Neděle 25. května 2025, svátek má Viola
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Nebát se svobody

Dějiny nejsou mravně neutrální. Platí to i pro snahu vrátit mariánský sloup do Prahy

Skutečné vyrovnání s téměř dvaačtyřicetiletou nadvládou komunistického totalitního režimu není u nás vyřízenou záležitostí. Přežívá mnoho jevů dokládajících nedostatek schopnosti vymanit se z lákavých zjednodušujících pout totalitní ideologie. Nejde přitom zdaleka jen o obhajobu někdejšího totalitního stavu, ztělesněnou úslovím, že za komunistů bylo lépe. Jde právě tak o agresivní vázanost na domnělé či skutečné totalitně ideologické vidění světa, kdy se takto zaměření bojovníci proti komunismu ukazují jako nositelé totalitních ideologických schémat z opačného hodnoticího stanoviska.

Tento výrazný fenomén vstoupil na scénu téměř okamžitě po revolučním zvratu z konce roku 1989 zejména u některých historiků a dějinami se zabývajících publicistů, a dodnes houževnatě přetrvává. Mám na mysli mimo jiné ideologicky dogmatické vyzvedávání katolicismu a jeho vlivů v českých náboženských a politických dějinách. Jako krystalicky názorný příklad této přetrvávající porevoluční komunistické ideologie naruby lze uvést nedávný polemický článek historika umění a architektury Pavla Kaliny (Kdo se bojí Panny Marie?, LN 16. 5.), obhajující snahy opětovně umístit na pražské Staroměstské náměstí mariánský sloup, stržený v roce 1918 krátce po obnově svobodného státu v podobě Československé republiky. Článek obsahuje všechny prvky nynější prokatolicky hodnotově obrácené totalitní ideologie.

Jejím charakteristicky hlavním rysem je zásadní popírání možnosti a oprávněnosti mravního posuzování českých dějin jak v jejich celku, tak u motivace konkrétních aktérů. Například památka, v daném případě mariánský sloup, je prý hodnota, "která má smysl do jisté míry nezávisle na době, kdy vznikla. Mariánský sloup byl především vynikajícím sochařským dílem. Nebyl jen psaným pamfletem či ideovou proklamací, ale konkrétním objektem, vytvořeným pro konkrétní urbanistickou situaci." To říká historik Kalina přesto, že obnovený spor kolem pražského mariánského sloupu se vůbec netýká "jakékoli sakrální či světské památky vytvořené před rokem 1918", jak demagogicky podsouvá kritikům jeho možné obnovy. Jeho ústřední částí je totiž kopie mnichovské mariánské sochy, vztyčené na oslavu vítězství habsburských katolických vojsk nad českou stavovskou armádou na Bílé hoře z 8. listopadu 1620. Ta hájila krátce předtím obnovenou státní svrchovanost, kterou podporovalo reformačních 90 procent národa. V důsledku bělohorské porážky došlo ke třistaleté faktické ztrátě české státní samostatnosti a výrazná reformační většina obyvatelstva Českého království byla násilím pod pohrůžkou ztráty života donucena zříci se reformační křesťanské víry, anebo opustit vlast. Mnozí z těch druhých pak vstoupili do švédského reformačního vojska, s jehož případným vítězstvím spojovali reálné naděje v obnovu české státní samostatnosti a náboženské svobody. Pražský mariánský sloup byl vztyčen, aby připomínal obranu pravobřežní části Prahy katolíky před Švédy a s nimi bojujícími českými exulanty, následné ukončení třicetileté války, a tak výsledné zklamání nadějí reformační většiny národa na obnovu jeho státní a náboženské svobody. To jsou holá historická fakta a žádná ideologicky podjatá komunistická výuka dějepisu, jak v úvodu svého článku demagogicky naznačuje historik umění a architektury Pavel Kalina.

Že právě zde je mravní posuzování českých dějin na místě, je zřejmé. Jeho naléhavosti se ale Kalina předem systematicky vyhýbá, když takřka cimrmanovsky oznamuje, že "naše minulost byla taková, jaká byla", a kategoricky prohlašuje, že habsburskou říši "nemá smysl srovnávat se zeměmi jako Holandsko či Anglie" a "starý režim vůbec nebyl tak špatný, jak jsme se to naučili ve škole". Podle historika Kaliny "mluvit o porobě v souvislosti s Habsburky je ahistorické" a "naše neochota přijmout dějiny a skutečnost v jejich složitosti a rozpornosti – to je opravdová poroba".

Takže jestliže se podvolíme Kalinově pokynu nemluvit o habsburské nadvládě jako o porobě, tedy likvidaci státní a náboženské svobody a přestaneme srovnávat habsburskou říši s Holandskema Anglií, kde na rozdíl od nás reformace poražena nebyla a politická i náboženská svoboda, a z nich vyrostlá demokracie se tam proto ujaly mnohem dříve než zde za habsburské nadvlády, jedině tehdy budeme svobodní. Kalinovy dost orwellovské, de facto cenzurní požadavky výmluvně dokreslují ideologický smysl jeho nekritické obhajoby znovupostavení pražského mariánského sloupu. Na jedné straně historik prokazuje, že se nevymanil ze stereotypu dnešního, emotivně zaslepeného pokračovatele v českých náboženských a politických válkách na katolické straně, což značně oslabuje jeho odbornou integritu. Na druhé straně jeho ideologická apologetika, tedy nekritická obhajoba habsburského státního katolicismu, až příliš připomíná nynější obhájce komunistické zločinnosti, kterou omlouvají pseudovědeckými argumenty o komplikovaném, rozporném a často krvavém dějinném období studené války. V obou případech se tak má zamezit mravnímu posuzování českých dějin a lidského jednání v nich.

Dějiny ale nikdy nebyly, nejsou a nebudou mravně neutrální. Svoboda jako schopnost posuzovat jejich trvale oslovující mravní smysl a zároveň s nadhledem nezabřednout do krátkodechých snah o alespoň symbolickou odvetu za domnělé dějinné křivdy nechybí v naší dosud v mnoha ohledech postkomunistické přítomnosti jen historiku Pavlu Kalinovi.

LN, 24.5.2012

Autor je filozof

Jan Kovanic
24. 5. 2025

Opouštíme s přítelkyní Karlou Pačinkovu huť.

Lika
24. 5. 2025

Parky

Aston Ondřej Neff
24. 5. 2025

Stát by si měly vytýkat cíle za hranicí obyčejnosti.

Lubomír Stejskal
24. 5. 2025

V jednom dnu došlo na dvou místech světa ke dvěma incidentům

Kateřina Lhotská
24. 5. 2025

Europoslanec Tomáš Zdechovský se rozhodl vyřešit kauzu „Z“.

Aston Ondřej Neff
22. 5. 2025

V jistém smyslu jde o vzkaz voličům.

Jan Bartoň
22. 5. 2025

Kritika se silou už velmi podobá kritice Ruska.

Lawrence Kadish
22. 5. 2025

Jak hodnotit začátek druhého funkčního období prezidenta Trumpa

Gita Zbavitelová
22. 5. 2025

Izrael počkal, až Trump ukončí cestu po arabských zemích

Ondřej Neff
22. 5. 2025

Přemýšlení o válce neunikne nikdo…

Jiří Just
25. 5. 2025

Brambory a drůbeží za rekordní ceny. Ruské spotřebitele trápí vysoké ceny v obchodech. Zpomalování...

Lidovky.cz, ČTK
24. 5. 2025

Německo by mohlo obnovit povinnou vojenskou službu, pokud by nový dobrovolnický systém nedokázal...

Lidovky.cz, ČTK
24. 5. 2025

Americký hudebník Billy Joel zrušil všechny své plánované koncerty, důvodem je léčba mozkového...

Lidovky.cz, ČTK
24. 5. 2025

Ve čtvrtfinále vyřadili favorizovanou Kanadu, v semifinále další senzaci nepřidali. Hokejisty...

Lidovky.cz, ČTK
24. 5. 2025

Zlatou palmu, hlavní cenu mezinárodního filmového festivalu ve francouzském Cannes, v sobotu získal...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz