Úterý 14. ledna 2025, svátek má Radovan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VÝSTAVA: Endless Ways Lukáše Orlity

Simona Pavlicová
diskuse (6)
Malíř Lukáš Orlita vystudoval ateliér malby v Brně na Fakultě výtvarných umění a taky zde získal svého času i ateliérovou cenu za nejlepší malířský výkon roku 97. Sice stále patří mezi Endless Ways 5mladé umělce, nicméně dokázal se již prosadit i na poli mezinárodním. V rámci projektu pod patronací Evropské unie Germination neboli klíčení mladých talentů, v kapli Malých Augustinů, která je součástí pařížské školy Krásných umění, prezentoval své hyperrealistické obrazy s podtextem metafyziky všedního dne a vyznačující se věcnou, střízlivou barevností. O to více byl překvapující jeho zásadní obrat nebo lépe koncepce jeho děl vystavených pod názvem Transient Transmutation v brněnské Galerii mladých před pár lety, spočívající v posunu od závislosti na zobrazované realitě k absolutnímu oproštění se od jakéhokoliv vztahu ke skutečnosti. A bytostný malíř se v něm dodnes nezapře.

Prezentované, nejnovější Lukášovy post opartické a zároveň i post abstraktně realistické obrazy v brněnské galerii, mají svůj stylotvorný zdroj v počítačovém 3D programu. Svůj vizuální jazyk tak Lukáš zřejmě odvodil ze zásobárny počítačové kultury. Obsah Lukášových modelů spočívá v chápání obrazů jako vizuálních řad ve vizuálním kontextu Photoshopu.

Již od dob studií je Lukáš obsedantně posedlý technicistním motivem mostu, překladí,OPSPACE ke kterému se nyní po několika letech znovu vrací. Tentokráte však nikoliv pouze v reálné rovině, nýbrž v silně abstrahující rovině počítačové modelace. Vedle sebe a na sebe postavil jednotlivé prvky kompozice v dvojrozměrné rovině obrazu. Tento poté transformoval v počítačový trojrozměrný modus, kdy jednotlivé tvary pokrýval a překrýval různou texturou.

Ale paradoxně ho trojrozměrné 3 D modely neuspokojovaly tak, jak by si přál. Proto přešel na první pohled k jednoduššímu a vyabstrahovanému motivu jemně se vlnících barevných diagonál, tvarujících svou zakřiveností čas i prostor. Tímto myšlenkovým postupem získaly jeho obrazy, vzdor realistickým formám a zdrojům, abstraktní vzhled. Estetickou hodnověrnost jim propůjčuje výlučně jejich uspořádání, opakování a korespondence.

Je třeba říct, že téměř půl roku si hrál s úhlem nastavení pohledů diagonálních pruhů a jejich hustotou a také s barevnými kombinacemi, jejich jemným barevným vířením. V myšlenkovém backgroundu se mu míhaly vzpomínky na španělsko - islámskou architekturu s jejím periodickým střídacím motivem různobarevných cihel a to do té doby, dokud si nebyl jistý oním známým pocitem: ano, to je konečně ono. Dopracoval Nahnědo a do obloučkuse tak k jednoduchému hranatému tunelu, jehož horizont se ztrácí v nedohlednu či nekonečnu a který počítá se zakřivením času a prostoru. Ač by se to mohlo zdát, nežijeme v jednom světě, ale v nekonečném množství paralelních světů, které se Lukáš snaží konstruovat prostřednictvím nástroje - počítačové grafiky. Pomocí ní tak Lukáš spojuje vizuální klišé všedního prostředí a klišé umění současného obrazu ve svém nezaměnitelném stylu post opartové počítačové grafiky.

Lukáš současně pracuje nejen s 3-dimenzionálním počítačovým modelem virtuální grafiky, ale i se zvětšeninou realisticky nasnímaného mostu v určitém časovém okamžiku. Postupně z jednoho místa pozorovatele přidává záběry mírně zprava zleva, se shora a zdola a zmrazuje je do jednoho výseku časové reality. A opět je v programu Photoshopu nově konstruuje a dekonstruuje na základě principu rybího oka. Prohnutí a zakřivení je u něj tedy jednoznačně prioritní. Mapuje tak určitý vztah mezi obrazem a realitou, naší zkušeností a její zmrazeností v obrazovém momentu, který je lákavý i nebezpečný zároveň.

Lukáš mění realitu a připomíná nám tím smrt, ale zároveň i život. Jsou cesty života konečné či nekonečné, jsou smysluplné či ne? Vysává obraz realitu, zkušenost, život? Všechny tyto znepokojivé otázky a jejich případné uspokojení naleznete v jeho obrazech.

24. 4. 2007 – 30. 6. 2007, Galerie Dolmen v Brně, upravené úvodní slovo, vyšlo ve zkrácené verzi v kulturním týdeníku A2 č. 20/07

Aston Ondřej Neff
14. 1. 2025

Putin může začít spřádat další plány.

Tomáš Vodvářka
14. 1. 2025

Trestní stíhání T. Okamury je stupidní stejně jako jako jeho činy.

Hana Lukešová
14. 1. 2025

Největším kulturním úspěchem sionismu znovuvzkříšení hebrejštiny.

Jan Bartoň
14. 1. 2025

Zní to „razantně“ a „moudře“. Jenže je to opět jenom „výkřik do tmy“.

Ondřej Neff
14. 1. 2025

Ljuba ráda cestuje a zažívá dobrodružství. Já rád chodím s pejsky.

Aston Ondřej Neff
11. 1. 2025

Celoživotně, od dětství, jsem zelený jak hlávka zelí.

Aston Ondřej Neff
13. 1. 2025

Poslední průzkum předvídá vedení ANO „o parník‟ před SPOLU.

Chechtavej tygr
11. 1. 2025

Moje žena je divná, myslí si, že jsem blázen.

Jan Ziegler
11. 1. 2025

Za komunistů volné byty nebyly, lidé na ně čekali roky, rozpadala se manželství.

Milan Smutný
13. 1. 2025

Nadbytečnou produkci solárů budeme mařit obřími fény

Lidovky.cz, ČTK
13. 1. 2025

Počet potvrzených obětí požárů v kalifornském Los Angeles a okolí vzrostl na nejméně 24. Oznámily...

pari Anna Pařízková, ČTK
13. 1. 2025

Středoškolský student odmítl podat ruku slovenskému prezidentovi Petrovi Pellegrinimu při převzetí...

Ondřej Neff
13. 1. 2025

Už brzy budeme mít všechno podstatné vyřešené. Zvítězíme například v boji s globálním oteplováním....

Zbyněk Petráček
13. 1. 2025

A je to tu. O víkendu bylo poprvé potvrzeno, že Ukrajina má dva severokorejské zajatce. Ani Moskva,...

Lidovky.cz, ČTK
13. 1. 2025

Německý kancléř Olaf Scholz v pondělí odmítl návrh nastupujícího amerického prezidenta Donalda...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz