4.5.2024 | Svátek má Květoslav


TAXIKÁŘSKÉ BANALITY: Kohopak povezu dneska?

12.10.2022

Jezdím jako řidič taxi pro Liftago. U této služby funguje oboustranné hodnocení. Dávají se hvězdičky. Zákazníci dávají nám, řidičům, my musíme dát zákazníkovi, jinak nás to nepustí ukončit jízdu.

Infantilní?

Dnes jsem slyšel od zákazníka názor, že je to sice zvláštní, ale je tím ohromen! A naprosto mu to vyhovuje.

Pravidlo je, že pokud dáte 3* z pěti, systém vás už s protějškem nikdy nespojí. Prostě si jako zákazník sestavíte svůj tým řidičů. Některý vám nevyhovuje? Chová se nevhodně? Má oplzlé kecy? Sahá dámě na koleno? (To už zlehčuji) Dáte mu 3* a už ho nepotkáte. A to platí i u řidičů.

Jednou na mě šla poptávka, kde zákazník, jak jsem si stačil všimnout, měl hodnocení 4,2. A to jako častý zákazník! To už je fakt málo! Zkusil jsem na poptávku nabídnout a on si mě vybral. Čekal jsem, co z toho bude. Schválně...

Na Štvanici přistoupil pán, v trenkách a s tenisovou raketou.

Většinou udělám test, takovou sondu v podobě nějaké věty, abych věděl, jaká bude jízda. Takzvané „uvolnění atmosféry“. Funguje to. Říkám mu:

„Dobrý den! Tak jste vysportován?“
„Pojedeme do toho Břevnova.“ bylo mi velmi strohou odpovědí.
„Takže Bělohorská. Nemám tam od vás číslo popisné, v kterých místech to asi bude? Abych se orientoval. Bělohorská je dlouhá!“
„Až tam budem, tak vám řeknu!“ děl tenista.

Bylo mi jasné, že s tímto člověkem legrace nebude. Může k tomu mít důvod. Připouštím a neřeším. Proč by někdo chtěl konverzovat s taxikářem?

V současné době si totiž může zákazník při poptávce jízdy zvolit v možnostech ikonku, že si přeje ticho a nebýt rušen. Již jsem se s tím v praxi setkal. Člověk využívá cestu domů ještě ke konferenčnímu hovoru a nechce, aby řidič „uvolňoval atmosféru“. V naprostém pořádku! A není třeba slov...

Tento tenista měl ale nízké hvězdičkové hodnocení od řidičů určitě z nějakého důvodu.
Před Letenským tunelem jsem dal blinkr směrem do tunelu.
„Jeďte po nábřeží!“ zněl rozkaz.
„No já jen, že mi Waze říká, že Letenským tunelem by to bylo při stejné vzdálenosti rychlejší.“
„Jeďte po nábřeží!“

V tu chvíli to měl chlapec ode mne spočítané.

Tento způsob komunikace se zákazníkem nemám zapotřebí. Nepřipadám si jako něčí sluha. Dovážím ho na místo, na které chtěl. Pro sebe si říkám, že nízké hodnocení nemá náhodou. I ode mě dostal tři hvězdičky, což znamená, že už ho nikdy nepotkám a já mám svět ochuzený (obohacený) o jednoho člověka, kterého v životě nepotřebuji.

Po nějaké době strávené v prostředí taxi si teď užívám pohodových zákazníků. Mám tak velmi málo příležitostí a hlavně pohnutek se mně nevyhovujících klientů zbavit. Fakt.

Minule jsme se s jednou paní zasmáli. Ona říkala, že se vždycky s partou v hospodě před objednáním taxíku hádají, kdo bude ten, který ho na svůj profil objedná. To kvůli riziku ztráty hvězdiček z důvodu opilosti. Ubezpečil jsem jí, že od toho jsme tady a počítáme s tím, že neseděli celý večer o limonádě. Pokud tedy nejsou vyloženě „na plech“ a vyvádějí psí kusy... To už za nikoho nemůžu ručit :-)

V Liftagu si prostě vy, zákazníci, máte možnost vybrat, mimo jiné, řidiče, který chcete, aby pro vás přijel. Ale i řidiči si můžou vybrat, koho chtějí příště odvézt. Můžete to nazvat jakkoliv. Já pro to mám synonymum - slušnost. Rád vozím pohodové lidi. Dá někdo 3* mně? V pořádku. Jsem za to vlastně i rád. Myslím si, že držím stále stejný profesní standard a pokud někomu nevyhovuji, proč bychom se měli příště trápit? Nemusíme se již potkat.

S ostatními se ale vidím a potkávám rád!