Úterý 3. prosince 2024, svátek má Svatoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRAHA: Aerolinky zblízka

dopravní pilot ve výslužbě
diskuse (3)
Tak jsem musel jet na Ruzyň. Cosi jsem měl vyřídit a nešlo to ani telefonem, ani mailem. Přijel jsem před Titanic, jak za bývalého ředitele Lašáka překřtili zaměstnanci vtipně budovu APC. Když jsem projednal vše, co jsem potřeboval, zastavil jsem se v „agentuře popelník“, což je místo před budovou APC vyhrazené pro kuřáky. Tam se shromažďují kromě vyznavačů nikotinu také informace. A to informace většinou po čertech pravdivé.

Zapálil jsem si retko a dal se do řeči s bývalými kolegy a kolegyněmi. Za chvíli jsem si byl jistý, jak je dobře, že jsem od podniku odešel včas. Bylo to v době, kdy po nás Lašák a spol. žádali, abychom pomohli roztáčet motory, abychom šlapali do pedálů a další neuvěřitelné pitomosti. Pak uspořádali pompézní křest letadel za několik miliónů s umělým kouřem a s tanečnicemi, kde nájemní zpěváčci pěli píseň o tom, jak zaměstnanci ČSA dřou fest. A že si za takový „protest song“ nechali dobře zaplatit, je nabíledni.

Domníval jsem se, že odchodem mladých a neklidných manažerů se vše konečně otočí k lepšímu. Můj věk takovou naivitu neomlouvá. Nastoupila nová garnitura šéfů, kteří se sice veřejně na rozdíl od Lašáka neproducírují, nedělají honosné akce ve stylu křtů, zmrzlin pro všechny a podobných drahých spektáklů, ale jinak je asi obrat v nedohlednu. Rozhodování nových manžerů je poněkud živelné: „Prodáme chartery!“ vlastně „Neprodáme chartery!“ (to samozřejmě poté, co se po publikování prvního výroku cestovní kanceláře obrátí na jiné dopravce). Vrátíme Boeingy 737-400. Ne, nevrátíme je. A tak se stane, že podnik, který bazíruje na snižování platů, přelakuje během roku jedno letadlo třikrát! Kolik muselo stát přestříkání Airbusu 310 OK-YAD do nových barev a přelakování na bílo?

Jsem rád, že jsem už v důchodu. Po letadlech a životu na letišti se mi stýská, létal jsem celý život. Ale na druhou stranu jsem taky rád, že nemohu mít v plánování letů napsáno RPP, jako mělo několik mých bývalých kolegů. Když se cpt L. šel zeptat, kam že se to má letět, že to nikde nenašel, bylo mu řečeno, že to není destinace, ale že to je rozvázání pracovního poměru. V mailech zaměstnancům ujišťovalo vedení, že výpovědi budou řešeny nanejvýš citlivě a s ohledem na možnost najít si novou práci. Také s jejím nalezením slibovalo vedení podniku pomoc. Jako vedoucí stevardů nastoupil sotva třicetiletý chlapec, který nelétá ani čtyři roky. Bylo sice vypsáno výběrové řízení. Vyhrála je letuška, která létá poměrně dlouhou dobu, a tak je s problematikou práce palubních průvodčích dobře seznámena. Místo ní byl dosazen tento chlapec. Ten řeší vyhazování letušek s proklamovanou citlivostí. Citlivě prohlásil že „s těma starejma krávama zatočí“. A tak letušky nad čtyřicet dostávají citlivě okamžité výpovědi. Taková holka jde na linku, v uniformě a načančaná, udělá brífink a sekretářka jí řekne, jestli by nemohla na chvíli za šéfem. Tam jí tento mladík, který ještě ani pořádně neví, kde je na letišti záchod, podá přes stůl papír, aby ho podepsala. „Co to je?“ „Výpověď, pro nadbytečnost. Svlékněte se z uniformy a jděte domů. Ode dneška nelétáte.“ Velmi citlivý přístup, pravda že? Vyložená empatie. Většina těch holek létá déle, než je on na světě. A nějaké „děkujeme vám za vaše služby, za to, že jste dělala, popřípadě, že jste pracoval spolehlivě pro náš podnik tak dlouho“? Nic takového. Prostě: citlivě, hlavně citlivě!

Jak se asi musí posádkám pracovat pod takovým tlakem? Kdy člověka někdo udá, aby ukázal, jak je loajální k vedení? Co tomu říká bezpečnost leteckého provozu?

Kromě věku asi není nic jiného rozhodující. Pracuješ dobře? Flinkáš to? Všechno je jedno. Je ti přes čtyřicet, tak táhni! Jedinou výjimkou je bývalý agent StB s krycím jménem „cestovatel“. Ten se drží jak příslovečné lejno košile. Tak, jako kdysi rozhodoval o tom, kdo a kam bude létat, a na své kolegy pečlivě donášel, tak totéž dělá dodnes. Kdysi mi jedna kolegyně řekla, že jestli aerolinka zkrachuje, zůstane jeden jediný zaměstnanec - a tím bude „cestovatel“. Vypadá to, že měla před léty pravdu.

Tak jsem opustil agenturu „popelník“, típnul cigaretu a s letištěm za zády jsem odjížděl domů s pocitem, že bych na to už dneska neměl nervy. Raději si půjdu odpoledne zalétat s „rádiákem“ na letišťátko v Bystřici. Tam jsem sám svým pánem.

Jaroslav Zamazal
3. 12. 2024

Ó, jaká hrůza, jaké drama! Všichni zahyneme! Anebo je to jinak?

přečetl Panikář
3. 12. 2024

Teroristická organizace HTS) zahájila minulý týden v Aleppu překvapivou ofenzivu.

Ivo Fencl
3. 12. 2024

Co jsem cítíval a víc necítím ohledně pistole, vnímá spousta dětí stejně.

Ladislav Jakl
3. 12. 2024

Jak poznáme nové Hitlery dřív, než začnou zplynovávat a pálit židy?

Aston Ondřej Neff
2. 12. 2024

Jeden rok končí, druhý brzy začne a je zjevné, že ho budeme moci úplně odepsat.

Aston Ondřej Neff
30. 11. 2024

V Česku vyrostl v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání orgán, který má ambici stát se cenzurní...

Marian Kechlibar
2. 12. 2024

Před osmi lety si Velká Británie odhlasovala poměrem 52:48 odchod z Evropské unie.

Ladislav Jakl
2. 12. 2024

Pryč se zahrádkami a pejsky. Bude to stačit?

van Kateřina Vaníčková
3. 12. 2024

Devítiletý chlapec se obrátil na Ústavní soud poté, co byl předběžně svěřen do péče otce. Chlapec...

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

Rezignovala gruzínská velvyslankyně v Česku Tea Maisuradzeová. Svůj úřad zastávala od loňského...

sdlk Jakub Sedlák, kroc Tereza Krocová, ČTK
3. 12. 2024

Pražskou dopravu od rána komplikuje několik dopravních nehod. Mezi nimi jsou i dvě vážné nehody s...

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

Poslanci budou v úterý odpoledne schvalovat návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 241...

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

Vietnamský odvolací soud potvrdil trest smrti pro realitní magnátku Truong My Lan, a to za podíl na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz