15.6.2024 | Svátek má Vít


INTERNET: O gazelách a prasatech

2.6.2010

Vedle Facebooku a spol. vznikají elitní společenské sítě, jež lákají vlivné, bohaté a krásné

V reálném světě Jarda sleduje svou oblíbenou Spartičku na ČT, zatímco úspěšný manažer Václav si vychutnává skleničku Dom Pérignonu ve VIP boxu přímo na stadionu. Honza má zase problém s prostatou, a tak se mu na veřejném koupališti nechce čekat frontu na záchody; nakonec si vystačí s dubem opodál. Jeho bývalý spolužák, bohatý podnikatel František, má v privátním klubu na francouzské riviéře svůj vlastní klozet. Zatímco Pepova manželka Jarka už léta bojuje s nadváhou, Niki, mladá přítelkyně právníka Oskara, zvažuje nové silikonové „trojky“. Hodily by se jí k vyrýsovanému břichu.

Existuje nespočet příkladů pro to, jak nás peníze, moc a úspěch rozdělují – jen ne ve virtuálním světě. Tam až donedávna Jarda a Václav pomlouvali Slávii na Facebooku společně. Honza přes Twitter posílal Františkovi tipy, kde sehnat viagru bez receptu, a Jarka s Niki se na stránkách Libimseti.cz radily o těch nejúčinnějších dietách či o tom, jestli bulimie opravdu škodí zdraví. Až donedávna byl internet jedním z posledních míst, kde jsme si byli všichni rovni. Mezi stovkami milionů uživatelů sociálních sítí se hemžili dělníci i lobbisti, jeptišky i prostitutky. Tomu je teď konec. Bohatí a vlivní si i ve virtuálním světě vytvořili vlastní elitní místečka a nám ostatním vzkazují: „Vstup zakázán!“

Známosti nad zlato

Za peníze si sice štěstí nekoupíte, ale díky novým sociálním sítím si za ně můžete koupit alespoň spoustu mocných „přátel“. Tak třeba na webu INmobile.org se dennodenně navzájem krmí insiderskými informacemi přes 2000 šéfů a vedoucích pracovníků. Pětatřicet procent členů jsou ve svých firmách zastupujícími vedoucími, čtvrtina uživatelské databáze postavila na nohy vlastní společnost a osmnáct procent návštěvníků jsou šéfové velkých koncernů. Členství stojí 350 dolarů ročně. Nejprve ale zájemce musí pár týdnů vyčkat, než ho několikačlenná komise schválí. Jakým způsobem přesně INmobile.org data kandidátů lustruje, se nedozvíte. Sdělí vám jen to, že „klub“ odmítne zhruba polovinu uchazečů a že neuděluje členství prodejcům ani novinářům. „Ostatní fóra jsou příliš široká na to, aby tam vznikala účelově zaměřená diskuse. Tato uzavřená platforma byznysmenům nabízí mnohem lepší možnost komunikace,“ popisuje INmobile.org Larry Shapiro, jeden z členů a viceprezident koncernu Walt Disney Internet Group. „Majetným spotřebitelům to nějakou dobu trvalo, než začali používat sociální sítě. Většinou se obávali ztráty soukromí a úniku osobních dat. Nové stránky jim nabízejí alternativu k Facebooku a spol.,“ říká Milton Pedraza, CEO newyorské analytické společnosti Luxury Institute, jež se zaměřuje na movitou klientelu. Že taková alternativa může být hodně přínosná, potvrzuje i studie berlínského vědeckého centra pro sociální výzkum. Dle ní v dnešní době 30 až 40 procent pracovních nabídek vznikne přes známosti. Ve výhodě je samozřejmě ten, kdo má přístup k nějaké elitní databázi kontaktů.

Pokoj na pozvání

Takovou databází je například Asmallworld.net. Příjemné je, že se tam o členství vůbec nemusíte ucházet. Stránka má totiž predikát „Invitation-only“, a členství tedy obdržíte pouze v případě, pozve-li vás někdo ze stávajících 600 000 členů. Patří k nim mimo jiné rodina Hiltonových, klan Gettyových, von Furstenbergové, Ivanka Trumpová anebo modelka Naomi Cambellová. Jestli někoho z nich znáte, klidně jim cinkněte, ať vás pozve. Stojí to za to. Uživatelé si tam mezi sebou půjčují letní residence, doporučují si bary a restaurace a navzájem si prodávají nejrůznější produkty. Třeba obří jachty.

„Potřebuji si pronajmout 20 velmi luxusních aut na jednu akci ve Švýcarsku,“ cituje list The New York Times jednoho z členů. „Mělo by se jednat pouze o vozy značky Maserati, Ferrari, Lamborghini a Aston Martin,“ dodává milovník drahých aut. Jiný uživatel zase nabízí ostrov. „Mám jeden k prodeji na Fidži,“ píše.

Stránku Asmallworld.net před několika lety spustil švédský investiční bankéř Erik Wachtmeister. „Problém Facebooku je, že zajímavé uživatele někdo pořád otravuje, zatímco ostatní vidí ve stránce možnost snadno se spojit s atraktivními a úspěšnými lidmi. Jenže ti nahoře chtějí, aby jim ti dole dali pokoj,“ vysvětluje syn bývalého švédského velvyslance v USA. Jeho sociální síť je natolik úspěšná, že již koncem roku 2006 od Wachmeistera odkoupili značný podíl velikáni amerického filmu, producenti Harvey a Bob Weinsteinovi. Projekt začíná přitahovat i čím dál tím víc inzerentů. Na uzavřených stránkách prý mají reklamu například společnosti Lufthansa, Land Rover, Patek Philippe, Credit Suisse anebo Burberry. „Firmy, jež hledají vlivnou klientelu, ji na Asmallworld.net velmi rychle najdou,“ tvrdí analytička Charlene Li ze společnosti Forrester Research.

Chudáci letí

V současnosti nejrychleji rostoucí sociální sítí pro bohaté je Affluence.org. Stránku založil v první polovině minulého roku 37letý podnikatel Scott Mitchell a dnes se již může pyšnit několika desítkami tisíc členů. „Šéfové velkých koncernů, investoři, celebrity, vydavatelé, u nás je najdete všechny,“ říká Mitchell, jenž ve 29 letech založil a posléze prodal za 185 milionů dolarů webovou stránku Tunes.com. Odstěhoval se na Floridu, jenže život rentiéra ho rychle omrzel. „Nicnedělání mě začalo strašně nudit. Nerybařím, nejachtařím, nehraji golf. Čuměl jsem hodně na bednu. A tak jsem se rozhodl vrátit zpátky do hry.“ To se mu podařilo.

„V reálném světě by mi trvalo měsíce, možná roky, získat tak kvalitní kontakty, jaké jsem během několika málo dnů nasbíral na Affluence,“ libuje si jeden investiční poradce z Colorada. Dle něj je to virtuální country klub, v němž mají všichni jedno společné: „Už toho hodně dokázali a nemusejí si nic dokazovat.“ Stát se členem exkluzivního klubu však není vůbec jednoduché. „Mimo jiné musíte dokázat, že vlastníte majetek, jehož hodnota přesahuje tři miliony dolarů, nebo že vyděláváte ročně alespoň 300 tisíc dolarů,“ popisuje kritéria jeden z uživatelů Affluence.org, spoluzakladatel časopisu Rolling Stone Jann Wenner. Jak uvádí Mitchell, přísným výběrovým řízením projde jen jeden ze 40 uchazečů. „Samozřejmě pravidelně ,skenujeme‘ i stávající členy, abychom zjistili, zda náhodou nezchudli a nekazí tím kvalitu členské základny,“ podotýká Mitchell, jemuž v současné době dělá trochu starosti finanční krize. Prý vzniklo hned několik diskusních místností, kde se boháči radí, jak přestát recesi bez velkých ztrát. „Přesto ale denně musíme vyhodit 50 až 60 členů, protože už nesplňují naše kritéria,“ stěžuje si Mitchell.

Jeho internetová stránka vydělává hlavně tím, že členům přeposílá pozvánky na luxusní marketingové akce a kasíruje provizi za každého uživatele Affluence.org, který je navštíví. A byznys se každým dnem rozšiřuje. Nedávno třeba Mitchellova společnost zavedla mezinárodní rezervační servis. Osobní komorník vám na požádání zabukuje místo v nejlepší jihoafrické restauraci, sežene lístky na ruský balet anebo zajistí místa v první řadě londýnské Royal Opera House. V příštích měsících by mělo rovněž vyjít první číslo tištěného magazínu Affluence.

Dekadence pro krásné

O kontakty zcela jiného druhu jde lidem na Diamondlounge.com. Bohatý muž by tam měl snadno a rychle najít krásnou ženu. Atraktivním dámám stránka slibuje možnost seznámit se s těmi nejúspěšnějšími muži na světě. Pánové se prý zase mohou spolehnout, že uhradí-li měsíční členství ve výši 40 dolarů, narazí na ty nejkrásnější a nejsofistikovanější krasavice této planety. Vynálezce Arya Marafie se při vytváření internetové kontaktní burzy inspiroval legendárním newyorským klubem Studio 54. „Byla to loučka pro hry hédonistů a excentriků. Hlavním tématem byla nespoutaná dekadence. Trochu toho ducha jsem chtěl přenést i do virtuálního světa,“ básní Marafie o dobách, kdy byla nemoc AIDS ještě neznámá a konzum drog patřil v New Yorku k běžnému životu.

O něco levnější je stát se členem webové komunity Beautifulpeople.com. Nemusíte být bohatý ani vlivný, jen krásný. Způsob, jakým stránka získává nové členy, je prostý: uchazeč vyplní stručný profil a přidá fotku. V průběhu dalších 48 hodin osoby opačného pohlaví hodnotí jeho vizáž. Podvádět se nedá. Podezřelé fotky skončí v centrále, kde je důkladně prozkoumají zaměstnanci Beautifulpeople.com. Cílem společnosti je vytvořit celosvětovou sociální síť sestávající pouze z krásných lidí. „Náš princip je jednoduchý. Každý chce mít atraktivního partnera. Jiné webové stránky jsou džunglí plnou hrochů a prasat. My jsme obora leopardů a gazel,“ vysvětluje zakladatel Robert Hintze, dle kterého se úspěch žádostí pohybuje kolem 20 procent. Ne každý však odmítnutí skousne. „Denně dostávám desítky anonymů, v nichž mi vyhrožují smrtí,“ stěžuje si Hintze. Má ale i pozitivní zprávy. Členové získávají lukrativní nabídky od filmových společností, smlouvy s prestižními modelingovými agenturami a navzájem se zvou na ty nejluxusnější oslavy. Pomocí služby se prý už dokonce narodilo téměř 400 dětí – krásných dětí. Co je pro stránky jako Affluence.org finanční krize, byly pro Beautifulpeople.com minulé Vánoce. „Po celém světě jsme museli vyloučit přes pět tisíc členů kvůli nadváze,“ vysvětluje neúprosný zastánce líbeznosti Hintze. No řekněte, není to krásné?

Týdeník EURO 19/2010

Petr Matějček