26.4.2024 | Svátek má Oto


MÉDIA: Výmysly

4.12.2010

Server iHned.cz věnoval velký prostor agentuře ABL a jejímu „propojení“ s ODS. Článek Luboše Kreče s názvem Bártova ABL dostává zakázky od "Hrdličkovy" Prahy. Vždy před volbami stojí za povšimnutí. Ukazuje totiž na metodu manipulace s veřejným míněním, která se používá nejen na iHned.cz.

V titulku článku jsou dvě jména, obě v tisku velmi frekventovaná. Ministr dopravy a - dle iHned.cz, iDnes.cz a dalších servrů - „šedá eminence VV“, totiž Vít Bárta, byl dlouholetým veleúspěšným majitelem agentury ABL. Napíše-li iHned.cz v titulku „Bártova ABL“, útočí skrytě právě na toto spojení bez ohledu na současný právní stav věcí, a sice že se Vít Bárta vzdal svých funkcí ve firmě ABL a svůj podíl prodal bratrovi. Je to sice jistě naprosto nenapadnutelné, leč matoucí. A o to jde.

V titulku je dále spojení „Hrdličkova Praha". Je to ona v tisku tolik propíraná Praha 10, z níž pochází podnikatel a lobbista Tomáš Hrdlička. Vše, co tento pán udělá, dle tisku smrdí či alespoň zavání. Dle iHned.cz, ale i iDnes.cz, je Tomáš Hrdlička ten, kdo hýbe pražskou ODS, samozřejmě „potají“. Jaksi mimochodem se opomíjí fakt, že je Hrdlička členem ODS, že je aktivní, často na schůzích ODS vystupuje a prosazuje své názory. Tak jaképak „potají“.

Na hlavní titulek dále navazuje spojení „vždy před volbami“. Pokud si přečteme článek, zjistíme, že ono „vždy“ se vztahuje k letošním parlamentním a komunálním volbám, tedy pro iHned.cz je příslovce času „vždy“ synonymem pro „dvakrát“. Že je mezi tím podstatný rozdíl, vědí už školáci z první či druhé třídy. Vždy je prostě pokaždé a dvakrát je dvakrát.

V článku se navíc uvádí i toto: Ačkoli žádné důkazy o tom, že by Hrdlička pomáhal přihrát ABL zakázky z radnice Prahy 10, neexistují, je nepopiratelné, že šedá eminence ODS má u Věcí veřejných řadu cenných známých. Z této citace je zřejmé, že autor článku využil celý zabraný mediální prostor jenom ke spekulacím typu "říká se, že Hrdlička je ´šedá eminence´, která v pozadí tahá za nitky" atd. atd.

Články tohoto typu se zařazují do „bulvární publicistiky“, kde si ovšem v případě pisálků Blesku či Aha! berou na mušku naše popové hvězdičky, herce apod. Jak autor ostatně sám prozradil - žádné důkazy neexistují, ale přesto popsal svých pět stran formátu A4 a zasloužil si svůj „žold“. Geneze článku by mohla být i takováto, spekuluji podobně jako autor: Pisatel článku si vytkl za cíl „prozkoumat“, zda by se mu nepodařilo najít fakta, která by ukázala na propojení Hrdlička - ABL - Bárta (VV). Žádné důkazy sice nenašel, ale zjistil, že Hrdlička má spoustu kamarádů. Věnoval tomu možná dva, tři dny. Co tedy napsat, přemýšlel onen boží člověk. Normálně by to nestálo ani za jedno slovo. Takže zplodil to, co zplodil. Pitomost.