Úterý 18. února 2025, svátek má Gizela
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ŠAMANOVO DOUPĚ: Česká ryba, dobrá ryba

diskuse (1)
euryba

Nedávno jsme navštívili se ženou farmářský trh na podolské náplavce. Stál jsem ve frontě na jedlé ryby, tedy ryby, které se dají sníst na místě. Nějaký chlapeček obdivoval pečící se pstruhy, jaké je to pěkné maso. Doprovázející tatínek k tomu pravil: "To není maso, ale ryby."

Velice nepřesné vyjádření. Maso sladkovodních ryb se totiž svou výživnou hodnotou zcela vyrovná masům teplokrevných zvířat. A když umíte rybu připravit, tak je zážitkem i pro největšího labužníka. A krom toho: Jezte ryby, jsou zdravé. Jezte alespoň jedenkrát týdně. Jezte sladkovodní ryby. A zejména jezte rybu českou, na kterou vás láká reklamní kampaň Ryba domácí. V Hospodářských novinách je tato kampaň českého Ministerstva zemědělství kritizována, protože prý za minulé čtyři roky nebyla vůbec vidět. Za hodně peněz z evropských fondů (150 milionů Kč za 4 roky) prý přináší málo muziky. To, že stoupla spotřeba rybího (českého sladkovodního) masa, je dáno spíš tím, jak toto maso v porovnání s ostatními zlevnilo. Dalších 62 milionů na další dva roky vedení kampaně se z tohoto pohledu zdá být mrháním evropskými prostředky. Reklamní agentura Dorland, která kampaň realizovala, obhajuje sumu s tím, že nejde o "žádné dramaticky vysoké prostředky". Peníze vydané za rok na českou rybu jsou stejné jako běžná dvouměsíční propagace jogurtu.

Kolega Moby Dick připomíná, že se uvažuje o omezení výdajů na prezidentskou volební kampaň na 15 milionů Kč. Pokud by vyhlídky na prezidentování měly být založeny jen na penězích utracených za kampaň, pak by se Ryba domácí stala českým prezidentem!

Ovšem "neviditelnost" kampaně je dána možná tím, že kritici – ať už z HN anebo Moby Dick – se zásadně o ryby či jejich přípravu k jídlu nezajímají. Dokud je nemají na stole před sebou. Takže nevědí, že DVD, které na farmářském trhu vyfasovali k nákupu a na kterém mohou v přednesu "Kluků v akci" shlédnout "nejlepší recepty ze sladkovodních ryb", bylo sponzorováno Rybou domácí. (A Evropským rybářským fondem.) A že "Kluci v akci" a asi dalších pět pořadů na různých televizích jsou rovněž sponzorovány oněmi rybími domácími penězi z evropských fondů.

Tak zatímco tušíme, že třicet či čtyřicet milionů ročně jsou velké peníze, za které se dá na farmářském trhu už pár kil ryb nakoupit, pak také tušíme, že výroba televizních pořadů je děsně drahá. Opravme proto tvrzení kolegů: Kampaň Ryba domácí je vidět. Peněz je přiměřeně. Omluvme se zde i za kolegu Moby Dicka.

Ale když už jsem hledal onu rybu, co bych měl mít doma, zjistil jsem, že zdánlivá neviditelnost zmiňované kampaně může být vysvětlena i tím, že je poněkud překampaňováno:

České výrobky – nakupujte srdcem, je zřejmě kampaň čistě komerční s produkty občas až kýčovitými.
Czech made řídí Sdružení pro oceňování kvality a platí si zájemci o certifikát.
Český výrobek je eseróčko, které za peníze žadatelů uděluje žadatelům licence na základě svého auditu.
Kdežto logo Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou mohou používat žadatelé, kteří zaplatí a obstojí před Potravinářskou komorou ČR.
Regionální potravina dostává razítko od Ministerstva zemědělství, které na to letos vyčlenilo 50 milionů korun.
Značku Regionální - Originální produkt pase Asociace regionálních značek (založeno Regionálním environmentálním centrem Česká republika, o. s., které bylo roku 2008 překlopeno do společnosti Apus) za peníze Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR , spolufinancováno z finančních mechanismů EHP/Norska a podpořeno z revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí.

Ze všech těch značek je nejvíce asi vidět Klasa, kterou spravuje Odbor pro marketing Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) a na niž dává Ministerstvo zemědělství asi 160 milionů korun ročně.

Uf. Skončeme se surfováním po fondech, úřadech, sponzorech, ze kterého by se jednomu mohlo neudělat volno. Je jaro. Synonymem jara je velikonoční kapr. Samozřejmě český kapr domácí. Tak – dobrou chuť!

(Psáno po obědě, kdy bylo snědeno nečeské rybí filé z pangasia, a před večeří z mořských sleďových závitků a pepřenek ze sleďových filetů.)

************************************************
Neregistrovaným komentátorům je možno vyjádřit se k tomuto článku v Šamanově hospůdce U hřbitova.

Aston Ondřej Neff
18. 2. 2025

Kde je řešení? Co se stane, až utichnou na Ukrajině zbraně?

Bitva o ostrov Iwodžima začala vyloděním 19. února 1945.

Tomáš Guttmann
18. 2. 2025

Od USA se čeká, že budou Evropu financovat ale ne kritizovat.

Lucie A. Sulovská
18. 2. 2025

Ruský vyjednávací tým dostává konkrétní kontury, ten americký také.

Václav Vlk st.
15. 2. 2025

Pokud se bojíte vlastních voličů, nemůže vám Amerika pomoci.

Aston Ondřej Neff
17. 2. 2025

V těchto dnech prožíváme převrat v našich životech.

Aston Ondřej Neff
15. 2. 2025

Bude záležet na tom, kdo se výzvy chopí.

Drieu Godefridi
17. 2. 2025

Brusel vstoupil do éry divokého západu „každý sám za sebe“.

Chechtavej tygr
15. 2. 2025

Slečna je ctnost sama, a tak jde raději dál.

Martin Korbáš
17. 2. 2025

Porážku s týmem USA dokázali hokejisté Kanady napravit výsledkem 5:3 nad Finskem, díky kterému si...

Lidovky.cz, ČTK
17. 2. 2025

Na mezinárodním letišti v Torontu havarovalo v pondělí letadlo, uvedly kanadské úřady. Podle...

Ondřej Neff
17. 2. 2025

Projev J. D. Vance na Mnichovské bezpečnostní konferenci měl samozřejmě svůj obsah. Je široce a...

Lidovky.cz, ČTK
17. 2. 2025

Pražský dopravní podnik (DPP) zatím nesmí uzavřít smlouvu na nové vlaky metra za 86 miliard korun....

ČTK, Lidovky.cz
17. 2. 2025

Válka Ruska proti Ukrajině kromě stovek tisíc zabitých „obdařila“ Rusko i armádou invalidů. Její...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz