Úterý 13. května 2025, svátek má Servác
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Mrtví na silnicích? Naše volba

diskuse (159)
Někdy je na našich silnicích za víkend deset mrtvých, někdy jenom pět.

Umí si někdo představit ten poprask, kdyby každý týden bylo u nás deset mrtvých třeba na železnici? Nebo v letecké dopravě?

Obávám se, že mrtví na silnicích už nikoho nezajímají. Má dítě takovou chorobu, že náklady na léčení přesahují možnosti našeho zdravotnictví? Konají se sbírky na úhradu jeho léčby. Zabilo nebo zranilo se dítě při dopravní nehodě? No a co. Je to naše volba – takhle jsme to chtěli.

Zkusme porovnat kvalifikaci třeba strojvedoucího na dráze s kvalifikací běžného majitele řidičského průkazu. Řídit vlak je jistě povolání navýsost zodpovědné: takový mašinfíra musí absolvovat střední školu a složit maturitu. Poté musí mít praxi jako pomocník strojvůdce. Pak, když už smí řídit vlak sám, musí se trasu, po níž bude tahat vlak, naučit zpaměti – každou zatáčku, každý úsek, délku, povolenou rychlost – jako Twainův kormidelník na Mississippi. Před jízdou musí být vyspaný. Je hlídán zabezpečovacím systémem, zda při řízení neusíná – každých X sekund musí stisknout tlačítko. Musí mít nejlepší smyslovou skupinu – tedy musí rozpoznat nejen červenou od zelené, nýbrž musí rozlišit tak jemné barevné odstíny, které byste běžně vůbec nepostřehli. Nic není ponecháno náhodě. Vlak může řídit jenom vyškolený a vycvičený profesionál s několikaletou praxí.

Přitom si dovolím tvrdit, že šikovný desetiletý kluk by se naučil řídit vlak za čtvrt hodiny. Nikdo nikoho nepředjíždí, neexistuje nebezpečí smyku, nehrozí žádný dopravní chaos, není volant, není nutno se starat o vhodnou trasu, (téměř) nikdo vlak neohrožuje, zkrátka strojvedoucí se může soustředit jen na správné projíždění jednotlivých úseků.

A teď si vezměte, kdo může dostat řidičský průkaz a jak vypadá situace na našich silnicích.

Řidičský průkaz dostane téměř každý. Vezměme si, dejme tomu, takovou osmnáctiletou slečnu, která v mládí třeba ani nikdy nejezdila na kole a teď usedá za volant silného osobního vozidla. Ví, jak se chová takový tunový kolos? Má nějaký cit pro přilnavost pneumatik k mokré vozovce nebo ke sněhu? Má cit pro chování vozu v zatáčce, odhad pro dodržování předního a bočního odstupu? Má nějakou zkušenost? Nic z toho – a sami dobře víme, že ani to vše nás nemusí uchránit před vlastním selháním.

Existují tisíce různých nebezpečí. Určitě jste někdy jeli po dálnici, která z nějakého důvodu má oba pruhy zúžené. V pravém pruhu se řítí kamióny, v levém osobní vozy, boční odstup je třeba jen půl metru, nebo i méně. Vlevo dálniční svodidlo, za vámi auto, před vámi auto, rychlost osmdesát, pokud ji dodržujete. Nebo taky hodně přes stovku. Stačí zlomek sekundy nepozornosti kteréhokoli z řidičů, kteří se s ostatními řítí takovýmto koridorem blatník na blatníku. Malinké trhnutí volantem. Nepatrné, leč nečekané sešlápnutí brzdy. Jízda ve tmě. Jízda v mlze. Špatná nálada. Zazvoní telefon. Musíte sledovat značky. Máte vysoký krevní tlak nebo hypoglykemii nebo obojí. Musíte sledovat provoz kolem sebe. Nesmíte minout odbočku. Nadává vám manželka. To vše musíte zvládnout, ač v oboru řízení vozidel vůbec nejste profesionál. Stačí malé brnknutí vozidla o vozidlo a pohroma je na světě.

Rozdíl mezi pravděpodobností vzniku smrtelného nebezpečí na silnici a třeba na dráze je propastný. Statistiky tuto pravděpodobnost bohužel potvrzují. Ale tak jsme si to zavedli. Připadá mi to, jako kdyby člověk úzkostlivě dodržoval veškerou možnou hygienu, jenom občas se šel nažrat do korýtka s prasaty.

Domnívám se, že všechny řeči o bezpečnosti silničního provozu jsou jenom farizejstvím. Srážení bodů, vracení bodů, školení řidičů, školy smyku – vždyť je to směšné.

Přiznejme si, že mrtví na silnicích vůbec nikoho nezajímají. Zvykli jsme si na ně.

Gita Zbavitelová
13. 5. 2025

Hamás se na jeho propuštění dohodl přímo s Američany.

Aston Ondřej Neff
13. 5. 2025

Po čtyřiceti letech si lidé chtěli užít radosti „nevolit‟.

David Floryk
13. 5. 2025

Je tohle umění? Tato otázka nás čas od času napadá.

SÝR ZDARMA
13. 5. 2025

Hollywood chystá inkluzivní remake, který vydělá miliardy

Jan Ferenc
13. 5. 2025

Navzdory vší skepsi uznejme, že dokumenty existují.

Aston Ondřej Neff
10. 5. 2025

Pamatujete na kampaň „stydím se za svého premiéra‟?

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Chechtavej tygr
10. 5. 2025

Blondýna: „Už jsi to slyšela? Našeho kominíka srazilo auto!“

Kateřina Lhotská
10. 5. 2025

Pan Rakušan měl svoji sesli opustit už dávno.

Václav Vlk st.
10. 5. 2025

Pomoc vlasovců povstalci samozřejmě přijali.

Lidovky.cz, ČTK
12. 5. 2025

Spor mezi Českou republikou a firmou Diag Human, který se táhne téměř 35 let, stále není u konce....

ČTK, ven Tomáš Ventura
12. 5. 2025

Předseda vlády Petr Fiala označil dopis místopředsedy Evropské komise Stéphane Séjourného, v němž...

Vojtěch Tůma
12. 5. 2025

Čeští hokejisté předvedli zatím nejsuverénnější výkon na turnaji. I po třech zápasech zůstávají...

Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jsem notorický scifista. V americké popkultuře bývají lidé takto postižení zobrazováni jako brýlatí...

Lidovky.cz, ČTK
12. 5. 2025

Pondělní program stockholmské skupiny B na hokejovém mistrovství světa otevřel zápas Slovenska s...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz