19.3.2024 | Svátek má Josef


GLOSA: Hloupý nápad Evropské komise

29.7.2021

Konec aut se spalovacím motorem?

Nezpochybňuji geniální myšlenku na volný pohyb lidí, kapitálu a zboží v rámci Evropské unie. To prospívá naší ekonomice. Ale nesmíme nekriticky přijímat všechny nápady z Bruselu.

Evropská komise přišla s tím, že by se de facto po roce 2035 už nesměla vyrábět auta se spalovacími motory a nezbylo by nám nic jiného než si pořizovat elektromobily. Ty mají v současné době spoustu nevýhod, především jsou drahé a možnosti dobíjení baterií jsou daleko složitější než natankování benzínu či nafty. Zatímco plnou nádrž si motoristé naplní během několika minut, a ujedou na ni bez problémů stovky kilometrů, dobíjení baterií elektromobilů na sto kilometrů jízdy trvá minimálně půlhodiny. A to je velmi nepříjemné omezení.

Přiznám se, nejsem odborník a je možné, že se v budoucnosti ukážou elektromobily perspektivnější než auta se spalovacími motory. Mně však vadí ten komunistický duch, poručíme větru, dešti. Nelíbí se mi stanovení data, kdy musí dojít ke změně, takové sociální inženýrství.

Jsem přesvědčen, že jakákoliv novinka se má prosadit tím, že je zkrátka a lepší, a ne pomocí nesmyslných administrativně direktivních rozkazů. Stačí uvést příklady z historie. V druhé půli 18. století skotský vynálezce James Watt výrazně vylepšil parní stroj, který se postupně začal prosazovat v praxi a například vlaky tažené parními lokomotivami nahradily koňské povozy. Ovšem nikoliv na základě nějaké úředního příkazu, ale proto, že byly lepší. Pára také musela ve své době překonávat různé překážky, dělníci v továrnách rozbíjeli parní stroje, protože si mysleli, že jim berou práci, šířily se i pomluvy, že pokud vlaky s parními lokomotivami pojedou rychlostí vyšší než čtyřicet kilometrů, tak cestující začne bolet hlava, budou zvracet a podobně. Pára to všechno překonala, aby později byla nahrazena modernějšími systémy.

Bylo by chybou po vzoru hrdiny románu Miguela Cervantese rytíře dona Quijota de la Mancha bojovat s větrnými mlýny, ale na druhé straně je stejnou chybou, když se údajný pokrok nařizuje od stolu. Evropská komise by to měla nechat trhu, tedy na lidech, jestli chtějí mít auta se spalovacími motory, anebo elektromotory. A když v budoucnu elektromobily v této soutěži zásluhou svých lepších vlastností zvítězí a konstruktéři vyřeší jejich současné problémy, pak není o čem diskutovat.