4.5.2024 | Svátek má Květoslav


POLITIKA: Rozplést galimatyáš?

3.2.2014

Hodně lidí spoléhá na to, že lidé jako Babiš, Sobotka, Okamura, Bělobrádek a mnozí další přivedou tuto zemi k počátkům lepšího příštího. Jisté procento lidí má názor zcela opačný. To se v demokracii stává. Jenže dá se něco vůbec změnit? Posuďte sami.

Podle dostupných veřejných informací například ministerstvo pro životní prostředí zaplatilo jen v roce 2012 za konzultační a poradenské služby plných 48 milionů korun, ačkoli zaměstnává na všechny tyto práce potřebné odborníky. Stejné ministerstvo propustilo v období dvou let 427 zaměstnanců, jimž vyplatilo 18 milionů korun odstupného. A současně 318 nových zaměstnanců přijalo.

Nakoupilo například 73 fotorámečků za 113 000 korun, které leží dodnes ve skladu. V roce 2010 organizovalo v Praze a v Ostravě vánoční besídky pro děti. Chudáci děti takto spolkly dva miliony korun. A nikdo nedoložil, za co to bylo, ani není znám počet účastníků těchto besídek.

Vojáci nakoupili 87 souprav chemického pozorovatele, jedna přišla na 752 000 korun. Cena jedné soupravy stoupala přímo úměrně snižování počtu nakupovaných souprav, kterých bylo původně téměř dvakrát tolik. Zajímavý jev, že? V roce 2010 zakoupili lehké obrněné vozy za 121 milionů a doposud je nevyužívají.

Nová ministryně práce a sociálních věcí prý stojí v čele firmy, která nemůže doložit, co se stalo s dotacemi v řádu desítek milionů korun, které měly být použity na vybudování sítě pečovatelů, která v té době již existovala. Případ je zamotanější, než se dá vůbec pochopit.

S padáky se vojáci potýkají neustále. V roce 2008 si objednali padáky, které dostali až o tři roky později. Navíc dodavatel nesplnil nejen termín, ale ani technické parametry, přesto byl vybrán jako dodavatel v jiném programu. V něm se zpozdil s dodávkou pouze o dva roky.

Dva externí poradci ministerstva životního prostředí získali během dvou let za své mediální služby 848 tisíc korun. Přitom tiskový a marketingový odbor ministerstva má 25 zaměstnanců.

Nová vláda má v úmyslu šetřit, avšak připravuje vznik nového úřadu s názvem "Dozorový orgán pro zdravotní pojištění", který bude rozdělovat vybrané zdravotní pojištění mezi pojišťovny. Ponížené zřejmě o náklady na tento úřad. Navíc by bylo zajímavé zjistit, kdo tak činil doposud. Vznikne i nový "Regulační úřad železniční dopravy", dále pak zcela nové " Generální ředitelství státní správy", jehož provoz má stát asi osm miliard korun.

V roce 1993 činil náš státní dluh 158,8 miliard korun. Podle prognózy ministra Fischera by měl státní dluh do konce roku 2016 překonat hranici dvou bilionů korun. Každý český občan včetně novorozenců by tak v budoucnu "dlužil" kolem 200 tisíc korun. V září loňského roku jsme již dlužili 1,654 bilionu korun, z čehož vyplývá, že plán do konce roku 2016 asi splníme. Půjde to také proto, že ne tak zcela dávno prosadili sociální demokraté vyšší limit tzv. dluhové brzdy, takže si bude budoucí vláda moci půjčovat více.

Přemrštěné náklady nejsou nic nového. Pamatujete? V lednu 2009 si Lesy České republiky objednaly u Ora Print v tisících výtiscích 88stránkovou knihu a 500 kusů DVD "Zvěřinové hody" za 3,9 milionu korun. Celková fakturovaná cena byla nakonec 4 165 000 Kč, zatímco jiné nakladatelství odhadlo celkové výrobní náklady na 220 tisíc Kč; s odměnami za fotografie a texty by nepřesáhly půl milionu.

Stará zpráva? Před několika dny vyšla jiná, nikoli tajná. Vše funguje dále. Ministři ""vlády v demisi" rozdávají měsíčně odměny blížící se stovkám tisíc. Jaromír Drábek, který dával za historicky krátkou dobu svému náměstkovi Šiškovi odměny ve výši 335 000 korun, byl již dávno překonán. Jistý činitel na ministerstvu vnitra byl teprve dva měsíce a již inkasoval 155 000 korun prémií. Něco podobného se stalo i na ministerstvu zemědělství. Za dva měsíce ve funkci si jistý náměstek odnesl odměny ve výši 150 000 Kč.

Aby bylo jasno - nikdo nikomu nic nezávidí. Ale máme na to? To vše nejsou přece jen náhody. To je již sice demoralizující, ale dokonale fungující systém, který se zdá být trvalým a zakořeněným jevem. Pamatujete na to, jak se přišlo na nekřesťanské poplatky, které platilo jisté ministerstvo za ošetřování květin v útrobách ministerské budovy? Myslíte, že když nastoupí nový ministr (a další náměstkové dosazení ostatními stranami koalice), že přijdou ihned na takovou podobnou (milionovou) prkotinu, která je navíc ukryta v kapitole nějakých režijních výdajů?

A nyní mi řekněte, přátelé, opravdu upřímně. Dá se tohle všechno řešit? Vybral jsem jen namátkou většinou zprávičky z minulých dnů. Nemusejí být všechny zcela přesné či zcela pravdivé. A jsou si velice podobné s mnoha jinými. A to jsem ještě vynechal dotace, zejména pak evropské.

Nejsou tedy vlastně členové nastupující vlády oni "chlapíci stateční"? Tohle přece nemohou zvládnout. Dobře fungující mechanismus nelze jen tak zastavit. Nebo lze vůbec rozplést ten obrovský galimatyáš? Jen prosím žádné argumenty v tom smyslu, že v jiných zemích je to podobné, neřku-li horší.

A to vše se zatím týkalo eráru. Kdybychom se podívali na jistou část onoho stavu, který si pyšně říká podnikatelský, jakkoli nemá a neměl s poctivým podnikáním nic společného, zaplakali bychom. Tolik fiktivních firem, tolik změn a mlžení... Džungle, v níž se již téměř nikdo nevyzná. A to je vždy účelem vzniku džungle.

Jen tak mimochodem: Letos je tomu 155 let od doby, kdy v roce 1859 vyšlo následující ustanovení Říšského zákoníku, o němž je známo, že se rozhodně dodržoval:

My, František Josef První, z Boží milosti císař rakouský, král Uherský a Český …… vedeni jsouce úmyslem živnostenskou přičinlivost v naší říši rovnoměrně upraviti a co možná usnadniti …. dali jsme řádu živnostenskému Své schválení a nařizujeme takto: 227/1859 Říšský zákoník, § 5 Důvody vylučovací – Byl-li kdo odsouzen pro nějaký zločin vůbec, pro přečin nebo pro přestupek spáchaný ze zištnosti nebo směřující proti veřejné mravopočestnosti, nebo pro přečin v § 486 tr. zák. naznačený, pro podloudnictví nebo těžký přestupek důchodkový, může se mu odepřít, aby v živnost nějakou se uvázal, bylo-li by dle zvláštní povahy živnosti, hledíc k osobě podnikatelově a k trestnímu činu jím spáchanému, se obávati, že by ji zle užíval, v této případnosti ani nemůže se dopustili, aby se v živnost uvázal, pokud vyšetřování trvá. §6 – Bylo-li někomu nálezem soudcovským neb administrativním zakázáno provozovati živnost nějakou, nemůže se mu povolit, aby uvázal se v živnost jinou, jejímž provozováním zmařen by byl účel nálezu onoho.

Zkuste si to promítnout do dneška.