Úterý 13. května 2025, svátek má Servác
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PARKOVÁNÍ: Čím nás to, Praho, trestáš?

Když přijedete do Kolína (nad Rýnem, nikoli nad Labem), do Meinzu, Wiesbadenu, Trieru či jiných velkých a navštěvovaných měst na západ od našich hranic, najdete, někdy dost nenápadně, ale zato velmi prakticky, umístěné parkovací domy či podzemní garáže.

Pokud jedete na jih, třeba do Vídně, je nabídka ještě komplexnější: PR parkoviště, parkovací domy na okraji, podzemní garáže, ať klasické či zakladačové, v centru. Za památkami, nákupy či služebním jednáním nemusíte tedy putovat pěšky stovky metrů či jednotky kilometrů, nebo-protože město neznáte do detailu, nemusíte hledat městskou dopravu. Autem můžete zajet až pod věž místního dómu či kostela na náměstí. K dokonalosti přivedli servis turistům ve Veroně, kde je parkoviště přímo pod náměstím, kousek od „vlaštovčích“ hradeb. Menší města mají své systémy. Většinou jsou to automaty či papírové hodiny, které si s nastaveným časem příjezdu dáte za okno auta a pak podle délky doby, kterou jste ve městě strávili, zaplatíte v příslušném automatu.

Jinak je tomu v Praze, kde sice PR parkoviště, ale v nedostačující kapacitě, několikero garážových domů i podzemních garáží, podotýkám, že ne příliš využívaných, máme, ale navíc si ještě pěstujeme modré zóny. A to jak přes týden, tak i – na rozdíl od menších měst, kde se většinou platí v automatech, přes sobotu a neděli.

Teď se parkovací zóny budou ještě rozšiřovat a uvidíme, jak budou na dalších postižených městských částech v delším časovém horizontu fungovat.

Prozatím tedy pokud vám přijede na neděli návštěva třeba pouze z opačného konce Prahy, nemá šanci parkovat pod 120 Kč. A vícečlenná rodina, pro kterou je díky třeba třem dětem vhodnější přijet do hlavního města autem, aby rodiče zavedli děti na prohlídku Hradu, ta už si „ani neškrtne“. Před zavedením zón na „šestce“ se dalo zaparkovat pod Keplerovým gymnáziem, nebo u starých kasáren, ale teď by vás čekal možný průjezd monitorovacího vozidla, taková předzvěst oka velkého bratra, a potom pokuta. (Už vůbec nezmiňuji nekonečné fronty při vstupu na Hrad.)

A rezidenti? Ti, kvůli kterým se prý tato opatření zavádějí? V začátcích pakujících aut skutečně ubylo a pokud člověk dorazil domů třeba i po osmé hodině večer, přece jenom místo na zaparkování našel. V současné době v obvodech, kde jsou zóny již několik let, se toto pozitivum úplně vytratilo. Po páté večer prostě nezaparkujete.

Ve všední dny je zavádění zón odůvodňováno také tím, aby Středočeši neparkovali rezidentům pod okny na „jejich“ místech k stání. Ale ti „nenávidění“ Středočeši jezdí do Prahy za prací a vytvářejí nemalý díl jejího ekonomického úspěchu, který hlavní město tak rádo zdůrazňuje.

Ze všeho výše uvedeného, ale i z hlasů ozývajících se z odborné veřejnosti, naposledy z Dopravní fakulty ČVUT, je zřejmé, že zóny tak, jak byly připraveny, načasovány a zavedeny, prostě fungovat nebudou.

Můžeme tedy volit dvojí řešení: buď cesty různých omezení, zákazů, mýt, lichých a sudých čísel či lichých a sudých dní pro vjezdy i do širšího centra Prahy. Anebo pro řidiče a majitele aut připravit infrastrukturu, která jim dá alespoň volbu, zda kroužit kolem hledané adresy deset minut a hledat místo na zaparkování, nebo odložit svého čtyřkolového miláčka na několika možných typech parkovišť, více či méně vzdálených od centra, nebo pro domácí od jejich bydliště.

Doprava v klidu, jak se odborně parkování nazývá, je v dnešní době jedno z prvních témat, které by radnice Prahy, ale i dalších velkých měst měly řešit, protože lidé prostě auty jezdit chtějí a budou. Kola mohou pravidelně používat v Amsterodamu nebo v rovinatém Polabí. A sdílené jízdy se prozatím příliš neujaly. A protože každé zbytečné a nelogické omezení znepříjemňuje člověku život, měli by adepti na místa radních přijít s řešením. Jako první k obyvatelům Prahy vstřícný krok bych viděla zrušení platnosti zón přes víkend.

Ale hlavně by se chtělo říci: „Milí páni radní, nevymýšlejte vymyšlené. Systém, který funguje třeba ve Vídni, bude fungovat i v Praze! A do Vídně je to kousek. Na tamní radnici vám svůj systém v praxi rádi představí.“

Bohužel, všechno nějakou dobu trvá, slepé cesty pouze zdržují a lidé už jsou kvůli tomuto velkému problému hodně naštvaní.

Autorka je bývala starostka Prahy 3

Gita Zbavitelová
13. 5. 2025

Hamás se na jeho propuštění dohodl přímo s Američany.

Aston Ondřej Neff
13. 5. 2025

Po čtyřiceti letech si lidé chtěli užít radosti „nevolit‟.

David Floryk
13. 5. 2025

Je tohle umění? Tato otázka nás čas od času napadá.

SÝR ZDARMA
13. 5. 2025

Hollywood chystá inkluzivní remake, který vydělá miliardy

Jan Ferenc
13. 5. 2025

Navzdory vší skepsi uznejme, že dokumenty existují.

Aston Ondřej Neff
10. 5. 2025

Pamatujete na kampaň „stydím se za svého premiéra‟?

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Aston Ondřej Neff
13. 5. 2025

Po čtyřiceti letech si lidé chtěli užít radosti „nevolit‟.

Chechtavej tygr
10. 5. 2025

Blondýna: „Už jsi to slyšela? Našeho kominíka srazilo auto!“

Kateřina Lhotská
10. 5. 2025

Pan Rakušan měl svoji sesli opustit už dávno.

rat Tomáš Ratner
13. 5. 2025

Napínavý pokus o přistání si prožili cestující na palubě letu TK1771 společnosti Turkish Airlines z...

Lidovky.cz
13. 5. 2025

Úterní program stockholmské skupiny A na mistrovství světa v hokeji obsahuje dva duely. Lotyšsko...

Lidovky.cz
13. 5. 2025

Ačkoliv čeští hokejisté mají v úterý volno, skupina B na mistrovství světa v Herningu pokračuje. I...

Lidovky.cz, ČTK
13. 5. 2025

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj prohlásil, že udělá vše pro to, aby se uskutečnila jeho...

Lidovky.cz, ČTK
13. 5. 2025

Volby do Poslanecké sněmovny se letos uskuteční 3. a 4. října, tedy v nejzazším možném termínu....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz