Středa 17. července 2024, svátek má Martina
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POLITIKA: Kdo vyhraje souboj o železnici?

diskuse (15)

Zájmové skupiny. To je správná odpověď.

Je až úsměvné, jak velké emoce vyvolalo několik žlutých vláčků RegioJet provozovaných Radimem Jančurou. Na mediálním nebi o správné hodnocení tohoto jevu soupeří několik blogerů a novinářů. Ti druzí jmenovaní si dokonce kladou otázku, zda České dráhy Jančuru nakonec nezničí. Pokud k tomu zavelí zájmové skupiny, tak snadno, protože zvýšená ztráta Českých drah není ukazatelem, který by takovému rozhodnutí zabránil. Již dnes dluhy Českých drah převyšují 28 miliard a to představuje 50% odhadované ceny majetku tohoto státního dopravce. Samotná, tzv. zlatá akcie zjevně nepovedené státní akciové společnosti Českých drah má údajně nominální hodnotu pouhých 20 miliard korun. (Zdroj: ČD).

Když vedení Českých drah v lednu 1997 navrhovalo, aby se regionální tratě připravily (s ohledem na trvalou a vysokou ztrátovost) k privatizaci, bylo zájmovým skupinám jasné, že pro ně to není dobrá zpráva. Pravda, opatření by bylo ekonomicky přínosné, neboť státní dotace by výrazně poklesla a kvalita přepravy pro cestující by naopak stoupla, ale s politikou propojený byznys by přišel o veliké zisky, obvykle realizované formou předražených dodávek a předražených služeb.

Toto transformační vedení Českých drah se proto muselo kompletně poroučet. Konkurence na českých železnicích byla už tehdy zjevně nežádoucí, vzdor směrnici Evropské unie, která nařizovala, aby monopolní železniční dopravci umožnili vstup konkurence. A protože evropské právo, k jehož dodržování se Česká republika zavázala, je v Česku jen kusem zbytečného papíru, který se většinově nedodržuje (a nejen v odvětví dopravy), čeští občané nadšení z výhry nad směrnicí Evropské unie pak platili patnáct let dotace Českých drah a posléze také nepřímo dotace Státní správy železniční dopravní cesty ve zbytečném navýšeném rozsahu minimálně 5 miliard ročně navíc. Byznys zájmových skupin proto utěšeně rostl a jeho protagonisté se dnes předvádějí ve společenských rubrikách jako celebrity.

Když se našel první odvážlivec Jančura, zřejmě se představitelů zájmových skupin zapomněl zeptat, zda si smí v Česku počínat tak, jak je to běžné v kapitalistickém státě. Česko totiž dávno není obvyklý kapitalistický stát a je s podivem, že si toho Radim Jančura nevšiml. Andrej Babiš si všiml a navíc to kritizuje. Také se ale už bojí o život. O ten se asi bude bát leckdo, kdo zájmovým skupinám zkříží jejich zájmy, a česká rozvědka na tento fakt už veřejně upozornila. I takové eso českého podnikatelského výsluní, jakým je Martin Roman, už ohlásilo, že nechce být nejbohatším českým podnikatelem na hřbitově. Přebrat si tyto výroky asi umí každý.

České dráhy obratem snížily jízdné na tratích, kde jezdí Jančurův vlak RegioJet, a je zřejmé, že za těchto cenových podmínek Jančura zkrachuje. Tedy alespoň v železniční dopravě. Záchranou před insolvencí má být soud, který by údajné dumpingové ceny Českých drah měl postihnout a zakázat. Takový soud se možná najde, ale správnou otázkou je: "Za jak dlouho?" Realita je pět až sedm let. Dost dlouhá doba na to, aby České dráhy Jančurovi ukázaly, že jsou to ony, kdo mají pro zájmové skupiny cenu. Jančura, jak ukazuje vývoj, tuto cenu zatím nemá.

S horlivostí v Česku obvyklou byl Jančura dokonce pasován do role údajného kata Českých drah. Alespoň takto vzletně popsal jeho vstup na železnici jeden z komentátorů. Realita je opačná. Katem snadno budou České dráhy. Jančura je zatím spíše obtížným kverulantem pro hráče ve službách zájmových skupin a jeho budoucnost v železniční dopravě je nejistá. A pokud se Jančura spoléhá na antimonopolní úřad (podle iHned.cz), pak toho o českých úřadech také moc neví. Naštěstí Jančurovo procitnutí by znamenalo jen ztrátu již uhrazených leasingových splátek za jednotlivé vlakové soupravy.

Pokud ale chtěl někdo v Česku větší důkaz, jaký kapitalismu tu opravdu máme, pak Jančurův příklad s podnikáním na železnici je učebnicově ukázkový. Tak takhle kapitalismus vypadat nemá. Když neviditelnou ruku trhu řídí zjevně viditelná ruka korupce, nemůže Jančura v takových podmínkách nikdy obstát. Ledaže by se k řídící ruce přidal.

Neviditelný pes
17. 7. 2024

Milují vaši psi vodu? Nebo bahýnko?

Aston Ondřej Neff
17. 7. 2024

Nedávná změna vzezření Psa se chystala delší dobu. Do zákulisí nevidím, jen mohu usuzovat, že s...

Ivo Fencl
17. 7. 2024

Bachmač je vylíčením hrdinových prožitků na vojně a odehrává se v podhůří Nízkých Tater na konci...

SÝR ZDARMA
17. 7. 2024

Subjektivní výběr informací vztahujících se k atentátu na Donalda Trumpa z různých zdrojů, neboť...

Lubomír Stejskal
17. 7. 2024

Zní to málo pravděpodobně, ale je to tak. Inspirací pro ostatní může být Ella Waweya, arabská...

Aston Ondřej Neff
15. 7. 2024

Událost vyvolala celosvětovou odezvu. Naši političtí předáci reagují lidsky a věcně, přinejmenším v...

Aston Ondřej Neff
16. 7. 2024

Je až pozoruhodné, jak malou pozornost vyvolalo v našich médiích oznámení Roberta Fica z minulého...

Marian Kechlibar
16. 7. 2024

Ve špionážní klasice Fredericka Forsytha Šakal se nachází scéna, která musela až do včerejška na...

Aston Ondřej Neff
17. 7. 2024

Nedávná změna vzezření Psa se chystala delší dobu. Do zákulisí nevidím, jen mohu usuzovat, že s...

Lukáš Kovanda
15. 7. 2024

Český Green Deal je tu, Fialova vláda ho chce schválit bez pozornosti médií nyní v čase dovolených....

Karel Oliva
17. 7. 2024

Z důvodů nasnadě (příp. na snadě – u Palackého, Mrštíků, mladého Jiráska) jsoucích se v posledních...

ČTK, kh Kateřina Havlická
17. 7. 2024

V Paříži najelo auto na terasu baru. Jeden člověk zemřel, tři jsou vážně ranění, třiadvacet jich je...

ČTK, Lidovky.cz
17. 7. 2024

Německá policie v neděli krátce před finále mistrovství Evropy ve fotbale v obavě z islamistického...

Martin Shabu
17. 7. 2024

Bývaly doby, kdy šéfové tajných služeb končili ze dne na den bez vidiny dalšího zaměstnání. Známý...

ČTK, kh Kateřina Havlická
17. 7. 2024

Příbuzní izraelských vojáků a vojaček, které členové teroristického hnutí Hamás zabili či unesli...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz