20.10.2021 | Svátek má Vendelín


EVROPA: Přilévání oleje do ohně

30.9.2021

Dostanou automobilky Ferrari a Lamborghini od Komise klimatickou výjimku?!

Součástí politiky boje se změnou klimatu je i návrh Evropské komise z letošního července snížit počet nových aut se spalovacím motorem do roku 2035 na nulu.

Plán komise zbavit se v dohledné době většiny aut se špinavým spalovacím motorem a na jejich místa dosadit čisté elektromobily, se může jevit jako správný, ale z pohledu mnoha odborníků to tak být vůbec nemusí.

U „zelených“ řešení je třeba vzít v úvahu, jestli jsou zároveň ekonomická a sociálně citlivá. A právě zde je kámen úrazu. Jak už jsem psal nedávno, problém spočívá ve stále velmi vysoké ceně elektromobilů, nedostatečné infastruktuře dobíjecích stanic, neekologické těžbě surovin pro výrobu baterií nebo samotné ekologicky nešetrné likvidaci baterií. Pokud se opravdu návrh prosadí, bude to v praxi znamenat, že se auta brzy opět stanou výsadou pouze těch bohatších.

Celou snahu vynutit přechod na bezemisní vozidla direktivně považuji za krajně nešťastnou. Za mnohem lepší řešení považuji spíše vsadit na podporu rozvoje více typů bezemisních motorů, které by dokázaly cenou i výkonem konkurovat těm spalovacím. Alternativou může být např. vodíkový pohon.

Ferrari a Lamborghini 

Velmi brzy po kontroverzním představení balíčku Evropské komise Fit for 55, kde je i návrh na zákaz spalovacích motorů do roku 2035, přišla s žádostí o výjimku italská vláda. Ta teď žádá u Evropské komise výjimku pro výrobce luxusních sportovních automobilů Ferrari a Lamborghini.

Ferrari dosud nevyrábí vůbec žádný model pouze na elektrický pohon. První plně elektrické Ferrari by se totiž mělo začít prodávat až v roce 2025. Lamborghini na tom není o nic lépe. Přislíbilo sice elektrifikovat všechny své modely do roku 2024, jedná se ale jen o hybridní vozidla na plynový a elektrický pohon. První čistě elektrický model hodlá automobilka představit dokonce až někdy po roce 2025.

Itálie se u Komise odvolává na to, že auta luxusních značek, jako jsou Ferrari a Lamborghini, představují jen velmi malý segment celého automobilového trhu. Jejich silné motory ale zase vypouštějí do ovzduší větší množství škodlivin než běžné automobily.

Italský ministr pro ekologickou transformaci Roberto Cingolani, který dříve pracoval jako manažer pro Ferrari, uvedl, že tato auta potřebují velmi speciální technologii a ta zase potřebuje speciální baterie. Proto by podle něj měla dostat auta jako Ferrari více času na přechod k elektrickému pohonu. Pokud komise žádost potvrdí, jaký signál to vyšle obyčejným lidem?

Odskáčou to všichni kromě nejbohatších?

Už nyní je v zemích jako Norsko, Německo či Francie praxe taková, že se na elektromobily, které jsou nyní také stále doménou bohatých, přispívá kupujícím i z daní těch chudších. Nápad Itálie dát výjimku luxusním značkám považuji v tomto kontextu za nešťastný, který jen přilévá olej do ohně. U mnoha lidí jen posílí přesvědčení, že opatření uskutečněná v rámci boje proti klimatickým změnám nejvíce odskáčou ti sociálně nejslabší.

Tím se přímo nahrává na smeč různým populistům a euroskeptikům, kteří budou moci tvrdit, že zelená opatření EU mají zaplatit chudí a střední třída, kdežto ti úplně nejbohatší si budou moci i nadále žít nerušeně v blahobytu, aniž by se museli jakkoli uskromnit a cokoli měnit na svých dosavadních zvyklostech.

Převzato z blogu s autorovým souhlasem

Autor je europoslanec za KDU-ČSL, místopředseda Výboru pro zaměstnanost a sociální věci a člen Výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu



Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.