MÉDIA: Špinavý začátek kampaně do krajských voleb
Média si libují v aféře jihomoravského hejtmana Michala Haška, který prý platil jednu pracovnici public relations a nikomu o tom neřekl. Skandál obsadil čelní místa ve zpravodajství, přesto není vůbec jasné, co vlastně hejtman tak hrozného provedl.
Najímat PR agenturu jistě není nic moc pěkného. Nakonec jde o to, že se zaplatí člověk, který vydává pozitivní zprávy o svém politikovi a který se je pak snaží nějak dostat do novin. Může přitom používat nepříliš úctyhodné nástroje, v lepším případě využívat známostí s konkrétními novináři.
Ovšem tento postup nevyužívá pouze hejtman Hašek a také on není jediným, kdo všude nahlas neříká, kterou agenturu platí a kdo v ní pracuje. A i když něco takového politik dělá, pak to není o nic víc sporné než realita mediálního impéria předsedy hnutí ANO Andreje Babiše. Potřebné články dostane do svých médií napřímo, bez zprostředkování PR pracovníků.
Rozebírat pokleslé poměry českého prostředí médií a public relations by šlo dlouhou dobu, v případě jihomoravského hejtmana je však na pováženou něco jiného. Zcela jistě jde o jeden z prvních výstřelů v kampani před krajskými volbami, kde také Hašek obhajuje svůj mandát. K jeho karambolu se také hned vyjadřují jeho konkurenti a není divu, že opravdu hodně kriticky.
O smyslu krajského zřízení jsou oprávněné pochybnosti. Kdyby kraje neexistovaly, asi by to nikdo v běžném životě nepoznal a zřejmě žádný z oborů veřejného života by na tom nebyl hůře, než je dnes, pokud by na tom nebyl významně lépe. Kraje však existují a mají svou svobodně zvolenou reprezentaci, které lidé svěřují odpovědnost za svůj region.
Krajští politici proto mohou skládat každé čtyři roky účty a vysvětlovat, co se v kraji povedlo s jejich přičiněním či bez něho, případně co je třeba ještě udělat.
Při srovnání objektivních dat by se třeba ukázalo, že Haškův Jihomoravský kraj je regionem, který se v uplynulých čtyřech letech nejlépe vzpamatoval z hospodářské krize, slušně rozšířil nabídku pracovních míst, ze všech nejvíc rozšířil nabídku bydlení a ještě přitom dokáže relativně dobře chránit své životní prostředí. Úspěšné jsou i další regiony, překvapivě třeba Pardubický kraj, jiné však mají vážné potíže a právě tam by bylo třeba něco konkrétního zlepšit promyšlenou intervencí.
To jsou logické náměty pro volební kampaň, která by přece měla nabídnout voličům alternativy, jak zlepšovat veřejné poměry a ukázat, že tu je perspektiva pro další prosperitu i konkrétní možnosti, jak ji dosáhnout.
Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus