HYBRIDY: Je to na palici
Když jsem před několika lety kupoval nové auto, moje žena toužila po elektromobilu. Ono by to tady u nás na vsi (bydlíme kousek od vás přes pole v Libni) i celkem dávalo smysl na ty cesty dolu do města nějaký malý elektromobil, aby se s ním dalo parkovat na modrých zónách kde bude potřeba a pak doma šoupnout do zásuvky za malý peníz. I jsme měli nějaký vyhlídnutý. Ale pak nás někdo přesvědčil do hybridu. takže máme hybridní Toyotu Corollu. Jak svezení je v tom příjemný, jízda hladká, plynulá, pohodová, plno různých vychytávek. Ale my jsme si to kupovali hlavně kvůli spotřebě. Takže reálný stav: Jooo, když jedeme dolu do města, tak to fakt úsporné je. A čím větší kolony, tím nižší spotřeba. Po Praze běžně kolem 4l/100. Jak ale vyjedete za město,tak jste přes pět litrů a na dálnici se hybrid ke slovu už vůbec nedostane.
Takže jako auto do města ano, ale mimo město to smysl nedává. Ale proč to vlastně píšu - doufal jsem, že jako majitel hybridu, který je z podstaty věci ohleduplnější k životnímu prostředí, budu mít i nějaké ty úlevy. Prdlajs. Parkování na modrých zónách zdarma se nekoná, odpuštění dálničního poplatku stejně tak. A pak přišlo překvapení.
Abych měl nárok na tyhle úlevy, musím mít tu „EL“ SPZ. A tu mi dají jedině když moje auto bude mít emise pod nějaký limit. A my jsme samozřejmě nad limitem. Parkování na modrých zónách zdarma se nekoná, odpuštění dálničního poplatku stejně tak.
V poslední době ale potkávám v Praze spoustu svalnatě nadupaných aut značek BMW, Mercedes, Audi apod. Už od pohledu jsou to silná žihadla. A vesměs mají tu EL značku. To mi hlava nebere, tak jsem trochu zapátral. A ejhle, ony jsou to tzv. Plugin hybridy. Tedy silný auto, který má pod zadní sedačkou menší baterii, tak na dojezd 50km. A tu si můžu dobít ze zásuvky. A díky téhle baterii a kouzelnému vzorečku pro výpočet se tohle auto dostává pod ten kýžený limit emisí A tak si říkám, jestli to náhodou taky není na hlavu. Tohle auto, když nejede na elektriku (když si nedobiju baterku, protože to je samozřejmě vopruz a když mám na tohle fáro, tak mě nějaká úspora moc nezajímá), tak je normální auto se spalovacím motorem, které produkuje normální množství emisí. Ale díky baterce je najednou eco friendly. Já s hybridem produkuju emisí sice málo a pořád,ale protože se nemůžu nabít ze zásuvky a tím získat ty cenné body do výpočtu emisí, tak mám smůlu. No není to na palici? :-)