SPOLEČNOST: Intelektuálové a levicová politika
Tentokrát se ale Bělohradský rovnou pokusil sociálním demokratům interpretovat smysl politiky a připomenout, že podstatu současných problémů nelze řešit konkrétním politickým programem, nýbrž schopností komunikovat kořeny sociálně demokratické politiky, k nimž patří humanismus a reformismus. Navrch přidal sérii ne úplně jednoduchých a příjemných otázek: „Jaký smysl má pro pozemské bytosti ekonomický růst, jak přesvědčivě zobrazit jeho meze, kudy vede hranice mezi bios a techné a kde je nepřekročitelná, co je umělé a co přirozené v technologickém prostředí, jaké jsou meze biosolidarity, co je stát a společnost v podmínkách globalizace, je možná globální governance světa?“
Václav Bělohradský tak navázal na deset neméně vážných otázek, které spolu s dalšími třinácti předními intelektuály položil v Deníku Referendum dvěma kandidátům na post předsedy ČSSD. Bohuslav Sobotka i Michal Hašek se nechali vyprovokovat k obsáhlým a promyšleným odpovědím, které by mohly znamenat, že doba, kdy se sociální demokracie zbavila bulvární přízemnosti a kýčovité nekonstruktivnosti, vydrží i po brněnském sjezdu.
Mezi tím vším vřením možná poněkud zapadla specifická road-show, kterou zprostředkovala Masarykova demokratická akademie a která se pokusila přenést pražské akademické debaty i do ostatních regionů. Sociolog Jan Keller, střídavě doprovázený Václavem Bělohradským, politologem Jiřím Pehe a filozofem Pavlem Baršou, v jejím rámci navštívil Brno, Ostravu, Pardubice, Ústí nad Labem a Prahu. Debatám, jež pod názvem „Co nás čeká v roce 2011“ okusily prostředí divadel, vysokých škol i zasedací síň komunálních zastupitelů, vévodil nástin společensko-politické geneze, která vedla v současné zpochybňování sociálního státu z úst pravicových politiků.
Neoliberální doktrína podle Kellera prakticky neobsahuje antropologii člověka, neboť člověka vnímá jako firmu, která soutěží s ostatními firmami. Hodnoty, které jsou k němu vztahovány, jsou pak konkurence, svoboda výběru a zodpovědnost za riziko. Právě ona svoboda výběru je ale značně iluzorní. Je totiž dána tím, že jeho cílem musí být snaha o co největší konkurenceschopnost, a to v podmínkách, které jsou člověku dopředu dané a které prakticky nemůže ovlivnit, jedná se tak spíše o kontrolovanou autonomii. Jan Keller dále varoval před „mafianizací ekonomiky“, tedy před přenášením klientelistických vzorců fungování mafie do společenského a ekonomického života, a před novými sociálními riziky. Upozornil, že tradiční pojistky – sociální stát, rodina a trh práce – selhávají a plodí nové problémy. Řešení vidí především v ochraně plnohodnotných zaměstnání, rodin a veřejného sektoru.
Jan Keller se rovněž zabýval ohroženým postavením středních vrstev a situací lidí pod hranicí chudoby. Těch je u nás zatím relativně málo, ale česká střední vrstva je na rozdíl od té západoevropské z významné části jen těsně nad onou hranicí. Propad její významné části pod tuto hranici je prý do budoucna nikoliv nereálným nebezpečím.
Podle Václava Bělohradského jsme svědky vzestupu nové vlny autoritarismu, v níž se ústřední hodnotou stává sebeoptimalizace každého člověka pro trh. Hovořil dokonce o tendencích k postupné fašizaci společnosti. Mezi ně patří například oslava vlastních hledisek a démonizace hledisek ostatních, což v českém prostředí silně připomíná současný antikomunismus, dále silný konvencionalismus, například obrana tržní ekonomiky na úrovni osmdesátých let minulého století, nebo pohrdání takzvanými pravdoláskaři, intelektuály a mravním postojem.
Václav Bělohradský míní, že před společností vyvstává potřeba postupných proměn. Liberální stát podle něj byl schopen do sebe během let pojmout kritiku rudou, požadující důstojné podmínky lidí, i kritiku fordovské strojové výroby, činící z každého člověka jen kolečko v soukolí. Tyto hodnoty je třeba držet nadále a vypořádat se s kritikou ekologickou, což se nám stále ještě nepodařilo. Filozof je přesvědčen, že je nezbytné „propojit politiku s ideou“, čili s vizemi, které dokáží spojovat zdánlivě odlišné lidi.
Tématem Pavla Barši byla obhajoba sociálního státu z liberálních pozic. Právě on totiž vytváří optimální zázemí pro rozvoj jedince a jeho individuálních svobod. Jiří Pehe pak analyzoval aktuální politickou situaci. Poukázal na kontrast mezi vládním voláním po škrtech a vysokou mírou systémové korupce. Česká levice se podle něj doposud přizpůsobuje etablovanému systému, zatímco by se měla naopak snažit o jeho přeměnu. Pehe soudí, že by měla své kroky vysvětlovat ne pragmatickou úvahou, ale skrze etické hodnoty rovnosti svobody a solidarity.
Samostatný příspěvek by šlo věnovat dotazům a poznámkám z publika, které na seminářích zazněly. Zajímavá na nich byla zejména jejich radikalita procházející napříč generacemi a sociálním statusem tazatelů. Zkrátka a dobře, mezi lidmi vzrůstá neklid a kritičtí intelektuálové bijí na poplach. Zůstává otázka, jak s tím naloží aktivní politici, v první řadě sociálně demokratičtí. Dosud totiž působí zakřiknutěji než jejich voliči, o občanských iniciativách, jakými jsou ProAlt nebo Alternativa zdola, ani nemluvě. Bohuslav Sobotka má ve srovnání s Michalem Haškem výhodu. Tří z putovních debat byl osobně přítomen a slyšel nejednu výtku na styl, pracovitost a tématické vymezení současné sociální demokracie. Pokud za pár ní před delegáty uspěje, může se pokusit o sladění kroku ČSSD s lidmi bez závaží partajních legitimací.
Důležité to je z řady důvodů. Přesto dva vyčnívají. Jednak u nás po případném selhání demokratické levice hrozí nástup bezpáteřních populistů, kanalizujících patologickou naštvanost, kterou Václav Bělohradský označuje za „tekutý hněv“. No a nezapomínejme ani na osud politiky jako takové. Zklamání a následná apatie občanů by stejně jako sázka na propagátory pevné ruky mohly vyústit v erozi veřejné debaty, demokracie i samotné svobody.
Psáno pro ČRo6