancování kathedrály sv Víta,

Hehe! Keltská misie prošla celou Evropou.

F. Eliáš 31.8.2012 8:30

Bourání i stavby pomníků jsou nesmysl

Stejné je to s názvy ulic. Jak krásně by se učil dějepis na nároží, kde by žáci viděli, jak naši servilní předkové svižně přejmenovávali ulice podle vládců té které doby.

O. Kadlec 31.8.2012 11:43

Re: Bourání i stavby pomníků jsou nesmysl

Pak to není nesmysl. Protiřečíte si.

P. Kolář 31.8.2012 8:25

Čekám stále a čekám asi marně

na okamžik,kdy se naše dějiny budou vykládat tak,jak se staly.Poslední takový pokus udělal Pekař.A od té doby je to jenom souboj ideologií.Kdy už konečně pochopíme,že se na nich nedá nic změnit,že jsou konečné.Že nemůžeme historii měřit dnešními hledisky a že ti lidé kteří ji tvořili, uznávali jiné principy než my.Že byli prostě omezeni svými poznatky.Debatujeme o době,kdy nebylo ještě zcela jisté,že jablko padá opravdu ze stromu díky zemské přitažlivosti.Že věrnost zemi se rovnala věrností k panovníkovi.Pokud připustíme,že máme právo likvidovat všechno,co se nám na minulosti nelíbí,tak tu naši historii nejsme schopni pochopit.A pokud budeme považovat bourání pomníků za záslužný čin a ne za vandalství,tak je to především důkaz o morálce nás samých.

J. Skála 31.8.2012 10:25

Re: Čekám stále a čekám asi marně

První a druhá část Vašeho příspěvku si odporují. Přijmeme-li historii tak, jak se udála, neměli bychom bourat pomníky, ale ani je v rámci jakékoliv ideologie obnovovat. My jsme je nezbourali.

R. Langer 31.8.2012 10:44

Re: Čekám stále a čekám asi marně

Jste si jistý, že pomníky mají skutečně něco společného s historií, a ne s vítězi, kteří historii píší?

O. Mayer 31.8.2012 15:58

problem je v tom, ...

... že tady nejde o obnovu pomníku 300-leté pobělohorské poroby pod jhem neblahých těch Habsburků ale (vandalsky) zničeného architektonického prvku. Pomník z toho dělalo a dělá jenom pár fanatiků. A taky v tom vidět ohrožení naší státnosti může opravdu jenom paranoik.    

O. Kadlec 31.8.2012 16:09

Re: problem je v tom, ...

Přesně tak! Myslím že za tenhle cirkus kolem Mariánského sloupu si dnešní křesťanstvo, obzvlášť v tomto případě protestantské křesťanstvo, zaslouží, aby se dozvědělo co si o něm veřejnost myslí. V mnoha jiných případech nám bývá spíláno nespravedlivě.

V. Venc 31.8.2012 11:22

Re: Čekám stále a čekám asi marně

Výborný komentář! Ale bohužel, dějiny se vždycky budou vykládat tak, aby se to hodilo "mainstreamu".

Nejsme však sami, dělají a dělali to všichni, např. Francouzi, Angličané, Rusové....A konečně, ta opravdová pravda, ta se stejně nedá dobře vypreparovat.

O. Kadlec 31.8.2012 11:51

Re: Čekám stále a čekám asi marně

Pane, představujete si to jednoduše ale zkusím za tím vidět co jste asi myslel: je zjevné, že křesťané nejsou schopni hledět na minulost očima historika. Nicméně - nemáte asi ahnung o moderní historiografii. Neudělal poslední pokus Pekař. Na Pekaře už navazují další dvě generace. Ti starší už pomalu vymírají a celý život psali.

J. Krásenský 31.8.2012 6:16

"...zfanatizovaná katolická mládež na Karlově mostě odrazila útočící švédské reformační jednotky..."

Pan Bednář cudně zamlčuje že už od poloviny 16. století byla v "protestantských" zemích taková náboženská svoboda, že víru katolickou stíhaly smrtí. A to platilo i pro reformační Švédsko...

V. Běhal 31.8.2012 7:34

Re: "...zfanatizovaná katolická mládež na Karlově mostě odrazila útočící švédské reformační jednotky..."

Zfanatizovaná katolická mládež ubránila Prahu před loupežícími protestantskými Švédy, kteří už díky zradě protestanta vydrancovali Hrad a Malou stranu.  Luteránství uzákonil Gustav vasa ve Švéhsku a Kristián II v Dánsku, protože potřeboval zabavit církevní majetek aby zaplatili svoje dluhy. Morálka našich protestantů je "lepší kdyby z Čech byli mohamedáni, nebo Prušáci než katolíci.