26.4.2024 | Svátek má Oto


MÉDIA: Bulvár prohrává s internetem

6.3.2008

Zatímco v Čechách bulvár ještě zažívá zlaté časy, ve staré Evropě již prohrává. Nejzřetelněji je to vidět na největším, tedy německém trhu. Seriózním deníkům jako třeba Süddeutsche Zeitung a Frankfurter Allgemeine Zeitung náklad roste, a to platí i o zpravodajských časopisech jako je vysoce intelektuální Die Zeit, ale i Der Spiegel.

Naproti tomu bulvár zažívá nejhorší období od konce druhé světové války. Nejčtenějšího se ještě před sedmi lety prodalo 4,3 milionu exemplářů, nyní prodá „jen“ 3,3 milionu a Bild am Sonntag klesl za stejnou dobu z 2,4 milionu na 1,7 milionu. Ostatním bulvárům, jako jsou Berliner Zeitung, Express, Berliner Kurier a Abendzeitung v průměru klesl náklad rovněž, a to o 20 až 30 procent.

Tento trend ale samozřejmě neznamená, že by němečtí čtenáři o bulvár ztratili zájem, právě naopak. Celá mediální krajina se stále více a více bulvarizuje, a týká se to bohužel nejen lokálních novin, které jsou od bulváru k nerozeznání, ale dokonce i veřejnoprávních médií, konstatují mediální analytici Markus Brauck a Isabella Hülsenová, kteří nedávno situaci rešeršovali pro zpravodajský týdeník Der Spiegel.

Doslova napsali: Ghetto bulváru je již dávno rozbito!

K tomuto pohybu na mediální scéně došlo ještě navíc za situace, kdy se společnost silně atomizuje, takže už se těžko hledají senzace a osobnosti, které by ještě zajímaly celý národ. Stejně jako podobnou situací trpí politické strany, dotýká se i bulvárních médií. Právě snaha například Bildu oslovovat co nejširší publikum je podle analýz zřejmě hlavním důvodem, proč právě těmto novinám klesá náklad nejvíc.

Majitelé médií se ale o náklad již nezajímají, na mysli mají pouze čistý zisk, což výsledně vede k tomu, že se tyto noviny stále zdražují, a to je další často zmiňovaný důvod, proč jim prodej klesá. Cílová skupina, pro kterou jsou bulvární noviny určené, je totiž velmi nemajetná.

Hlavním viníkem tohoto stavu je evidentně internet, se kterým - v rychlosti ani v bulvárnosti, nahotě a krvi - nemohou ani bulvární noviny soutěžit. Na internetu je všeho víc a díky videonahrávkám často i v surovější formě. Tento závod s internetem nemohou žádné noviny vyhrát. Každého, kdo touží po bulváru, dnes portál Google obslouží lépe než jakékoli noviny.

Existuje sice mnoho pokusů, jak bulvár oživit, třeba ironií, humorem nebo pěstováním vztahů k městu, slavnostem u příležitosti premiér a vernisáží a vůbec sázkou na vyšší kvalitu, ale zatím nic z toho nefunguje. Nad tímto segmentem médií místo toho vládne bezradnost.

Dokazuje to nejúspěšnější vydání bulváru Bild z minulého roku: nejvíc exemplářů prodal vcelku obyčejný titulek: 1000 léků, které opravdu pomohou. To vůbec nikdo nepředpokládal.

Zveřejněno v týdeníku MF Plus.

Autor je novinář a spisovatel