26.4.2024 | Svátek má Oto


MÉDIA: Marketingová masáž

7.1.2008

Glosy postaršího technokrata

Masáže turecké, thajské, sportovní i kondiční občas dopřáváme svému tělu. Náš mozek je v médiích rovněž vystaven občasným masážím, které jsou čím dál více bulvární a krátkodobé, takže v pohodě projdou oběmi hemisférami celkem bez následků...

Ovšem pozor! Obrovský technologický pokrok se stává podkladem něčeho, co tu ještě nebylo. Operátoři, mediální agentury, portály, výrobci her, marketingoví konzultanti vyrážejí do bitvy o naše mozky. V uších zní slova jako personalizace, cílený marketing, profil zákazníka. A tak dále. Mobilní operátoři podle zatížení sítě vědí, kdy se vstává na Moravě nebo kdy lidé v Praze nestíhají ranní schůzky a esemeskují. Televizní seriály slouží víceméně k udržení diváka u televize mezi reklamami. V zájmu udržení brandu do kapesníku značky Kleenex nesmrkáme, ale vyléváme emoce. Kosmetika Axe se dere nejen do televizních "panáků", ale i na internet. Takzvaný product placement, tedy reklama výrobku nebo služby, zastiňuje děj a některé klipy nebo krátké filmy nejsou nic jiného než evidentní reklama.

Reklamní spoty včetně hereckého obsazení jsou vtipnější a kreativnější než řada filmů nebo inscenací. Není divu, platí se za ně líp. Reklama vstupuje do her, chystá se likvidovat i dosud seriózní komunitní portály jako Facebook. Jeho majitelé připustí a budou podporovat zasílání zpráv do vaší komunity, že se vám to či ono líbilo.

Takže si začínám dávat pozor, ke komu se přidám, zvlášť když jeho početná komunita začne fungovat jako rozesilatelé uživatelských spamů. Pohyb vašeho oka po obrazovce je už také předmětem analýz. V mobilech pípají reklamy zasílané jako "poplatek" za esemesky zdarma. Radiové tagy RFID na výrobcích umožní in-store reklamu, po které tolik touží supermarkety. Koupíte si maso na řízky a v mobilu nebo při průchodu kolem regálů vám vnutí ještě strouhanku. A třeba paličku.

Ještě, že útok na některé smysly, jako jsou čich, hmat a chuť se dá těžko realizovat a ty zůstávají mimo. Zatím. Ovšem dovedu si představit, že při průchodu kolem obchodu s kosmetikou budete pokropeni vůní, kterou jste před půlrokem koupili své manželce či přítelkyni. Technologie a personalizace se jistě dříve nebo později vypořádá i se zbylými smysly.

Problém tkví v tom, že v rádiu nebo v televizi funguje kouzelné tlačítko, které vás obtěžování ihned zbaví. V mobilech nebo počítačích je sice také, ale bohužel s přívalem reklamního smetí likvidujete i potřebnou službu. Je asi nejvyšší čas investovat do nového produktu jménem Jeskyně verze 1.0, který nás odstíní a alespoň vyvolá iluzi soukromí.

Euro 1/2008