ÚVAHA: Jak jsem se stal hyenou
Podobně prožívám i letošní povodně. Je mi velmi líto všech těch lidí, kteří si pracně opravili svá obydlí po minulých povodních, nakoupili nové vybavení, a teď jsou v tom znovu.
Jenomže já mám nyní k dispozici něco, co by jim mohlo příště pomoci, a tak jsem se rozhodl zaplatit si formou komerčního článku zveřejnění níže uvedených informací, z nichž jsem nyní odstranil úvod a údaje identifikující moji společnost.
„Společnost YYYYY uvedla letos na český trh světovou novinku – deskovou nábytkovou stavebnici nazvanou XXXXX. Funguje podobně jako známé LEGO, ale nevytváří hračky, ale plnohodnotný nábytek pro využití v jakémkoli interiéru. Jednotlivé konstrukční desky z mnoha různých materiálů a se širokou škálou dezénů a povrchů tvořící nábytek jsou navzájem pevně spojovány vtipně vyřešeným kováním. K montáži i demontáži, která se počítá maximálně na desítku minut, stačí obyčejný šroubovák a imbusový klíč. Na začátku, případně i na konci, jsou jednotlivé ploché desky několika rozměrů, které lze snadno před vodou skrýt ve výše položených prostorách, nebo odvézt v osobním autě na bezpečné místo.
Další novinkou jsou stavebnicové obklady stěn s názvem XXXXX. Konstrukce těchto obkladů je taková, že mezi zdí a deskou zůstává dvoucentimetrová mezera, která není přerušena žádnými vodorovnými příčkami. Protože svislé desky jsou nepatrně odsazeny od země, vzniká v této mezeře klasický komínový efekt. Stálé proudění vzduchu vyvolané obecně známým fyzikálním jevem pak vlhkou zeď trvale a zdarma aktivně vysušuje. Za tímto nádherně vypadajícím obkladem nemusí být ani omítka a všechny rozvody jsou tak přístupné k údržbě i opravám. I tyto obklady je možné během minut demontovat a skrýt.
Společnost YYYYY se zde formou veřejného příslibu zavazuje, že poskytne věcný dar - vybavení tímto nábytkem navrženým na míru pro potřeby uživatele v hodnotě cca 60.000 korun - nějaké instituci postižené povodní. Přednostně obecně prospěšné organizaci nebo organizaci z oblasti sociálních služeb, zdravotnictví a školství. Dalším, které se ozvou a nebudou vybrány, nabídne dodávku nábytku XXXXX za nákladové ceny.“
Paní majitelka serveru Bydlení pro každého mi odpověděla mj.:
“Přestože respektuji Váš komerční zájem, považuji spojení lidského neštěstí a obrovských materiálních škod s vlastním profitem za velmi neetické, přestože by se na první pohled mohlo zdát, že se jedná o dobře míněnou pomoc.
"Veřejný přislib" je gesto, které může Vaši firmu v očích čtenářů spíše poškodit (bohužel v té souvislosti také náš časopis) - pokud máte dobrou vůli někomu věnovat zboží v hodnotě 60 000 korun, máte nespočet možností, jak to učinit bez veřejného příslibu nebo výzvy typu "ať se přihlásí potřební". Ti opravdu potřební teď zcela jistě nečtou internetové časopisy.
Věřím, že mé argumenty pochopíte, ale článek v této podobě, byť je komerční, nemůžeme zveřejnit.“
Formulaci „Veřejný příslib“ jsem použil proto, že jsem se chtěl odlišit od jiných firem, které se v minulosti chtěly ukázat v tom nejlepším světle - nabídly dary a peníze, ale nakonec nikomu nedaly nic. Údajně je totiž „veřejný příslib“ právně vymahatelný, a tak jsem měl pocit, že podpoří upřímnost mé nabídky daru. Z pohledu paní inženýrky však jsem lidskou hyenou. A tak se všem postiženým povodní omlouvám a slibuji, že nikomu nic nedám a že jim ani neřeknu, jak by v případné příští povodni mohli část svého majetku před zkázou snadno zachránit.
Lidská hyena