4.5.2024 | Svátek má Květoslav


MÉDIA: Má se České televizi vrátit reklama?

26.10.2006

aneb Digitalizace ve stylu odvolávám, co jsem odvolal

Ve vzduchu poletuje myšlenka vrátit České televizi reklamu, která by podle zákona již brzy měla z veřejnoprávní obrazovky začít mizet. Má to být reakce na zablokovanou digitalizaci a jakýsi trest pro Novu. Musím se přiznat, že nic hloupějšího jsem v poslední době neslyšel, zvláště pak když tyto úvahy odstartovala sama Asociace digitálních televizí (ADT). Že se té myšlenky chytí reklamní agentury a hned po nich i někteří politici, zvláště pak ti z ČSSD, kteří jsou toho času s Novou na válečné stezce kvůli úplně jiným věcem, na tom není vůbec nic divného. Postoj ADT však připomíná když ne přímo kopání vlastního hrobu, tak určitě umanuté sebepoškozování dítěte, jemuž sebrali hračku.

Ano, je pravda, že pokud se digitalizace rychle nerozhýbe, schlamstne největší část z oné více než miliardy, která na reklamním trhu zůstane po České televizi, Nova. Ano, je také pravda, že tvůrci zákona počítali s tím, že o tyto peníze se budou ponejvíce ucházet noví hráči na digitálním trhu. A do třetice ano, je pravda i to, že tenhle záměr je nyní vážně ohrožen. Reagovat na to snahou o navrácení reklamy na ČT však může pouze někdo, kdo vůbec netuší, jak křivolaké a zrádné jsou cesty legislativního procesu, zvláště pak ty mediální.

V představách strůjců téhle myšlenky by asi mělo jít o dočasné opatření. Jenže s dočasností máme v téhle zemi jisté zkušenosti. A to zdaleka není jediný problém, nabízí se spousta dalších otázek. Utlumení reklamy na ČT provázel protipohyb (rozuměj zvýšení) koncesionářských poplatků. Znamená to snad, že když se České televizi vrátí reklama, že se (v logice věci) opačným protipohybem opět sníží koncesionářské poplatky? Nebo bude chudák divák dál cálovat nezávisle na tom, co se děje okolo?

A dále: změna zákona není něco, co se dá udělat během pár týdnů. Co když – jako na potvoru – nastane situace, že zrovna v okamžiku, kdy legislativní proces dospěje k navrácení reklamy na ČT, Nejvyšší správní soud vyhoví kasační stížnosti Rady pro rozhlasové a televizní vysílání či poškozených digitálních televizí a ze dne na den se ocitneme v situaci, že se vlastně vůbec nic nestalo a celá digitalizace běží tak, jak měla? To se zase pro změnu spustí další legislativní maratón, aby se pěkně po kocourkovsku novelizovala novela novely, odvolávalo, co bylo odvoláno, a slibovalo, co bylo slíbeno?

A konečně: celá věc by nedopadla jen na Novu (a Primu), což je záměrem, ale také na malé regionální televize. Není se proto co divit, že Regionální televizní agentura (RTA), jež malé televize sdružuje, chce z Asociace digitálních televizí vystoupit. Nelze být součástí spolku, který nepromyšlenými kroky z jedné strany jakoby hájí zájem (budoucích) digitálních televizí, leč z druhé strany (stávající) regionální televize poškozuje.

Je hloupé dělat zákony systémem pal-nepal pal-nepal podle toho, jaké je zrovna počasí. Jediná cesta k digitalizaci vede kupředu. Balvan na cestě je třeba odvalit. Objížďky, jako je tato, vedou zpátky a ničemu nepomohou. Jen nadělají spoustu zlé krve.

25. 10. 2006, www.petrstepanek.cz