Úterý 13. května 2025, svátek má Servác
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Železnice 19. století

diskuse (15)

Koridory mají smysl jen bez úrovňových přejezdů

Středeční železniční tragédie není jednou z řady. Není potvrzením neblahého génia loci Studénky, kde už dříve spadl na jedoucí rychlík most. Pád mostu byl ukázkou vyšší moci, byť dané lidskou nedbalostí. Ale nehoda na úrovňovém přejezdu je součástí běžného železničního provozu. Připadá-li vám slovo „běžný“ nepatřičné, tak jen v tom, že tragédie se udála na hlavním železničním koridoru. Toto je klíčové. A klíčová otázka by mohla znít takto: má vůbec být na moderním železničním koridoru úrovňový přejezd?

Úrovňové přejezdy od železnice nikdo neodpáře. V zemích s vysokou hustotou drah je to relikt 19. století, kdy železnice dopravě vládla. Někteří lidé dokonce tvrdí, že celá železnice je reliktem 19. století a jako taková je odsouzena k zániku.

Tomuto argumentu nahrál průšvih z 24. června 1995 u východočeské Krouny, jehož 20. výročí nyní média připomněla. S 19 mrtvými to byla nejtragičtější železniční nehoda porevoluční éry. Špatně zabrzděné nákladní vagony se daly do pohybu a po několika kilometrech převálcovaly protijedoucí motorák. Neblahou roli tam nesehrál úrovňový přejezd. Sehrála ji zastaralá technologie – i když železničáři tušili průšvih, neměli prostředky k tomu (ani dnes banální mobilní telefon), aby dokázali varovat strojvedoucího motoráku.

To by se dnes, v době automatizovaného zabezpečení, stát nemohlo. Ale vidíme, že se může stát něco jiného. Že dokonalost jisticích automatů může obejít člověk svou arogancí (vjel na přejezd na červenou), panikou (místo aby závoru náklaďákem prostě přerazil, nechal vůz na kolejích) nebo něčím jiným. Jestliže Krouna v létě 1995 ilustrovala relikt 19. století, Studénka v létě 2015 ilustruje spíš výstrahu pro 21. století.

Výstraha zní takto: má-li železnice jako páteřní doprava přežít, musí jít cestou vysokorychlostních zvláštních tratí či alespoň moderních železničních koridorů. Jenže má-li se opírat o vysokorychlostní tratě či alespoň o moderní koridory, musí vytěsnit úrovňové přejezdy. Od železnice jako takové je nikdo neodpáře, ale od rychlých koridorů se odpárat musejí.

Výstavba koridorů u nás postupuje velmi pomalu. Ale i tak si přicházejí na své betonářské firmy stavějící esteticky hnusné protihlukové bariéry jen proto, že je stanoví norma. Proč se místo ní neprosadí norma, která by na koridorech vytěsnila úrovňové přejezdy? Komu by to přišlo drahé, ať si spočítá, kolik teď dráhy zaplatí na odškodném.

LN, 24.7.2015

Gita Zbavitelová
13. 5. 2025

Hamás se na jeho propuštění dohodl přímo s Američany.

Aston Ondřej Neff
13. 5. 2025

Po čtyřiceti letech si lidé chtěli užít radosti „nevolit‟.

David Floryk
13. 5. 2025

Je tohle umění? Tato otázka nás čas od času napadá.

SÝR ZDARMA
13. 5. 2025

Hollywood chystá inkluzivní remake, který vydělá miliardy

Jan Ferenc
13. 5. 2025

Navzdory vší skepsi uznejme, že dokumenty existují.

Aston Ondřej Neff
10. 5. 2025

Pamatujete na kampaň „stydím se za svého premiéra‟?

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Chechtavej tygr
10. 5. 2025

Blondýna: „Už jsi to slyšela? Našeho kominíka srazilo auto!“

Kateřina Lhotská
10. 5. 2025

Pan Rakušan měl svoji sesli opustit už dávno.

Václav Vlk st.
10. 5. 2025

Pomoc vlasovců povstalci samozřejmě přijali.

Štěpán Hobza
13. 5. 2025

Americká pobřežní stráž si pořídí nový těžký ledoborec v hodnotě miliardy dolarů. Je to zajímavé...

Lidovky.cz, ČTK
12. 5. 2025

Spor mezi Českou republikou a firmou Diag Human, který se táhne téměř 35 let, stále není u konce....

ČTK, ven Tomáš Ventura
12. 5. 2025

Předseda vlády Petr Fiala označil dopis místopředsedy Evropské komise Stéphane Séjourného, v němž...

Vojtěch Tůma
12. 5. 2025

Čeští hokejisté předvedli zatím nejsuverénnější výkon na turnaji. I po třech zápasech zůstávají...

Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jsem notorický scifista. V americké popkultuře bývají lidé takto postižení zobrazováni jako brýlatí...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz