Úterý 17. června 2025, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VĚDA: Spíš legrace

diskuse (64)

Přerušení spolupráce NASA s Ruskem?

Americká NASA omezila na příkaz Bílého domu spolupráci s Ruskou kosmickou agenturou na minimum. Zůstala jenom spolupráce na činnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS. Patří to mezi restrikce za nezákonné obsazení ukrajinského Krymu Ruskem. První prohlášení kosmické agentury vypočítávalo zakázané oblasti: vzájemné návštěvy, společná jednání, výměna elektronické pošty, telekonference a videokonference.

Ovšem nyní pomalu vychází najevo, jak jsou tato omezení úzká, spíše legrační. Mluvčí NASA Allard Beutel řekl, že musí pokračovat spolupráce v biologickém výzkumu Bios, na marsovském vozítku Curiosity, na sondách Mars Odyssey a Lunar Reconnaissance Orbiter zůstanou zapnuté ruské přístroje a Američané se zúčastní nadcházejícího 40. kongresu COSPAR o výzkumu vesmíru v Moskvě.

Nenahraditelné ruské motory

Málokdo ví, že některé americké rakety využívají výborné ruské motory. Ministr obrany Chuck Hagel nyní nařídil letectvu, aby nahradilo ruské motory RD-180, které pohánějí nosiče Atlas 5, jinými. Atlasy totiž vyvážejí na oběžnou dráhu i některá strategicky důležitá tělesa, naposled začátkem dubna vojenskou meteorologickou družici DMSP, stejně jako meziplanetární sondy.
Motory RD-180 vyvinula konstrukční kancelář Energomaš pod vedením Valentina Gluška pro superraketu Energija. V polovině devadesátých let našli 150 kusů těchto motorů ve skladech v Samaře a 36 z nich koupila firma Aerojet General od Rusů za pouhých 1,1 milionu dolarů. Současně získala licenci na výrobu nových kusů i jejich modifikací. Dnes vlastní toto právo továrna Lockheed a vyrábí je společný podnik ruské firmy Energomaš a americké Pratt & Whitney pod názvem RD Amross.
Výborné jsou rovněž motory NK-33, které zkonstruoval Nikolaj Kuzněcov pro lunární raketu N-1. Třebaže se N-1 nikdy nedostala na oběžnou dráhu, o půl století staré Kuzněcovovy pohonné jednotky mají americké firmy stále zájem. Počítají s nimi pro nosiče, které mají zásobovat ISS.
Zrušit licenci na výrobu NK-33 zřejmě není možné. Je však otázkou, jestli při déletrvající roztržce bude možné pokračovat v produkci kopie RD-180 ve společném podniku. Nahradit takové motory není jednoduché, jejich vývoj trvá řadu let. O tomto problému jednal i americký Kongres, firmy Lockeed a Boeing se zavázaly, že restrikce jejich budoucí plány neohrozí. Šéf firmy Energija Vitalij Lopata však vzápětí prohlásil, že výroba motorů RD-180 pokračuje bez omezení.
Není jasné, nakolik politická situace ovlivní plánované společné projekty. NASA a Evropská kosmická agentura ESA totiž chystají vypustit v roce 2016 automat pro hledání života ExoMars s vozítkem, na němž mají být i ruské přístroje. A v jednání byla i výprava Venera D, která měla vysadit průzkumné balony do atmosféry Venuše.

Vzájemná závislost na stanici

Na palubě ISS jsou všechny moduly a obsluha aparatur hluboce propojeny.
Ruskou část stanice zásobují energií americké solární panely a správnou orientaci stanice tak, aby dopravní lodě k ní co nejrychleji doletěly, zajišťuje řídicí středisko v Houstonu. Američané poskytují Rusům rovněž další služby. Ovšem klíčovou dopravu lidí a většiny nákladů zajišťuje Rusko. Zatím je domluvená do roku 2017 pro šest Američanů, Evropanů, Japonců nebo Kanaďanů, jedna letenka za 70 milionů dolarů.
Ředitel NASA Charles Bohlen nedávno řekl, že "provoz stanice by asi musel skončit, kdyby nám Rusové náhle odepřeli přístup na její palubu. Nedovedli by stanici provozovat bez nás." A dodal, že stanice není konstruovaná na let ve vesmíru bez posádky, neobejde se bez trvalé údržby a opravování systémů kosmického komplexu lidmi.
Teprve až Američané opět ovládnou dopravu do vesmíru, mohou mít Rusové strach, že spolupráce na stanici opravdu skončí. Kdy to bude? To zatím není jasné. Nejbližší termín zní rok 2017, ale když nebude mít NASA peníze na podporu soukromých projektů, tak o rok později. Kosmická loď Orion (byť přejmenovaná na Víceúčelovou kosmickou loď, anglická zkratka MPCV), kterou staví samotná agentura, začne létat někdy okolo roku 2020, ale prvotně má sloužit k průzkumnickým cestám. Obsluhu ISS mají v plném rozsahu zajistit soukromé firmy, jejich provoz má být lacinější.

Moskva varovala Kyjev kvůli raketám

Před týdnem varovala Moskva Kyjev před jakýmkoli jednáním s jinými státy ohledně špičkových bojových raket, které Ukrajina dodávala ruským kosmickým silám. Z dob Sovětského svazu totiž zůstal v Dněpropetrovsku na východě země velký podnik Južmaš, který vyrábí mezikontinentální rakety Vojvoda/R-36 (v kódu Pentagonu SS-18, v kódu NATO Satan). Každá tato střela nese osm jaderných hlavic, které hledají své vlastní cíle. Od Vojvody odvodili ukrajinští inženýři raketu Dněpr, která slouží k vynášení družic do vesmíru.
Kreml se rovněž bojí, aby Ukrajinci nezačali nabízet znalosti o výrobě menších raket, například o doletu 300 kilometrů s půltunovou hlavicí. Mohl by se tím rozšiřovat počet států s raketovým know-how. Všechny tyto zbraně jsou plodem celá desetiletí trvající spolupráce ruských a ukrajinských odborníků.
Ovšem výroba a používání těchto zbraní podléhají určitým mezinárodním ujednáním, takže moskevské varování zdá být jenom prázdným strašením.

S imperiálními ambicemi Ruska nepočítali

Bývalý velvyslanec USA v Moskvě Michael McFaul upozornil, že z kosmické spolupráce obou zemí, která probíhá několik desetiletí, mají Rusové ohromný zisk. Jedná se nejen o stovky milionů dolarů, ale i o získávání vědecko-technických informací.
Omezení spolupráce, kterou oznámila NASA, je tedy velmi omezené a netýká se aktuálního provozu a výzkumů. Ovšem ořezat některé další úkoly dost dobře nejde. Po skončení studené války se kosmické programy obou států hluboce propojily, nikdo nepočítal s imperiálními ambicemi Ruska. Za to však nemohou manažeři NASA, nýbrž američtí politici počínaje prezidentem Georgem W. Bushem mladším až po "mírotvorce" Baracka Obamu, kteří uvěřili v možnost přeměny Ruska na demokratický stát podle západních představ.

Otištěno v iDnes-Technet 19. 4. 2014

Se svolením autora převzato z www.karelpacner.cz

Aston Ondřej Neff
17. 6. 2025

V pondělí představili Piráti svůj program.

Jan Ferenc
17. 6. 2025

Současný tarifní systém je složitý a hlavně zastaralý.

Gita Zbavitelová
17. 6. 2025

Mnoho Íránců se z útoků raduje a doufá, že režim padne.

Petr Kolman
17. 6. 2025

Když vás v devět nepustí do hospody, která zavírá v deset.

Ivo Fencl
17. 6. 2025

Lucie Hášová Truhelková: Příběhy čtvrtí.

Lidovky.cz, ČTK
16. 6. 2025

Přesouvání operačních sálů do podzemí, cvičení zdravotníků či pořizování neprůstřelných vest a...

kh Kateřina Havlická
16. 6. 2025

Jakkoliv jsou prvotní údery izraelské armády na íránský jaderný program úspěšné, uplynulé dny...

Lidovky.cz, ČTK
16. 6. 2025

Náměstek ruského ministra zahraničí Alexandr Gluško v pátek převzal kopie pověřovacích listin od...

Lidovky.cz, ČTK
16. 6. 2025

Slovenský vládní speciál dopravil v pondělí z Ammánu do Bratislavy 73 evakuovaných lidí, včetně 14...

Lidovky.cz, ČTK
16. 6. 2025

Ve věku 92 let zemřel historik a někdejší disident Jan Tesař, kterého komunistický režim opakovaně...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz