TELEVIZE: Zpoplatněné paraboly
Provozovatel největší české satelitní televize získá zavedením nových poplatků 300 milionů ročně a zvedne tržby o pětinu
Společnost M77 Group před pár měsíci oznámila, že od letošního podzimu začne od svých zákazníků – uživatelů do té doby bezplatné satelitní televize Skylink a CS Link – vybírat servisní poplatek. Prohlášení vyvolalo obrovský poprask. Oprávněně. Firma má v Česku a na Slovensku přes 2,5 milionu klientů, z nichž více než tři čtvrtiny byly uživateli bezplatných programových balíčků. Především však byli klienti ještě před rokem "masírováni" reklamní kampaní slibující, že každý, kdo si pořídí satelitní TV s bezplatným balíčkem, zaplatí jen přístupovou kartu a pak ho žádný poplatek nečeká.
Na takovou nabídku Češi – v době digitalizace televizního vysílání, tedy vypínání analogového pozemního signálu – slyšeli a houfně si na své domy montovali satelitní paraboly s logem Skylink či CS Link. O to větší byla jejich zloba, když se letos na konci května dozvěděli, že i za příjem zhruba pětadvaceti "základních" českých a slovenských kanálů budou muset platit. Sice jen 29 korun měsíčně, ale pro spoustu uživatelů to může být důvodem ke zrušení satelitní televize. Už třeba jen z principu.
Uspoří za signál
Jaromír Glisník, šéf představenstva společnosti M77 Group, si je těchto připomínek vědom. Zároveň ale vysvětluje, že kvůli ekonomickým důvodům firma k tomuto opatření musela sáhnout. "Jednak jsme potřebovali zjistit, kolik našich karet je reálně používaných, protože tok signálu je jen jednosměrný, k uživateli, a z toho aktivní klienty nevypozorujeme. Díky tomu můžeme ušetřit téměř milion korun ročně, protože nebudeme muset posílat přes družice tolik dat.
A zároveň doufáme, že nám tyto peníze pomohou krýt stále rostoucí výdaje na provoz zázemí obou satelitních platforem," tvrdí Glisník. "Geometrickou řadou rostly požadavky na technický servis a podporu, aniž bychom to mohli nějak zastavit. Naproti tomu marže na prodaných kartách do přijímačů se v posledních letech radikálně snížila a již nepokrývala naše provozní náklady," dodává.
Problém podle něj netkví ani tak v samotné sumě, ale spíše v pocitu ublíženosti klientů. "Nikdy jsme ale neprodávali produkt s přívlastkem ‚doživotně zdarma‘. Navíc žádná z institucí, které se zabývaly stížnostmi zákazníků nenapadla legálnost zavedení poplatku," říká Glisník. Volba částky 29 korun vzešla z vnitrofiremní debaty. "Na takové věci není žádná poučka nebo pravidlo. Dělali jsme to všichni poprvé v životě, jen jsme vycházeli z interních nákladů. Takže jsme věděli, že to musí být kvůli nákladům přes euro a zároveň do třiceti korun," vysvětluje.
Odpadne desetina
Šéfredaktor serveru Digizone.cz Jan Potůček si myslí, že provozovatel Skylinku a CS Linku se choval amorálně, ale v reklamních kampaních zákazníky neklamal. "Firma kvůli tomu zřejmě přijde o část klientů, ale nebude jich tolik, aby ji to bolelo. Většina zákazníků si lehce spočítá, že takovou nabídku programů za 29 korun u žádného jiného provozovatele satelitní nebo kabelové televize nedostane," soudí Potůček.
Sám Glisník odhaduje "úmrtnost" klientů – tedy množství těch, kteří se nezaregistrují a satelitní televizi přestanou využívat – na asi desetinu celkové zákaznické báze. Tedy přibližně čtvrt milionu v Česku a na Slovensku, přičemž asi dvě třetiny z tohoto objemu připadají na tuzemsko. "Předpokládáme, že v průběhu října přestaneme poskytovat své služby u přibližně deseti procent celkového množství distribuovaných karet," uvedl Glisník pro týdeník Euro s tím, že do posledního zářijového týdne byl zaplacen poplatek 90 procent ze všech zaregistrovaných karet. Na konci měsíce termín pro zaevidování se do databází a zaplacení poplatku vypršel.
Valná část odpadlíků podle Glisníka připadne na "mrtvé" karty, tedy klienty, kteří již služby nevyužívají, a část zákazníků se zaregistruje, ale platit – a využívat služby – bude jen občas (například chataři a chalupáři). V konečném důsledku by tak podle odhadů M77 Group mělo řízeně přestat využívat služby satelitní televize jen asi 20 tisíc zákazníků.
300 nových milionů
Již nyní je ale jasné, že zavedení servisních poplatků bude mít na ekonomiku v Lucembursku registrované firmy velmi pozitivní vliv. "Ve hře je pro příští rok přibližně jeden milion karet, s celkovým ročním poplatkem 348 korun.
Po odečtení nákladů spojených s výběrem by tak zhruba tři stovky ročně měly být čistým, novým příjmem," říká Glisník. Celkově tedy firma tímto krokem vygeneruje asi 300 milionů korun.
"Je to významná injekce pro ekonomiku naší firmy," přiznává šéf představenstva.
Vzhledem k ročnímu či dvouletému odkladu, který firma M77 Group pro nedávno zaevidované karty vyhlásila, bude náběh "nových peněz" postupný, nicméně již v roce 2013 by tržby mohly povyskočit zhruba o pětinu. Řečí čísel: z odhadovaných 1,5 miliardy v letošním roce na 1,8 miliardy napřesrok.
Vedle toho Glisník také věří, že část klientely dosud využívající bezplatné balíčky služeb si připlatí více než 29 korun a sáhne po prémiovějších kanálech. "Dnes máme z celé báze klientů asi 20 procent zákazníků s některým programovým balíčkem. Očekáváme, že časem bychom mohli toto číslo navyšovat o některé nově zaregistrované klienty. Tím, že je máme zaevidované, je můžeme efektivněji oslovovat. Navíc člověk, který se naučí platit 29 korun, spíše kývne na balíček prémiových programů než někdo, kdo dosud neplatil ani korunu," naznačuje šéf představenstva M77 Group.
Týdeník EURO 40/2012, 1.10.2012