9.5.2024 | Svátek má Ctibor


BLÍZKÝ VÝCHOD: Popírač...

30.10.2015

... a jako bonus modelka mezi noži

Co bychom si asi pomysleli o arcibiskupovi Dominiku Dukovi, kdyby vážně tvrdil, že Hus ani husitství neexistovali a že české země byly odjakživa pouze a jenom katolické?

Od hodnostáře jeho postavení bychom očekávali víc znalostí historie.

Byť to přirovnání poněkud kulhá (ostatně jako každé), něco hodně podobného, ba ve svých důsledcích horšího, se stalo před pár dny v Izraeli. Velký muftí jeruzalémský je nejvyšší muslimskou duchovní autoritou nad islámskými svatými místy v Jeruzalémě. Od člověka na tomto postu bychom očekávali nejen elementární znalost historie, ale také nadprůměrnou inteligenci. Rovněž máme právo si myslet, že by mělo jít o člověka vysoce vzdělaného, disponujícího zdravým úsudkem a oproštěného od fanatické zaslepenosti a nenávisti k věřícím jiného vyznání.

Po vzniku Palestinskoarabské samosprávy v Zemi izraelské (1994) jmenuje Velkého muftího jeruzalémského šéf samosprávy, toho času Mahmúd Abbás (který už řadu let přesluhuje, neboť „Palestinci“, jimž svět nadbíhá horem dolem, jsou tak dokonale „státotvorní“ a „demokratičtí“, že nejsou s to uspořádat prezidentské a parlamentní volby, ale to stejný svět velkoryse přehlíží. Co kdyby se demokratickou cestou dostali k moci teroristé z Hamasu, že?).

Současným jeruzalémským muftím je od roku 2006 Muhammad Ahmad Hussein, předtím imám mešity Al Aksá na jeruzalémské Chrámové hoře. Ten byl v neděli (25/10) hostem izraelské komerční televize Aruc Štaim (Kanál 2) – viz obr. 1 -, kde pronášel věty, za které by musel žák dějepisu v normálně fungující arabské společnosti dostat pětku velkou jako Ramalláh, Jericho a Pásmo Gazy dohromady.

Zde je muftího výklad dějin Chrámové hory. Především: navzdory nesporným historickým důkazům tvrdí, že ani První, ani Druhý chrám na tomto místě nikdy nestály. Je to podle něj totiž jinak.

Tady si musíme pomoci anglickým přepisem jeho televizního vystoupení. Na Chrámové hoře (kterou muslimové nazývají Vznešenou svatyní) byla zbudována mešita - a teď pozor:

- „ ...3.000 years ago, and 30.000 years ago“ and has been „since the creation of the world“.

Čili: byla tam před třemi tisíci lety a třiceti tisíci lety a byla tam od stvoření světa. Takže vlastně od kdy?

A kde se tam vzala? V tom má muftí tak trochu nejasno:

- „This is the Al-Aqsa Mosque that Adam, peace be upon him, or during his time, the angels built.”

Takže: Je to mešita Al Aksa, kterou (zbudoval) Adam, mír budiž s ním, nebo ji během jeho času zbudovali andělé.

Toto tvrzení je v totálním rozporu s historickými fakty (Al Aksa byla postavena v osmém století po Kristu), ovšem není dobré leda tak pro zasmání nebo mávnutí ruky.

Je to postoj velice nebezpečný.

Kdyby něco takového hlásal nějaký řadový muslimský pomatenec, nestálo by to za zmínku. Ovšem říká-li to nejvyšší duchovní islámská autorita Jeruzaléma, jde o něco jiného.

Popřou-li Arabové pomocí historických lží vztah Židů ke Chrámové hoře, bude z jejich strany následovat „logické“ B: Žádné židovské (staroizraelské) Chrámy tam nikdy nestály, Západní zeď je součástí mešity Al Aksa (důkaz o tomto tvrzení uvádím níže – obr. ) a tudíž celá tato lokalita náleží pouze a jedině muslimům. Co na tom, že Chrámová hora byla po tisíciletí srdcem judaismu – v době, kdy Mohamed ještě ani po houbách nechodil. (Druhý Chrám byl zbořen Římany v roce 70 po Kristu, Mohamed se narodil o pět set let později.)

Muftího vyjádření opět usvědčuje muslimy ze lži, pokud jde o status quo na Chrámové hoře. Ačkoli Izraelci nynější kompromisní režim dodržují (Chrámovou horu po náboženské stránce spravuje muslimská rada, ochráncem islámských svatých míst je jordánský král) a jejich nejvyšší představitelé opakovaně ujišťují, že na tom nehodlají nic měnit (byť to znamená, že Židé se na Chrámové hoře nesmějí modlit), jsou Araby soustavně obviňování z toho, že chtějí Chrámovou horu „judaizovat“ a status quo tím porušit. Přitom to jsou oni (Arabové), kdo hodlá upřít Židům i to málo, co jim z Chrámové hory zbylo a nárokují si celý komplex výlučně pro sebe.

Nechci ani domýšlet, co by se dělo, kdyby Izrael udělal to, z čeho je obviňován: kdyby Chrámovou horu „judaizoval“, zvýhodnil židovské věřící, zrušil práva muslimské rady Waqf i výsostné postavení jordánského monarchy, zakázal na Chrámové hoře muslimské bohoslužby a nad areálem vztyčil národní vlajku s Davidovou hvězdou. Patrně by vypukla třetí světová válka.

Jestliže jsme až dosud žili v přesvědčení, že Západní zeď (známá též jako Zeď nářků) je výlučně židovským svatým místem (jde o pozůstatek hradeb, za nimiž stál Druhý chrám), pak Arabové to vidí jinak. Na obr. 2 je screenshot z anglické jazykové verze internetových stránek televize Al Jazeera, kde se dočteme, jak tato stanice pohlíží na Západní zeď.

Za pozornost stojí, že v minulých dnech se Izrael a Jordánsko, ve snaze zmírnit napětí, dohodly na tom, že na Chrámové hoře bude instalovát systém CCTV (vnitřní kamerový okruh) a areál bude nepřetržitě monitorován. Pozoruhodné je, že jediný, kdo proti tomu z vysokých míst hlasitě protestoval, byla Palestinskoarabská samospráva, jmenovitě její ministr zahraničí Rijád Málikí (obr. 4). Proč asi?

Odpor Ramalláhu vůči tomuto opatření má i hlubší politický kontext. Je dalším důkazem, že s vedením samosprávy se nelze dohodnout téměř na ničem. I když se v této věci angažuje jejich nejbližší spojenec (jordánská monarchie, která má vskutku vážný zájem na uklidnění situace a přistupuje k problému do jisté míry věcně), přesto se „Palestinci“ stavějí na zadní. Za to si od jordánských činitelů vysloužili ostrou kritiku (obr. 5).

Závěrem z mírně jiného soudku. Bodání do Židů v Izraeli pokračuje den co den, svět to ovšem příliš nezajímá. Vzpomněl jsem si na kampaň po útoku na Charlie Hebdo a následnou světovou solidaritu v případu do jisté míry kontroverzním. Dokonce i politici si přijeli do Paříže „zamanifestovat“. Dnes, kdy se děje něco podobného Izraelcům, je představa, že by se světoví státníci sjeli do Jeruzaléma a hromadně protestovali proti intifádě nožů jako z říše pohádek.

Svůj svérázný protest vyjádřila naproti tomu izraelská topmodelka Bar Reafaeli, čerstvě vdaná mladá paní. Při prezentaci oděvní kolekce jisté firmy stála na otáčivém cirkusovém terči již posetém noži, když v závěru reklamního šotu ji vyděsí další nůž, která se jí zabodne těsně u hlavy (obr. 6). Je to ztvárnění kontroverzní, ale kdo chce, porozumí.

Obrazová část

Popirac 1

1/ Velký muftí Jeruzaléma šejch Muhammad Ahmad Hussein v izraelské televizi Kanál 2.

Popirac 2

2/ Text na webu televize Al Jazeera (z 25/ 10/ 2015). V posledním odstavci se píše: Židé vykonávají náboženské obřady u Západní zdi (Zdi nářků) areálu mešity Al Aksa, známého v judaismu jako Chrámová hora. Zdánlivě nevinné označení, leč hrubě nesprávné. Vyvolává představu, že jde o primárně islámské místo, kde role sekundárního významu náleží z pohledu Židů veledůležité Západní zdi. Je to přesně obráceně.

Popirac 3

3/ Pro lepší orientaci.

Popirac 4

4/ Televize Al Jazeera (25/ 10/ 2015): Palestinský ministr zahraničí říká, že dohled nad (komplexem) Al Aksa je nová past. (Z jeho pohledu jistě: bude možné přesně určit, jak se v areálu militantní palestinští Arabové chovají.)

Popirac 5

5/ Server jns.org (27/ 10/ 2015): Jordánci kritizují palestinské úřady za odmítnutí kamer na Chrámové hoře.

Popirac 6

6/ Izraelská modelka Bar Refaeli v reklamním klipu aktuálně reagujícím na vražednou intifádu nožů.

Stejskal.estranky.cz