Sobota 24. května 2025, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Modrá armáda by měla hrůzou modrat

diskuse (94)
České dráhy nedávno na své internetové stránce vyzvaly občany, aby posílali své vánoční dárky železniční kurýrní službou. Kdo by chtěl této nabídky využít, měl by zapomenout na to, že se blíží Vánoce, a poslat raději hned velikonočního zajíčka. Několikahodinová zpoždění vlaků, běžná v těchto dnech, k realistickému přístupu zákazníků drah nepochybně povedou.

Stejně realisticky by se měla zachovat i vláda. V čele Českých drah, největšího státem vlastněného podniku, má podle pár týdnů starých informací dojít k personální změně. A zdá se, že současný generální ředitel Josef Bazala se rozhodl správní radě dobrovolně dodat dostatek argumentů pro své odvolání. To, co firma pod jeho vedením provedla kolem změny jízdních řádů, nemá obdoby.

Nejprve se změnily tarify tak, že zdražení odskáčou nejvíce lidé, kteří jezdí vlakem pravidelně a zaměstnancům železnice fakticky zajišťují živobytí. Lze očekávat, že v důsledku toho přestanou lidé jezdit vlakem a podniku citelně klesnou tržby. Dráhy mohou mít najednou s přísunem peněz problém takového rozsahu, o němž se jim ani nezdálo. A aby toho nebylo málo, tak zoufalec, který se za ty peníze svěří do rukou železničářů, dostane na frak ještě jednou. Čerstvý jízdní řád navedl vlaky na tratě tak, že jsou neprůjezdné a stanovené časy není možné dodržovat. Obrovská zpoždění, která spoje nabírají, nemají v porovnání s řadou minulých let obdoby. Opatrné a naprosto nevěrohodné omluvy na náběh nového jízdního řádu a výmluvy na výluky jsou zcela nevěrohodné. To, co lidé zažívají na nádražích, není nic jiného než totální kolaps.

Je nepochybnou skutečností, že údržba a rekonstrukce železničních tratí znamená vždy vážné potíže. Stejně tak je pravda, že sestavit jízdní řád je nelehká záležitost a vyžaduje značné znalosti a zkušenosti. Železničáři jsou však za schopnost se s tím vyrovnat placeni - a nelze ani náhodou tvrdit, že špatně.

České dráhy čekají dlouhé roky na skutečnou reformu. Na to, že budou konečně vystaveny konkurenčnímu prostředí a budou muset bojovat o peníze, které si dosud plnými hrstmi nabíraly podle poměrně zvláštních propočtů z peněz daňových poplatníků. Jediné, k čemu zatím došlo, je formální oddělení kolejí a nádražních budov od lokomotiv, vagonů a průvodčích.

Vše dohromady však stále třímá pevně v rukou jeden management. Odboráři jako jeden muž bojují za to, aby se nic kromě nadstandardně rostoucích tarifních mezd neměnilo.

Krásná součinnost vedení státního podniku a odborů, narušovaná jen občasnou hrou na sociální konflikt, nemohla skončit jinak než podobným průšvihem.

Reakce krajských samospráv, které začaly za zpožďování vlaků a neplnění závazků z řádně uzavřených a našimi penězi splácených smluv České dráhy na konci letošního léta pokutovat, jsou jen první jiskřičkou. Bude hůř. Nové standardy Evropské unie také nebudou zajímat objektivní důvody a dráhy budou muset za zpoždění vyplácet náhrady rovnou podvedeným cestujícím. O objem pokut a náhrad by měl být zcela jednoznačně krácen nárok drah na úhradu ztráty z osobní dopravy a vedení firmy by to pak mělo promítnout do mzdového fondu. Takhle by totiž fungovala privátní firma.

A kvůli tomu, co se dnes děje, by měl už hořet autogen, který spálí naděje dnešních železničních náčelníků na dobré posty třeba v ČD Cargo, firmě, která bude spravovat vyčleněnou nákladní dopravu. Jestli zrovna z této společnosti má při privatizaci daňovým poplatníkům něco kápnout, musí být řízena od počátku úplně jinak než katastrofální mateřský podnik.

České dráhy by konečně měly být vystaveny konkurenčnímu prostředí. To by je donutilo lepší kvalitou bojovat o peníze, které si dosud plnými hrstmi nabírají podle poměrně zvláštních propočtů z peněz daňových poplatníků.

MfD, 13.12.2007

Jan Kovanic
24. 5. 2025

Opouštíme s přítelkyní Karlou Pačinkovu huť.

Lika
24. 5. 2025

Parky

Aston Ondřej Neff
24. 5. 2025

Stát by si měly vytýkat cíle za hranicí obyčejnosti.

Lubomír Stejskal
24. 5. 2025

V jednom dnu došlo na dvou místech světa ke dvěma incidentům

Kateřina Lhotská
24. 5. 2025

Europoslanec Tomáš Zdechovský se rozhodl vyřešit kauzu „Z“.

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Aston Ondřej Neff
22. 5. 2025

V jistém smyslu jde o vzkaz voličům.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Jan Ferenc
21. 5. 2025

Číňané sebrali českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb.

Jan Bartoň
22. 5. 2025

Kritika se silou už velmi podobá kritice Ruska.

Thomas Kulidakis
24. 5. 2025

V době, kdy se u nás opakovaně ukázalo, že Fialově vládě věří bez výhrad jen dvě procenta lidí, a v...

Aleš Kubelka
24. 5. 2025

Když návštěvník zavře na některé ze zdejších malebných pěšin oči, vychutná si dokonalou symbiózu...

Lidovky.cz, ČTK
24. 5. 2025

Zpěvák Freddie Mercury z britské kapely Queen měl utajenou dceru, kterou zplodil ve 29 letech s...

Lidovky.cz, ČTK
24. 5. 2025

Dav rozzuřených lidí v severovýchodním indickém státě Ásám usmrtil tygra, který je ohrožoval a...

Vladimír Karpenko
24. 5. 2025

Ve 30. letech minulého století periodická tabulka končila prvkem 92, uranem, a zdánlivě nic...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz