Neděle 23. března 2025, svátek má Ivona
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FEJETON: Jak se fotilo a filmovalo

diskuse (7)

Nedávno jsem u vánoční výlohy plné fotoaparátů potkal staršího pána, přítele mého již nežijícího otce a stejně nadšeného fotoamatéra jako byl otec. Myslel jsem, že uvažuje o koupi nějaké zrcadlovky s výměnnými objektivy, když ty ceny šly tak dolů. Nebylo tomu tak. S fotografováním prý definitivně skončil. Věk jej donutil. Přiznal, že se mu některé vystavené přístroje líbí, přesto by se do toho již nepustil. Fotografovat digitálem, prohlížet fotky v počítači a tisknout je, to prý není nic, co by ho mohlo bavit. Vybavení temné komory uložil do krabic, několik fotoaparátů a objektivů dal na parádu za sklo. V rodině nikdo zájem neměl a zanést to do bazaru mu bylo líto. Vyprávěl jsem mu o skvělých filmových skenerech, jimiž by snadno mohl své staré negativy digitalizovat. Věděl o tom. Pro něj však zhotovení snímku znamená namíchat si z vlastnoručně navážených chemikálií roztoky, vývojky a ustalovače, vyvolat negativ a pak z něj v nazelenalém světle temné komory zvětšovat a vyvolávat fotografie. Prostě všechny ty finesy a fajnovosti, které k tomu od počátku patřily.

Rozuměl jsem mu. Můj otec by měl nejspíše stejný názor, přestože se o veškeré změny zajímal a sledoval je na stránkách jednoho měsíčníku o fotografii. Když v roce 2000 ve věku 79 let zemřel, to už jsem temnou komoru pomalu vyklízel a krátce nato vlastnil svůj první digitál Minoltu DiMage 7. Tehdy nad světem klasického fotografování začalo zapadat slunce. Proroci a skalní zastánci klasiky, kteří léta hlásali, že nic z digitálních hraček se nevyrovná pořádnému foťáku na kinofilm se sadou výměnných objektivů, se odmlčeli. Nastal zánik světa amatérského fotografování klasickými fotoaparáty. Mizelo vše, co s tím od 19. století neoddělitelně souviselo. Kdo z mladých dnes ví, co to byl a jak se používal zvětšovák, filmové vývojnice, fotografické misky nebo ustalovač?

Svět rodinného filmování to postihlo dříve. S nástupem videa a videokamer mizel od počátku 90. let 20. století tradiční amatérský film. Formáty záznamu a záznamová media videokamer se mění takovým tempem, že video pořízené nejnovějším systémem se nemusí podařit přehrát na rok starém zařízení a kdo chce držet krok s vývojem, musí stále vše obnovovat. Nelze se zastavit a být spokojen s tím, co je. Pořád se něco dohání.

Počátkem 90. let bylo jasné, že na poli 8 mm kamer se sotva objeví něco nového. Po stu letech započal konec éry filmu jako obrazových políček na pásu navinutém na cívce. Ceny projektorů a kamer se tenkrát neuvěřitelně propadly. Tehdy snad každá větší drogerie měla oddělení Foto-Kino. Za 300 korun ještě československých, tedy asi za desetinu původní ceny, jsem v roce 1991 ve výprodeji koupil projektor Meos duo, poslední model přerovské Meopty. Můj dosavadní projektor od téhož výrobce Meolux z roku 1972, rovněž přehrávající jak filmy Standard 8 mm, tak filmy Super 8 mm, byl stále funkční, ale "nekupte to za tu cenu", že? Vrcholným materiálem pro amatérské filmování na filmy 8 mm Super byly tehdy filmy v kazetách. Kazeta Agfa s 15 metry barevného filmu stála stovku. Dala by se pořídit i dnes, cena je ale někde jinde a za těch pár minut němého filmu by to byl hříšný luxus. Své poslední filmy jsem natáčel sovětskou kamerou Lomo 215, koupenou v roce 1982. V podstatě na této úrovni se vývoj 8 mm kamer zastavil. Před touto kamerou jsem deset let filmoval českou kamerou A 8G Supra, která vystřídala otcův nezničitelný americký Cine – Kodak z roku 1939 na film 8 mm Standard, koupený otcem po válce z druhé ruky. Černobílé filmy otec zásadně vyvolával sám. Film 8 mm představoval ve skutečnosti filmový pás široký 16 mm, který se po dojití v kameře obrátil, aby se mohlo natáčet na druhou půlku. Po vyvolání inverzním procesem se rozřezal na pásy široké 8 mm, které se mohly promítat. Inverzní proces byl magickým zážitkem, film se v průběhu vyvolávání vyndaval z vývojnice a za otáčení se osvětloval. Vyvolaný film se před rozřezáním sušil na velkém bubnu z latí a často ještě ten den, kdy se filmovalo, večer promítal na perličkové plátno, což bylo plátno s vrstvou drobounkých skleněných perliček. Všechny ty stovky metrů filmů pořízených v rodině od roku 1949 jsem digitalizoval. Žádná obrazovka ale nemá to kouzlo, jaké poskytuje promítání vrčícím projektorem.

V internetových diskusích majitelé nejnovějších videokamer rokují, jak zachovat pro budoucnost své záznamy na DVD a děsí se malé trvanlivosti svých digitálních videí. Moje první analogová videokamera 8 mm HiFi Canon UC-X15 z roku 1996, tehdy snad kamera roku, je dnes neuvěřitelně zastaralá a bylo by ostudou ptát se v obchodě po kazetách, neřku-li opovážit se ji vytáhnout mezi lidmi a natáčet. Zcela funkční leží někde v krabici. Nikdo neví, co přijde za rok, za dva. V této branži nemá nic šanci stát se věcí kultovní, jak se to podařilo kamerám na film 8 mm, na které stále – nehledě na finanční náklady, ať to stojí co to stojí – točí někteří staromilci.

V nejstarším rodinném albu, kde jsou ateliérové fotografie z konce 19. století, vyniká zvláštním kouzlem snímek dívky v rozkvetlé zahradě před domem, datovaný na zadní straně červencem 1911. Je to moje babička, s níž se dědeček oženil v roce 1912. Dědeček o té fotografii vyprávěl, že si tehdy postavil fotoaparát ze stavebnice a fotografie kopíroval z negativu na skleněné desce v rámečku na slunci. Papír s malou citlivostí na světlo, stejně jako všechny chemické roztoky si vyrobil sám. Samozřejmě, že v té době se již daly koupit slušné fotoaparáty a ostatní potřeby. Dědeček si také brzy takový přístroj opatřil. Zde svou roli sehrálo nadšení a radost z toho, že si může vše potřebné od fotoaparátu po papír vyrobit sám. Po stu letech je stav fotografie překvapivě dobrý. Na první pohled zaujme něčím, co sebedokonalejší barevné snímky z dnešní masové produkce nemají.

Staré černobílé filmy jsou něčím zvláštním. Před pár lety se naše třída sešla k výročí 40. let ukončení základní školy. Z několika krátkých filmů byl pro jubilejní sraz pořízen záznam ze školních let na DVD a ten promítán za plného provozu velké restaurace (v našem salonku promítací zařízení nebylo). Hosté, které žádný z probíhajících televizních pořadů promítaných na velkou projekční stěnu jako kulisa nezaujal, najednou ztichli, fascinováni starým černobílým filmem. Záběry z blízka ještě ušly, ale panorama Prahy z petřínské rozhledny až příliš připomínalo Hirošimu po jaderném výbuchu. "Škoda, že jsme toho tehdy nenatočili víc", řekl jeden spolužák, když se na stěně opět objevil televizní pořad a lidé se začali bavit.

Dnes není problém pořídit si vybavení a vyrábět filmy ve vysoké kvalitě. Naše videa a fotografie, které jsou především určeny k prohlížení na obrazovce, jsou příliš "skutečné". A co si povídat – je jich mnoho. Je to až fádní, jak je vše snadno dostupné. Žádné tajemství, žádná alchymistická magie. Možná proto má stále pro někoho své kouzlo fotografie, která se v přítmí temné komory vynoří v misce s vývojkou, i když bude třeba "jen" černobílá. Proto snad jsou pořád mezi námi takoví, kteří za nekřesťanské peníze kupují projekční žárovky do svých stařičkých projektorů a klasické filmy 8 mm v kazetách (jeden kus dražší než bazarová kamera), aby se mohli kochat mihotavými obrázky, tak odlišnými od všeho, co je dnes k vidění.

Ono zde ani tak nezáleží s čím se to dělá, jako spíš jak a jaký je výsledek. Dobré světlo všem!

Chechtavej tygr
22. 3. 2025

Dáma vstoupila do hotelu a obrátila se na recepčního...

Aston Ondřej Neff
22. 3. 2025

Je třeba zavolat doktora Chocholouška na Ursulu von der Leyen.

Daniela Kovářová
22. 3. 2025

Téma zvyšování výdajů na zbrojení za legitimní příležitost k debatě.

Lubomír Stejskal
22. 3. 2025

V Radě bezpečnosti propuštěný vystoupil izraelský rukojmí Eli Šarabi.

Kateřina Lhotská
22. 3. 2025

Místo deregulace a decentralizace připravuje Evropská komise přesný opak.

Aston Ondřej Neff
21. 3. 2025

Bože, jak tohle znám z doby normalizace!

Aston Ondřej Neff
22. 3. 2025

Je třeba zavolat doktora Chocholouška na Ursulu von der Leyen.

Aston Ondřej Neff
20. 3. 2025

Senát ve středu schválil zvýšení příspěvku pro vojáky z povolání.

Chechtavej tygr
22. 3. 2025

Dáma vstoupila do hotelu a obrátila se na recepčního...

Daniela Kovářová
22. 3. 2025

Téma zvyšování výdajů na zbrojení za legitimní příležitost k debatě.

Lidovky.cz, ČTK
23. 3. 2025

Izraelský vzdušný úder na Násirovu nemocnici v Chán Júnisu na jihu Pásma Gazy v neděli večer zabil...

Lidovky.cz, ČTK
23. 3. 2025

V Rijádu v neděli jednaly delegace Ukrajiny a Spojených států o případném příměří ve válce s...

Petra Miková
23. 3. 2025

Donald Trump za dva měsíce v úřadu amerického prezidenta zahltil veřejný prostor řadou prohlášení a...

Lidovky.cz, ČTK
23. 3. 2025

Jižní část Svitavska v neděli odpoledne zasáhly lokální záplavy ze silné dešťové přeháňky. Hasiči...

Lidovky.cz, ČTK
23. 3. 2025

Předčasné parlamentní volby se v Kanadě budou konat 28. dubna, oznámil v neděli podle agentur...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz