30.5.2020 | Svátek má Ferdinand

VESMÍR: Cirkumbinární planety

19.4.2017

Může mít planeta se dvěma slunci podmínky k životu?

Zejména kosmický dalekohled Kepler objevil několik tzv. cirkumbinárních planet, které se často označují jako Tatooine podle planety z Hvězdných válek.

Cirkumbinární planety jsou takové, které obíhají okolo dvou hvězd současně. Jinými slovy zde máme dvojhvězdu – dvě hvězdy obíhají okolo sebe a okolo nich obíhá ještě planeta.

Dosud objevené cirkumbinární planety jsou podobné spíše Neptunu, ale je velmi pravděpodobné, a některé studie to ukazují, že existují také cirkumbinární planety o velikosti Země. Mohly by takové planety mít na svém povrchu podmínky vhodné k udržení života?

Tatooine

credit: NASA/JPL-Caltech

Max Popp a Siegfried Eggl vytvořili model pro planetu v systému Kepler-35. Okolo dvou hvězd tam obíhá planeta o hmotnosti 0,13 a velikosti 0,7 Jupiteru s dobou oběhu 131 dní. Dvě mateřské hvězdy podobné Slunci pak obíhají okolo sebe s periodou 21 dní.

Co kdybychom do tohoto systému přidali ještě druhou planetu (a multiplanetární cirkumbinární systémy také existují) o velikosti Země, a to konkrétně do obyvatelné oblasti?

Pokud máte exoplanetu, která obíhá okolo jedné hvězdy po kruhové dráze, dostává od své hvězdy stále stejné množství záření. V případě cirkumbinárních planet se ale bude množství záření měnit.

Roli zde hraje několik efektů. Prvním z nich je eliptická dráha planety, druhým pak samozřejmě oběh obou hvězd. V případě Kepler-35 bude planeta dostávat největší množství záření v době, kdy je nejblíže k větší hvězdě, a naopak nejméně v době, kdy je nejblíže k menší hvězdě. Krátkodobý pokles záření nastane také jednou za 11 dní, kdy dojde k zatmění (obě hvězdy se zakryjí).

Zvláštností tohoto systému je také to, že osvětlená bude vždy s výjimkou onoho zatmění více než jedna polokoule planety.

Vědci simulovali různé scénáře pro planetu zcela pokrytou vodou. Teplota na povrchu s malým množstvím vodní páry v atmosféře by se měla v průběhu oběhu měnit o 2 stupně Celsia.

Pokud by planeta obíhala blíže k vnitřnímu okraji obyvatelné oblasti, měla by v atmosféře více vodní páry a teplota na povrchu by zůstávala téměř konstantní. V tomto případě by se ale nejednalo o zrovna ideální svět k životu.

Cirkumbinární planety by mohly být vhodné k životu, ale simulovat podmínky na povrchu může být poměrně složité.

Zdroje: Nature, NASA

www.exoplanety.cz

Máte svou sedačku plnou skvrn? Poradíme vám, jak s nimi zatočit

Malé odolné flíčky na sedačce obvykle nikdo neřeší, případně přes ně prostě přehodí deku. Jenže pokud máte doma dítě nebo domácího mazlíčka, nevyhnete se ani pořádným flekům. Jak se jich zbavit?

Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.