7.5.2024 | Svátek má Stanislav


MÉDIA: Nemravná reklama

9.3.2007

Jsou zajisté mnohé reklamy slušné a vtipné. Mnoho je nechutných. Na můj vkus je mnoho zjevně nepravdivých, tedy lživých. Docela by mne zajímalo, zda se někdy někde nějaký odborník, nejspíš psycholog, zabýval morální devastací, kterou takové denodenní chrlení polopravd a nepravd způsobuje, a to zejména u dětí. Vezměme si třeba oblíbený trik. Zakoupíte-li náš skvělý produkt (dosaďte sami, jaký), dostanete úplně zdarma ještě (několik blbin, které jste nikdy nechtěli), ale to není všecko! Obdržíte ještě (tři další blbiny) zcela zdarma! To ale ještě není všecko! Jako prémii obdržíte zcela zdarma náš jedinečný parní válec s mašličkou na komíně.

Osobně se domnívám, že taková reklama může zabrat pouze u osob, které věří, že dárky pod stromeček nosí zcela zdarma Ježíšek – tedy u malých dětí a blbců. Podvádět obě tyto kategorie mi však připadá hodně nemravné a jsem nezvratně přesvědčen, že by to mělo být trestné. Nad mravností a počestností reklamního podnikání však „bdí“ jakási etická komise. Kým a z koho je složená, netuším, vím však celkem přesně, k čemu je dobrá, pokud se děje to, co se běžně děje.

Chtěl jsem uvádět další příklady, ale zahleděl jsem se včera odpoledne na ČT 24 (kterou opravdu nemám v lásce) a viděl jsem pořad, který oceňuji. Prodavači firmy OK likvidovali snahu zákazníka porovnat - zápisem či namluvením na diktafon - ceny uvedené u vystaveného zboží s cenami dle reklamního letáku. Kdo viděl, ví, o čem píši. Kdo neviděl - v některých obchodech nesmíte vyndat y kapsy tužku a papír, či snad dokonce diktafon. Budete nemilosrdně vyhozeni. Asi nežiji ve správné zemi a ve správné době. Dle mého názoru má takový prodejce ve slušném státě prostě okamžitě končit. Neděje se tak. Asi nejsme slušný stát.

Ještě jednu reklamu (?) si dovolím zmínit. Připadá mi někdy hodně nemravná a někdy i hodně "ujetá". Jsou to pořady ČT s "neopominutelnými a vrcholovými umělci, baviči, moderátory" atd. Vím, že to co teď napíši bude dosti kontroverzní a spousta členů fan klubů mne napadne, ale : "Uvolněte se prosím" p. Krause je jeho reklamou, občas dost nevkusnou, hlavně zcela bez pravidel, ta se mění v průběhu hry dle jeho potřeb. Králem je tudíž vždy jediný nenapodobitelný Kraus. A o to jde, pokud někdo nezbytně potřebuje nadstandardní popularitu k nadstandardní obživě. Podobně to bývalo a občas stále je s p. Svěrákem a dalšími. Zdůrazňuji - nikdy jsem neřekl, ani si nemyslím, že ti pánové (dámy) nic neumějí. Kladu si jen otázku - nesouvisí často prostor, dávaný v ČT lidem z "umělecké sféry" (ty uvozovky nenaznačují nic pejorativního, jen nevím, jak tu skupinu lidí nazvat) s tím, jak se dotyční stavěli k rebelii v ČT, která zaměnila pojem vlastníka a zaměstnance?