19.6.2021 | Svátek má Leoš


CESTOVÁNÍ: Slovník dovolenkáře

16.9.2011

(psáno v květnu 2011)

 

 

Jarní sluníčko lechtalo děvčata na pupíčcích, a tedy byl nejvyšší čas začít se poohlížet po letní dovolené. Přál bych si na své pasové fotografii vypadat tak báječně, jak vypadají hotelové pokoje v Bibione v katalozích cestovek. Jen podle obrázků se tedy řídit nemůžete. Pokud místo osobně neznáte, je třeba prostudovat pozorněji text letáků a zkusit dešifrovat reklamní žargon. Zapátral jsem na internetu a ve vzpomínkách na svou kariéru cestovního průvodce – a zde jsou některé postřehy.

 

Destinace  - kamkoliv se vypravíte s cestovkou,  pokaždé to bude  destinace. Je jedno jestli zamíříte do New Yorku či Postoloprt. Vždy půjde o destinaci, případně klienty vyhledávanou destinaci. Nějak netuší, jestli kromě klientů ještě někdo další vyhledává destinace.

 

Nadstandard – ať jsem spal v sebehorším pokoji, vždy šlo o nadstandard (někdy dokonce „nadstandart“). Nikdy ne standard a už vůbec ne podstandard. Nadstandard může znamenat cokoliv. Třeba že hotelové pokoje mají s největší pravděpodobností postel a dveře. Překvapivě okno v nadstandardu není samozřejmostí například ve Španělsku či Thajsku. Frekvencí a významem v reklamě se slovo „nadstandard“ blíží oblíbenosti a použití slovíčka „vole“ na Pardubicku. Úmyslně se vyhýbám „nadstandartu“. Odrazuje mě už samotný fakt, že někdo plevelí reklamní katalog nadávkami a ještě v nich dělá gramatickou chybu.

 

Klientela – dalším cestovkářským zaklínadlem je slovo klientela. Jde o synonymum slova stádo. Během překotné kapitalizace dostalo podobně ošklivý nádech jako třeba slovo „podnikatel“ a blíží se místy až nadávce.

 

Uspokojí nejnáročnější klientelu – v hotelovém lobby permanentně podřimuje vyžilá šlapka.

 

Vyhledáván mezinárodní klientelou – jezdí se sem pravidelně ožírat Angličané.

 

Vyhledáván nejnáročnější mezinárodní klientelou – ožralí Angláni tady souloží se šlapkou z lobby.

 

Vyhledáván širokou klientelou – jezdí sem i tlustí Němci.

 

Vhodné pro rodiny s dětmi – pravidelně sem míří početné rodinky upocených taťků, hysterických mamek a jejich vřeštících zlatíků. Sousedi budou jíst vedle vás řízky ve spodním prádle, moře bude prvních pět kilometrů jen do půlky lýtek a otylý německý hošík vás bude tlouct plastovou lopatkou do hlavy pokaždé, když se vám povede na pláži na chvíli usnout.

 

Hotel v idylické přírodě – dovolenou budete trávit za devatero horami, devatero řekami a devatero lesy a všude bude sakra daleko. Cokoliv, co je nevhodně daleko, je v reklamě vydáváno za idylické. Konec světa pak bude nejspíš přímo idylicko-orgastický.

 

Přímo u moře – budete bydlet v přístavu nebo na vrcholku stometrového útesu.

 

Nedaleko od moře – znamená poměrně dost daleko od moře.

 

Částečný výhled na moře – pokud budete držet tchyni za nohy z balkonu v sedmém patře vašeho hotelového apartmentu a rozhoupete ji, tak někde v dálce uvidí na krátký okamžik kousek modré hladiny.

 

Oblázková pláž – pro samé šutry se nedostanete k moři.

 

Přírodní pláž – na pláži není plavčík, lehátka ani ručníky, ale zato jsou tu odpadky, chaluhy a šance, že vás kousne toulavý pes.

 

Užívejte si relaxace na pláži – není tu co dělat (viz též „přírodní idylická pláž“).

 

Přírodní idylická pláž – je to daleko, nic tam není a nikdo to neudržuje.

 

Dobrá dopravní dostupnost – z jedné strany hotelu je nádraží a z druhé hlavní ulice.

 

Přímo v živém městském centru – v noci je takový randál, ze musíte spát přes den (někdy též „v blízkosti městské promenády“).

 

Charakteristická rustikální atmosféra – hnojem smrdící ubytovna pomocných zemědělských dělníků s příplatkem za autenticitu zážitku.

 

Vybaven funkčním nábytkem – hotel je o kategorii níž než klubovna Rychlých šípů; v pokoji není vůbec nic, co by šlo odnést.

 

Ať se rozhodnete vyrazit na dovolenou kamkoliv, vždycky zvolíte správně. Aspoň podle cestovního katalogu určitě.



Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.