Neděle 14. července 2024, svátek má Karolína
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Poslední šance Tatry

Nebylo žádným tajemstvím, že společnost Tatra, na kterou byla usnesením Okresního soudu v Novém Jičíně nařízena exekuce, se dlouhodobě potýkala s nedostatkem finančních zdrojů. Již v roce 2009 spadly její tržby o více než 50 procent a ČSOB poslala podnik do "workoutu".

Indický korupčník Ravinder Kumar Rishi končí v Kopřivnici. Firma dostane nové majitele

Nebylo žádným tajemstvím, že společnost Tatra, na kterou byla usnesením Okresního soudu v Novém Jičíně nařízena exekuce, se dlouhodobě potýkala s nedostatkem finančních zdrojů. Již v roce 2009 spadly její tržby o více než 50 procent a ČSOB poslala podnik do "workoutu". O rok později Tatra prodělala 157 milionů korun, kompletní čísla za rok 2011 a ani 2012 nezveřejnila.

V těchto letech se nekonala ani valná hromada podniku. Společnost postupně prodávala, co se dalo, dceřiné společnosti a nemovitosti, finanční situace se však stále zhoršovala. Jedním z důvodů byla nízká zakázková náplň a také neefektivní výroba.

Indické souvislosti

Situaci ve firmě zkomplikovala i kauza jednoho z významných akcionářů Ravindera Kumara Rishiho, který momentálně čelí v Indii závažnému podezření z nekalých obchodních praktik a z porušování indických zákonů, jež měly doprovázet prodej tatrovek do této země. Právě korupční byznys v Indii, z něhož měli zřejmě prospěch někteří akcionáři, zatímco Tatra prodávala na hranici – a podle některých zdrojů z řad bývalých zaměstnanců až pod hranicí – výrobních nákladů, byl důvodem, proč vlastníci odmítli spojit Tatru s některou světovou automobilkou. A samozřejmě také důvod, proč se Tatra dostala do akutního existenčního ohrožení. V srpnu 2011 svitla Tatře naděje v podobě spolupráce s nizozemským výrobcem nákladních aut DAF. Zatímco DAF prodává ročně přes 40 tisíc aut, v případě Tatry to bylo několik set kusů včetně CKD (complete knock-down, tedy v jednom celku zvlášť zabalené například kabiny, nápravy, motory a převodovky) sad. DAF má sice širokou nabídku nákladních automobilů, oproti konkurenci mu však chybí vlastní terénní nákladní automobil s pohonem všech náprav. Podvozek Tatry je naopak stále i po mnoha desítkách let od svého vyvinutí světovou špičkou a válcuje konkurenci. Chybí však kvalitní motor i kabina, což je silnou stránkou DAF.

Nizozemci si navíc uvědomují, že neúplná produktová řada je jejich konkurenční nevýhodou ve vztahu k distribuční síti, která jim znemožňuje účast v soutěžích o velké fleet dodávky. Právě proto DAF spolupracoval na vývoji vozu T-158 nazvaného Phoenix. V Tatře měl získat 19procentní podíl a kromě komponentů hodlal nabídnout závodu v Kopřivnici i svoji rozsáhlou dealerskou a servisní síť. To je při distribuci těžkých nákladních vozů zcela klíčovou záležitostí. K převzetí však kvůli nezájmu Tatry (za nímž stáli podle zasvěcených především ředitel Adams a Rishi) nedošlo. Jakýkoli návrh DAF týkající se marketingu a prodeje vozu Tatra Phoenix byl vždy managementem Tatry odmítnut. DAF měl opci a mohl za jednu korunu koupit zmiňovaných 19 procent v Tatře, ale nakonec ji nevyužil.

Podnik Tatra, a. s., prozatím vlastní čtyři akcionáři, z nichž právě Rishi má největší podíl, a sice podle oficiálních zdrojů přibližně 40 procent. Právě on realizoval v průběhu posledních 25 let prodej tatrovek (rozložených na části) pro podnik nevýhodným způsobem prostřednictvím svých společností se sídlem ve Velké Británii (s propojením na svoji Hemang Foundation v Lichtenštejnsku) do Indie.

Rishi se stále nachází v Indii, tamní vyšetřovatelé opakovaně zamítli jeho žádost vycestovat ze země do Velké Británie ze zdravotních důvodů. Kvůli aféře Tatra loni nevyvezla do Indie ani jeden z původně plánovaných 450 vozů.

Pro zajímavost, od 8. ledna 2013 je v konkurzu i firma Tanax se sídlem ve slovenských Bánovcích nad Bebravou. Jednou z jejích činností byla i výroba a prodej nákladních automobilů a jiných dopravních prostředků. Akcionářem byla od 20. dubna 2010 Rishiho Vectra Limited. Samotný Rishi byl od 12. května 2011 předsedou dozorčí rady.

Jádro exekuce je v Čepí

Tatra se proto nevyhnutelně musela stát finančně mrtvou firmou. To ovšem hodně bolí její klíčové dodavatele. Zejména společnost Promet Group podnikatele Reného Matery, která koupila od Tatry před dvěma lety její lisovnu Tawesco. Tatra pro Materu představuje téměř třetinu obratu a její pád by jeho prosperující impérium proměnil v ruiny. Podle zdrojů týdeníku Euro je právě Matera spolu s majitelem společnosti Composite Com za současnou exekucí. Composite Com, jak lze dohledat z obchodního rejstříku, je navíc personálně propojená se zbrojařskou firmou Excalibur Army, která mimo jiné prodává a servisuje tatrovky. Také sídlo obou společností je v malé obci Čepí na Pardubicku. Exekuuje se pohledávka 650 milionů zajištěná majetkem podniku, kterou již zhruba před rokem odkoupila J&T od ČSOB právě pro tyto klienty. Ti museli nalít do provozních prostředků Tatry další úvěr ve výši 240 milionů, aby udrželi podnik v chodu. Finančníci z J&T se pokoušeli s Rishim domluvit na přátelském převzetí fabriky, leč dostalo se jim jen arogantního odmítnutí. Zvolili proto formu exekuce, při níž přijdou jak Rishi, tak generální ředitel Adams o svůj vliv na podnik.

"Společnost Composite Com s dlužníkem komunikuje s cílem uspokojit svou pohledávku.

Dosud jsou i jiné varianty řešení než dražba," dodává ovšem mluvčí Composite Com Andrej Čírtek.

Podle odborníků je varianta exekuce tím nejlepším řešením pro Tatru. Exekuoval by se totiž funkční celek, který by mohl plynule pokračovat ve výrobě. Všichni zainteresovaní mají zájem na tom, aby podnik i nadále fungoval. Na vozech této značky je mimochodem založena i obranyschopnost Česka. Tatrovácké podvozky navíc využívají například i obrněné transportéry Vega. "Bylo by ideální, kdyby Tatru převzal nějaký podnik z vojenského průmyslu. Automobily využívají i armády jiných zemí. Právě v této oblasti je nejvyšší přidaná hodnota Tatry," domnívá se Jiří Hynek, prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR.

Je velmi pravděpodobné, že v dražbě naplánované na 15. března získá Tatru Materův Promet Group, ať už přímo nebo prostřednictvím J&T či jiné společnosti. Celková výše pohledávek z tohoto uskupení dělá jasného favorita, jemuž odkup automobilky dává největší ekonomický smysl. A pak přijde další pokus o záchranu tradiční české firmy s dlouhou a slavnou historií. Nový vlastník má fakticky jedinou možnost, a tou je obnovení rozhovorů s DAF a dosažení dohody. To je dobrá šance pro Tatru. Ale také asi poslední, kterou těžce zkoušený podnik má.

Týdeník EURO 9/2013, 25.2.2013

Ondřej Neff
14. 7. 2024

Prezident Joe Biden okamžitě reagoval, zločin odsoudil a raněnému volebními soupeři popřál...

Aston Ondřej Neff
13. 7. 2024

Ministr kultury Martin Baxa si pochvaluje, že vláda má kolo zápasu úspěšně za sebou. Další přijdou...

Neviditelný pes
13. 7. 2024

Veterináři a počasí

Prezidentská kampaň republikána Donalda Trumpa v červnu poprvé oznámila, že má na svém hlavním účtu...

Jan Ferenc
13. 7. 2024

V řadě případů, hlavně malých stálých pohostinství, však jde také o krácení tržeb, tedy šizení...

Aston Ondřej Neff
11. 7. 2024

Obruč ideologického dohledu má sevřít hustě osídlené území uprostřed Čech. Jádro ideje: člověk je...

Aston Ondřej Neff
12. 7. 2024

ANO – kromě trvalého vzestupu – zaznamenalo dva úspěchy v poslední době. V eurovolbách zabodovalo...

Aston Ondřej Neff
13. 7. 2024

Ministr kultury Martin Baxa si pochvaluje, že vláda má kolo zápasu úspěšně za sebou. Další přijdou...

Marian Kechlibar
11. 7. 2024

Každý tuší, že po příští epizodě srovnatelné s tou katastrofální debatou na konci června už nepůjde...

Václav Vlk st.
12. 7. 2024

Jak by pravil nezapomenutelný major Terazky: „Herr, súdruh, tavarišč geněrál, som daký zmätený!“ Aj...

Tomáš Kazda
14. 7. 2024

Stejné obsazení, totožný vítěz, zcela rozdílný průběh. Carlos Alcaraz v repríze loňského finále...

Lukáš Karbulka
14. 7. 2024

„K zasažení člověka na 120 metrů není potřeba žádný speciální výcvik. Ochrana státníků a dalších...

Lidovky.cz
14. 7. 2024

Registrovaný republikán a oceněný student dosud bez škraloupu, v armádě nesloužil. Tak by se dal...

ČTK, Lidovky.cz
14. 7. 2024

Nizozemská atletka Femke Bolová jako druhá žena v historii zaběhla 400 metrů překážek pod 51...

Dan Hübsch
14. 7. 2024

Bránil se, počkal si a zaútočil. Tadej Pogačar potvrdil v královské patnácté etapě Tour de France...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz