26.4.2024 | Svátek má Oto


MÉDIA: Nezávislé CPM?

30.12.2005

Bez ohledu na stížnosti šéfa Úřadu vlády Ivana Přikryla a bez ohledu na analýzu InnoVatio/Media Tenor tvrdím, že zrušený pořad Bez obalu byl pokusem dvou pánů Čermáka a Šímy za peníze České televize z televizních poplatků přesvědčit diváky, že to co každou neděli sledují na svých obrazovkách je politická satira. Z mnoha reakcí je vidět, že se jim to celkem úspěšně dařilo. Tedy vyvolávat zdání satiry. Ne satiru vytvářet.

Když v dubnu letošního roku dva nadšení europoslanci panové Alejo Vidal-Quadras Roca, místopředseda Evropského parlamentu a předseda Ústavního výboru Evropského parlamentu Jo Leinenem na tiskové konferenci kterou prezentovali jako oficiální stanovisko instituce, velmi zvláštním způsobem kritizovali prezidenta České republiky Václava Klause, zařadili tuto událost Čermák se Šímou do svého „Bez obalu“. A podobně jako v mnoha dalších případech i tentokráte způsobem pro ně typicky manipulativním. Až nyní, po mnoha článcích, které kritizují rozhodnutí ČT, vyšlo najevo, že si autoři pořadu nechávali přímo platit za propagaci EU:

„…Autoři Bez obalu uzavřeli smlouvu s Úřadem vlády, podle níž měli do svého pořadu zařazovat příspěvky na propagaci Evropské unie. A to samozřejmě za finanční odměnu. Podle ČT si tak vlastně nechali za program zaplatit dvakrát: jednou od televize, podruhé od vlády. ´Byla to od něj (Šímy) sprosťárna. On vlastně prodal vysílací čas televize Úřadu vlády. Když jsme na to přišli, ihned jsme to Šímovi vytkli. Měl jsem možná už tehdy postupovat razantně,´ řekl šéf zpravodajství ČT Zdeněk Šámal…“

Jako pravidelnému divákovi Bez obalu mi došla spousta souvislostí (například proč byl ten dubnový příspěvek o Jo Leinenovi a Vidal-Quadras Rocovi tak vzdálen realitě), ale současně mne napadla i spousta otázek. Třeba - jak je možné, že zaměstnanec České televize a člen Redakce aktuální publicistiky dodává přes své občanské sdružení CENTRUM PRO MÉDIA veřejnoprávní televizi pořad, který by podle všech pravidel měl vznikat přímo v České televizi? (Představa strojírenské fabriky plné obráběcích strojů s ročním obratem pět miliard korun nakupující některé zcela běžné obrobky od sdružení fyzických osob jednoho ze svých zaměstnanců, je poněkud komická a možná jen v podobném podniku jako je ČT). Jak je možné, že to nezajímá příslušnou mediální Radu? Jaká je cena, kterou platí ČT občanskému sdružení CENTRUM PRO MÉDIA za jeden díl Bez obalu? (Když se na podzim roku 2004 Večerník Praha dotazoval na cenu jiného pořadu, který pan Šíma ČT dodával – cestopisného Letem světem dostal tuto odpověď: „…Kolik nový pořad stojí, nechce tiskový mluvčí ČT Martin Krafl s odkazem na ´úmluvu mlčenlivosti´ mezi koproducenty prozradit….“. Třeba se to ale teď u Bez obalu dozvíme.)

Šímou přiznaná PR propagace EU pro Úřad vlády je sice v přímém rozporu s tím co ctění páni žurnalisté deklarují na webových stránkách svého občanského sdružení:

„…CENTRUM PRO MÉDIA je nezávislé na jakýchkoliv státních institucích či orgánech. Nechce být spojováno s žádnou politickou stranou ani hnutím. Nemá žádné vazby na soukromé vydavatele ani majitele médií kromě toho, že členové sdružení mohou být jejich zaměstnanci. CPM se nebrání spolupráci s profesními ani jinými organizacemi působícími v médiích, ale svou činnost rozvíjí nezávisle na nich…“

ale jak se zdá, kolegům žurnalistům to zjevně nevadí a kromě suchého konstatování faktu spolupráce na stránkách MfD jsem nezaznamenal témě žádnou reakci ani komentář k této věci. Takže místo novinářů se jen tak symbolicky dotáži já.

Kdo další vás pánové Čermáku a Šímo - „nezávislé na jakýchkoliv státních institucích či orgánech“ - platil a platí za Bez obalu, mimo ČT a Úřad vlády?

www.angle.cz