19.3.2024 | Svátek má Josef


IZRAEL: Jak se země vypořádává s covidem-19

27.1.2021

„Víš, proč Bůh stvořil komáry?“ Touto otázkou odpovídá ultraortodoxní maminka sedmi dcer a sedmi synů na můj dotaz otázku ohledně covidu-19. „Aby člověku skrze nepatrný slabý hmyz ukázal jeho vlastní hranice. Podobně je tomu s tímto virem, kterého ani pouhým pohledem nemůžeme spatřit.“

O ultraortodoxních Židech, hebrejsky „charedim“, se v poslední době hodně mluví. Celá země se nachází ve třetím lockdownu. V uzavřených prostorách se smí nacházet maximálně pět a ve venkovních deset osob. Přesto musela izraelská policie zase jednou před očima svatebního páru rozhánět stovky ultraortodoxních svatebčanů.

Mají ultraortodoxní Židé výjimky?

Na veřejnosti se ozývají kritické hlasy, že policie zasahuje a rozdává pokuty v sekulární společnosti mnohem častěji než v ultraortodoxní. Přitom právě tam dochází k častějším přestupkům proti pravidlům chování v období pandemie. Tak například během prvního lockdownu policie pronásledovala osamělého surfera na moři u Tel Avivu. Zároveň vyzval 93letý rabín Chaim Kanievsky, jeden z vedoucích duchovních autorit mezi ultraortodoxními Židy, své studenty, aby se nedávali na covid testovat.

Když se ptali zmocněnce pro covid právě v této náboženské skupině, vysloužilého generálmajora Ronnyho Ruma, jestli jsou za takovými ústupky vůči nim politické zájmy, odpověděl, že určitě ano, obzvlášť teď, když se zase chystají nové volby.

Proti viru bojuje armáda i tajná služba

Proč se stal zmocněncem pro covid bývalý generálmajor? Takhle to prostě v Izraeli je. Výslovným přáním ministra obrany Benniho Gantze bylo, aby jeho ministerstvo úzce spolupracovalo s ministerstvem zdravotnictví. Jako poradce především pro východní Jeruzalém stojí starostovi Moshe Leonovi po boku brigádní generál Rafi Milo.

Zároveň byl od počátku do takzvaných „epidemiologických vyšetřování“ zapojen „shabak“, izraelská tajná služba. Podle mobilních telefonů se zjišťovalo, kde se pohybovali lidé nakažení koronavirem a které další osoby se nacházely v jejich blízkosti. Cílem bylo podat takovým lidem zprávu, že se musí odebrat do karantény.

Narušení práva na soukromí a obecný zmatek

S takovým jednáním souvisely dva hlavní problémy. Za prvé tato nouzová opatření nebyla odhlasována knesetem a porušovala právo na soukromí. Teprve po soudním procesu, který iniciovalo Sjednocení k ochraně civilního práva, došlo k přesnému definování těchto nouzových opatření. Druhý problém byl praktického rázu. Při hlášení možného nakažení koronavirem docházelo k omylům. Lidé se mohli proti chybnému alarmu odvolat u ministerstva zdravotnictví. Vedení byla ovšem přetížena a došlo k obecnému zmatku.

Dodržují politici sami určená pravidla?

Na jaře před rodinným svátkem Pesach byl nařízen první velmi přísný lockdown. Kromě cest do zaměstnání, která byla uznána jako nutná, nákupů potravin, návštěv lékaře, péče o potřebné a nezbytného vyřizování byl povolen jen pohyb na 100 metrů od místa bydliště. Nikdo neměl ani běhat, hřiště, sportoviště, bazény a pláže byly zavřeny, výlety do přírody zakázány.

Nikdo nesměl během svátku, který je normálně velkou rodinou oslavou, navštívit své příbuzné. Prarodiče byli odtrženi od svých vnoučat, jen rozvedení rodiče si směli vzájemně předávat děti. Po svátcích se v médiích přetřásalo, kteří politici ukládají lidem břemena, která sami nejsou ochotni nést, a kdo z nich se přes zákaz setkal s rodinou. Prezident Reuven Rivlin se veřejně omluvil, že se jako vdovec odvážil slavit svátek s rodinou své dcery.

Další svátky v lockdownu

Další lockdown byl vyhlášen na podzim od Nového židovského roku až do konce Svátku stánků. Tentokrát byla nařízení mírnější. Pohyb na čerstvém vzduchu byl povolen na pět set metrů od domu a sportování jednotlivců se neomezovalo. Tím pádem mohly děti do blízkého parku nebo na hřiště.

Protože židovské obyvatelstvo neslaví Vánoce, začal třetí lockdown krátce před Silvestrem. Sekulární Židé totiž rádi na počátku občanského roku pořádají party a občané z Ruska zase slaví „Novyj god“. Takovému shromažďování se mělo zabránit v době, kdy počet nakažených opět začal stoupat.

Nové mutace covidu a násilné střety

S počátkem pandemie byl letecký provoz snížen na minimum a přicestovat do Izraele mohli jen občané nebo osoby s povolením k pobytu. Časem byly lety obnoveny, a tak uprchlo mnoho Izraelců před lockdowny do ciziny, odkud přivezli zase nové mutace. Z toho důvodu se Izrael rozhodl všechny cestující dopravit přímo z letiště do karantény v připravených hotelech. Výjimku tvořili jen lidé nad sedmdesát let, těhotné ženy a děti. Tato opatření vedla částečně k násilným střetům mezi policií a cestujícími na letišti a v hotelu, které jsme do té doby znali jen z ultraortodoxních čtvrtí.

Kde je dobrá vůle, najde se i řešení

Pro ortodoxní a ultraortodoxní Židy je velmi důležité shromažďovat se ke společné modlitbě a čtení Písma. Stejně tak náboženské studium dětí na ortodoxních školách. Na společnou modlitbu jich musí být přinejmenším deset „minjan“. Svá shromáždění nemohou pořádat přes internet jako křesťané, protože užívání elektroniky je o šabatu zapovězeno. Proto se setkávají na prostranstvích před synagogami nebo soukromými domy v předepsaných odstupech nebo se modlí na balkonech a terasách tak, aby se vzájemně slyšeli. Na některých místech oddělili modlitební prostory pomocí igelitových folií.

Autorita jejich rabínů přesahuje autoritu vlády v tom smyslu, že se vládní představitelé musí na rabíny obrátit a žádat je, aby nasměrovali „své ovečky“ žádoucím směrem. Používání internetu je mezi ultraortodoxními Židy omezené. Proto bylo nutné vyhlašovat v jejich čtvrtích pravidla chování v době pandemie a lockdownu ampliony. Momentálně téměř všechny židovské duchovní autority doporučují očkování v zájmu celé společnosti. I výše zmíněný rabín Kanievsky, který sám také covid-19 prodělal a za láskyplné péče svých vlastních lidí se zase uzdravil.

Exemplárně se společně s premiérem, ministrem zdravotnictví a šéfem generálního štábu izraelské armády dal očkovat bývalý vrchní rabín a přeživší holokaust Israel Meir Lau. Při té příležitosti řekl: „S Boží pomocí jsme se dostali tam, kde jsme. Po měsících řádění koronaviru máme vakcínu, která může pomoci virus omezit. Každý, kdo se podle pokynů lékařů může dát očkovat, má tak učinit. Covid je ověřené nebezpečí, na rozdíl od obávaných vedlejších účinků… Budeme se modlit a doufat, že Pán zastaví pandemii rychle a budeme se moci navrátit k normálnímu životu.“ Před několika dny se objevila zpráva, že byl rabín Lau po očkování testován jako pozitivní. Nedá se vyloučit, že se nakazil ještě před plnou účinností druhé dávky. Jeho onemocnění probíhá podle informací z médií bez symptomů.

Naděje na návrat k normálnímu životu

Do poloviny ledna už se nechalo v Izraeli očkovat na dva miliony lidí. Mnozí se ptají, proč Izraelci s očkováním spěchají, zatímco občané v jiných zemích obezřetně vyčkávají. Izraelci jsou ve své většině odvážní a nebojí se inovací. Velké množství inovací po celém světě pochází právě z Izraele. Jsou tací, kteří poslouchají své rabíny. A mnozí už prostě mají dost různých omezení a lockdownů. Naděje na návrat k normánímu životu je velká.

Izrael je zvláštní země. Mezi výčty pravidel pro období pandemie je vždy uvedena modlitba: kolik lidí se smí shromáždit na modlitbu vevnitř a kolik venku. Protože to počasí umožňuje téměř celoročně, provází nás po celé období pandemie do dáli se nesoucí zpěv modliteb ortodoxních Židů.

© copyright Krista Gerloffová, Jeruzalém, Izrael