26.4.2024 | Svátek má Oto


INTERNET: Místo kyslíku čerstvý vzduch

26.5.2008

Glosy postaršího technokrata

Nevím, jestli jsem jediný, kdo má znovu potíže s e-mailovou schránkou u Telefóniky O2 kvůli spamům. Než se pustím do líčení zkušeností s pokusem o nápravu, uvedu dvě zprávy, jež jsem nedávno zaznamenal. Telefónica O2 se rozhodla zaplatit T-Mobilu miliardovou částku požadovanou v soudním sporu o výši poplatků za propojení. Důvod je zřejmý. Bývalý monopol nemůže manipulovat s majetkem, včetně nemovitostí, které chce prodat. Nemůže ani vyplatit dividendy, které už neinkasuje stát, ale v drtivé většině mateřská firma. V USA známý zlobivý minoritní akcionář Carl Icahn dosáhl rozpůlení Motoroly a očistění od totálně propadající mobilní divize. Vida, i s giganty jde něco dělat.

Teď k mé poště. E-mailovou schránku mám zřízenou v rámci ADSL poskytovaným Telefónikou O2. Jsem tedy jejím zákazníkem. S ADSL i s cenou za službu jsem spokojen. Až na to, že k ní musím platit známou padesátiprocentní přirážku. Platím pevnou linku, paušál, nájem telefonního přístroje, které prakticky nevyužívám. Po změně e-mailového systému v Telefónice opět dostávám stovky nejprimitivnějších spamů denně. Pokus získat informace a nápravu v call centru skončil jako obvykle, možná hůře. Po řadě minut prokládaných stisky různých čísel a následných prodlevách mi technik sdělil, že s problémem nemůže nic dělat. Neví, jak jsou nastaveny spamové filtry, neví, zda s tím něco mohu udělat já sám. Druhý pokus byl e-mailem. Odpověď mne odkázala na návod. Zároveň mi autorka sdělila, že moje e-mailová schránka je zadarmo v rámci placeného ADSL. Díky, ocenil bych spíše zadarmo panáka denně za trpělivost při mazání spamů. Návod bohužel nepomohl, zřejmě patřím mezi ty, kteří jej nejsou schopni pochopit a zprovoznit. Uvítám radu od kohokoli, komu se povedlo spamové filtry nastavit.

Nevyprávěl bych znovu něco tak banálního a mnohokrát publikovaného jako zkušenosti se zákaznickým přístupem Telefóniky kopírujícím standardy minulého monopolního vlastníka. Jsou tu ovšem výše zmíněné zprávy. Ty mi ukázaly, že důslednost v soudních sporech a uplatňování práv minoritních vlastníků je účinná strategie. Chce to asi dost trpělivosti, ale výsledky jsou pro arogantní společnosti mnohem bolestnější než plácnutí přes ruku regulátorem. Jsem v pokušení koupit si na burze nějaké akcie a určitě se rád přidám k jakémukoli sporu, který provětrá vzduch. Možná to vyjde, stát už není vlastníkem a nemá důvod Telefóniku chránit.

Euro 20/2008