Neděle 9. února 2025, svátek má Apolena
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRAHA: Veřejná doprava ať je soukromá

diskuse (33)

Ale ne napůl, jak chce město

Hlavní město Praha chce "outsourcovat" provoz autobusů. To je jen hra na trh. Město by mělo zrušit dotace, snížit daně a dovolit soukromníkům provozovat autobusové linky bez dotací.

Hlavní město Praha uvažuje o tom, že by svěřilo městské autobusy soukromníkům a Dopravní podnik Hlavního města Prahy by dál provozoval jen metro a tramvaje. Podle studie, kterou si nechalo město zpracovat, by jednotlivé autobusy městu dál patřily, jen jejich provoz by zajišťovali soukromníci, a za provoz by jim město platilo (více viz článek ihned.cz).

Město se tak chce vydat cestou "PPP", partnerství soukromého sektoru a veřejné korporace, cestou "outsourcingu" veřejné služby. To ale může přinést více škody než užitku.

Městský dopravní podnik je vysoce ztrátový a zachraňuje ho jen každoroční několikamiliardová dotace přerozdělovaná městem z kapes daňových poplatníků. Soukromníci by určitě uměli provozovat dopravní služby efektivněji. Skutečnou konkurenci založenou na soukromém vlastnictví ale město zjevně nechce.

Outsourcing je jen další verze socialismu

Různé poradenské společnosti často prosazují model prodávaný politikům pod líbivou zkratkou "PPP" a používají přitom zdánlivě rozumný argument, že soukromník je efektivnější a méně plýtvá, než město, kraj nebo stát. To ale neplatí, pokud zákazníkem soukromníka je město, a ne cestující.

Proč chce město dál vlastnit autobusy a dál na ně platit dotace? Proč mnoho lidí odmítá připustit, že by skutečná konkurence bez dotací mohla fungovat v městské dopravě?

Je přeci zjevné, že soukromníci provozují autobusy bez dotací v segmentu meziměstské dopravy, a to ku prospěchu svému i ku prospěchu zákazníků.

tramvaj

Koneckonců i městská doprava byla soukromá, než se ji zmocnili pražští úředníci a politici. Podnikatel Jakub Chocenský zahájil provoz pravidelných linek tažených koňmi v říjnu 1829.

Podnikatel František Křižík zahájil první soukromou elektrickou linku tramvaje v březnu 1896. O rok později již provozovali soukromou trať z Košíř k Andělu Matěj Hlaváček a Josef Linhart.

Místo modelu zvažovaného městem by bylo lepší zvolit model založený na skutečné konkurenci:

Model zvažovaný městem: Autobusy budou dál vlastnictvím města, město bude udělovat licence na linky a město bude platit dopravcům dotace na provoz a regulovat jim jízdné.

Model skutečné konkurence

Město by přestalo bránit soukromým společnostem provozovat autobusové či tramvajové linky. Soukromníkům může prodat své autobusy. Zastávky na městských pozemcích a vyhrazené pruhy pro autobusy se zpřístupní jakýmkoliv provozovatelům služby dopravy osob. Město přestane autobusovou dopravu dotovat a o ušetřené peníze sníží lidem daně (např. daň z nemovitosti, nebo jinou daň, která by případně byla v kompetenci obce). Soukromí provozovatelé autobusů by měli příjmy z jízdného a z reklamy na autobusech a v autobusech, nikoliv z dotací. O zákazníky by soutěžili v modelu čisté konkurence kvalitou služby i cenou.

Bylo by na soukromém dopravci, jestli by požadoval jednotlivé jízdné nebo nabízel předplacené karty, nebo jestli by se domluvil na přeúčtovávání výnosů z městských karet "opencard".

Skutečná konkurence je možná

Jsem proti "outoucingu" a projektům "PPP". Jsem pro skutečnou konkurenci, rušení dotací a snižování daní. Tato skutečná konkurence je možná. Stačí, aby město přestalo dotovat autobusovou dopravu a dovolilo své zastávky používat soukromým dopravcům.

PetrMach.cz

Převzato z autorova blogu

Autor je předsedou Strany svobodných občanů a přednáší ekonomii na vysokých školách

Lubomír Stejskal
8. 2. 2025

I v demokracii můžou volby dopadnout špatně.

Aston Ondřej Neff
8. 2. 2025

Třeba mě zažalujou, kéž by mě zažalovali, Okamurovi to vyšlo.

Hyena Neff
8. 2. 2025

V neděli odpoledne krásně svítilo sluníčko.

Lika
8. 2. 2025

Kalendář

Robert Troška
8. 2. 2025

Museli bychom někoho propustit.... Tak to je obrovská tragédie.

Aston Ondřej Neff
6. 2. 2025

Na zadní se proti Evropské komisi postavili ministr průmyslu a ministr životního prostředí.

Aston Ondřej Neff
7. 2. 2025

Přicmrdálky a žalobníky mají přece všichni rádi!

Gustav Sitař
6. 2. 2025

„Nebílí“ utlačovaní Američané měli vytvořit základnu Demokratické strany.

Aston Ondřej Neff
8. 2. 2025

Třeba mě zažalujou, kéž by mě zažalovali, Okamurovi to vyšlo.

Chechtavej tygr
8. 2. 2025

Stojí nervózní chlap na mostě, na krku má provaz...

Petr Kamberský
8. 2. 2025

Diplomat, který občas mluví jako opak diplomata. Tomáš Pojar. Muž, jenž coby poradce pro národní...

Lidovky.cz, ČTK
8. 2. 2025

Při nehodě autobusu v jižní části Mexika v sobotu ráno místního času zahynulo přes 30 lidí, píše...

Lidovky.cz, ČTK
8. 2. 2025

Celkem 250 tisíc lidí v sobotu přišlo v Mnichově na demonstraci proti spolupráci demokratických...

8. 2. 2025

Komunistický režim používal směrem k západním mocnostem frázi „dohnat a předehnat“ tak často, až se...

Jan Veselý
8. 2. 2025

Policie vyšetřuje šikanu dívky ze sedmé třídy základní školy v Hodoníně. Na webech běhá sestříhané...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz