26.4.2024 | Svátek má Oto


MÉDIA: Když se zloděj tváří jako mecenáš

22.5.2006

Mám takový - skoro bych to nazval dementní - nápad. A moc by mě zajímalo, jak by se při jeho realizaci tvářili tito lidé:

MgA. Daniel Tuček, Prof. Jaromír Kallista, Petr Bok, MgA. Martin Dolenský, Prof. Jan Bernard, Juraj Herz, Mgr. Martin Vandas, Jan Balej, Ivan Vít, Prof. Jiří Kubíček, Petr Jarchovský, Vladimír Žán, Prof. Břetislav Pojar, Janek Růžička, Dagmar Juráková, Pavel Koutský, Doc. Mgr. Jiří Myslík, Prof. Dušan Klein, MgA. Marko Simić, Doc. Lubor Dohnal, Filip Remunda, Prof. Jiří Bárta, Jan Daňhel, Petr Kaňka, Michal Podhradský, Mgr. Vladimír Skall, Helena Třeštíková, MgA. Miroslav Balajka, Lucie Haladová, Petr Koliha, Jan Hřebejk, Vít Janeček, Juraj Šajmovič, Mgr. Ivo Trajkov, MgA.Antonín Chundela, Jan Peml, PhDr. Vladimír Czumalo, CSc, Milan Růžička, Petr Koza, Mgr. Martin Štoll, Ph.D., Andrea Sedláčková, Petr Slavík, Stanislav Ulver, Šimon Špidla, Benjamin Tuček, Zuzana Zemanová, Jiří Věrčák, Jan Kraus, Doc. MgA Marek Jícha, Jakub Dostál, Tomáš Krejčí, Dr. Miloš Josef Kameník, Bohdan Sláma, Barbora Fabiánová, Ladislav Smoljak, Ing. MgA. Jiří Konečný, Pavel Nový, Lukáš Skalník, Jordi Niubó, Pavel Štingl, Jiří Ptáček, Jana Tomsová, Petr Nikolaev, RNDr. Alice Růžičková, Jiří Hlaváček, Marián Polák, Pavel Linhart, MgA. Jiří Blažek, Josef Císařovský, Jiří Václav, Tomáš Nováček, Ljuba Václavová (zdroj: iHNed).

Jsou to ti, kteří poté, co pan prezident vetoval zákon o Fondu kinematografie, podepsali patetickou výzvu Zachraňte český film (najdete tu ještě spoustu další jmen).

Ale zpátky k mému dementnímu nápadu. Jsem hudebník, a proto navrhuju, aby vzniknul Fond českých hudebníků, do kterého bude jeden každý filmař ze zákona povinen přispívat třemi procenty ze svého zisku, respektive gáže. Proč? Protože muzikanti se přece na filmové tvorbě také podílejí, ať už jako skladatelé či výkonní hudebníci. Fungovalo by to asi takhle: Smoljak vydělá sto tisíc, šup a tři Palacké pošle muzikusům. Hřebejk utrží milion, prásk a třicet litrů pošle hudlařům. To by byl pohled, jak se s povinně vyplněnou složenkou tváří u poštovní přepážky.

Asi namítnete, že hudebníci přece za svoji práci na filmech dostávají normálně zaplaceno, tak proč by si měli jaksi navíc ještě nárokovat tři procenta z filmařských gáží? Ale proč ne, vždyť na stejném principu je přece postaven i ten jejich zákon o Fondu kinematografie, kterého se tak domáhají. Televize, distributoři i půjčovny přeci filmařům také normálně platí za užívání jejich děl. Filmaři po nich ovšem chtějí navíc ještě povinná tři procenta z jejich zisku, respektive z reklamy. Že prý je to pakatel. Ta nemravnost jde tak daleko, že filmaři se nestydí požadovat povinný obolus i po malých regionálních televizích, které žádné filmy vůbec nevysílají a které mají svých vlastních finančních starostí víc než dost, nebo po nových digitálních televizích, které ještě ani nezačaly vysílat a v nejbližších letech je čekají jen a jen investice. Ale i ty chtějí Svěrákové a Krausové pumpnout. Takže když pakatel, tak pakatel. Proč by lidé od celuloidu nemohli poslat tři procenta lidem od not. Když je to - podle nich - pakatel!

Pokud vám můj fiktivní nápad připadá dementní, musím s vámi naprosto souhlasit. Dementní opravdu je. Hrůzné ovšem je, že ten skutečný zákon o Fondu kinematografie je dementní na úplně stejný způsob. Rozdíl je pouze v tom, že to není fikce.

Ale teď vážně, aby snad nebyla nějaká mýlka. Nemám nic proti tomu, aby stát českou filmovou tvorbu, pokud na tom bude všeobecná společenská shoda, finančně podporoval. Jen si ale myslím, že když už si stát hraje na mecenáše, má to platit ze svého (přesněji našeho), tedy ze státního rozpočtu, a ne sahat do kapes soukromým podnikatelům. Takový mecenáš není mecenáš, ale zloděj. A ten, kdo si ukradené peníze bere, je spolupachatel.

19. 5. 2006, www.petrstepanek.cz