17.6.2024 | Svátek má Adolf


DOPRAVA: Drakonické tresty v silničním zákoně

1.8.2006

"Nový silniční zákon je dobrý a tresty by se měly ještě zvýšit," hlásá ministr dopravy. Jeho přístup k oprávněné kritice výše trestů dokazuje, jak je současná vládní a zákonodárná elita odtržená od finanční finanční reality života běžného občana. Navrhující ministr si zaplacení pokuty díky svému platu může klidně dovolit - tedy pokud bude čirou náhodou řídit sám. A poslanci při schvalování zřejmě spoléhali na to, že díky své imunitě nikdy žádnou pokutu nezaplatí.

Zákon svou dikcí připomíná logiku neschopné totalitní učitelky - "Nevím, kdo z vás rozbil to okno a protože se nikdo dobrovolně nepřiznal potrestám Vás všechny - a pořádně."
To, že několik Kryštofů nenahradí systematickou práci dopravní policie.
To, že prevence je v naší zemi popelkou.
To, že zanedbané silnice a nesmyslné značení jsou někdy větším nebezpečím než řidiči.
To vědí snad všichni mimo těch "odpovědných" a za práci v oboru státem (tedy námi všemi) placených byrokratů.

Výše pokut je i v absolutní hodnotě jedna z nejvyšších v Evropě a v přepočtu k průměrným příjmům je pro normálního občana finančně likvidační. Vždyť průměrné příjmy v České republice se v přepočtu pohybují od 20 do 30 % příjmů zemí, které jsou uvedeny v následující tabulce. Z ní jednoznačně vyplývá jak tvrdý zákon byl schválen i to, že výroky o srovnatelných postizích ve vyspělé Evropě jsou vzdáleny pravdě stejně jako ministerský plat průměrné mzdě.

A samozřejmě i bodový systém je nesmyslně nastavený a příliš tvrdý. Dánsko má sice jen 3 trestné body, ale strhává se 1 bod pouze v případě nejzávažnějších přestupků - jízda v těžké opilosti, překročení povolené rychlosti více než o dvojnásobek atd. Tam kde se strhávají body i za drobné prohřešky je možno je získat zpět v rámci "dobrovolných" školících programů. Tedy díky promyšlenému programu prevence - to je u nás podle autorů i zákonodárců zbytečné.

Tabulky také vyplývá, že máme nejtvrdší postihy za jízdu pod vlivem alkoholu a na rozdíl od vyspělých evropských zemí trest neroste úměrně s nebezpečnosti přestupku. Zde musím upozornit na jednu nepopulární skutečnost. Alkohol za volantem je jistě mediálně velmi přitažlivé téma. Skutečností však je, že nehod které se staly pod vlivem alkoholu je pouze 3,4% z celkového počtu nehod a zahynulo při nich 22 lidí (zdroj statistika Ministerstva vnitra 1 pololetí 2006). Přitom například nepřiměřená rychlost má na svědomí 16,6% nehod a 195 mrtvých. Porovnejte si prosím v tabulce postih za "jedno pivo" a za závažné překročení povolené rychlosti. Závěr nechám na vás.

Přestupek

ČR/12

SRN/18

Belgie

Dánsko/3

Rakousko

Francie/12

Itálie/20

Parkování

1500-2500/1

300-1200/1

1400

1900

300-600

1000/1

950-3800

Překročení rychlosti mírné

1500-2000/2

300-1000

1400

1900

300-600

3700

1000

Překročení rychlosti závažné

2500 – 10000/3-5

2100-3000/3

4200

3800-19000

1200 - 1800

42000/4

3800-9500

Alkohol do 0,3 ‰

10000-20000/3

Neřeší

Neřeší

Neřeší

Neřeší

Neřeší

Neřeší

Alkohol od 0,3 °% do 0,5°%

10000-20000/6

Neřeší

Neřeší

Neřeší

Neřeší

Neřeší

3800-9500

Alkohol od 0,5 ‰ do 0,8‰

10000-20000/6

7000/4

3900

15200-30000

6000-100000

3800

3800-9500

Alkohol nad 0,8 ‰

10000-20000/6

7000-21000/4

11000-15000

Až ¼ ročního platu

16000 - 160000

10000 -126000

3800-9500

Vysvětlivky k tabulce:
- číslo za lomítkem u názvu země označuje počet trestných bodů jsou-li zavedeny
- pokuty jsou přepočítány na Kč a za lomítkem je uváděný případný počet bodů, pokud se ho povedlo ze zdrojů zjistit

Tento článek se zabývá pouze "nelogikou" represivní části "silničního" zákona, probíráním jeho nedostatků, nesmyslů a nelogických ustanovení by však bylo možno trávit hodiny. Je opravdu smutné, že Ti kdo jsou za "hybateli" uvedení tohoto paskvilu do praxe za to nenesou "ze zákona" žádnou odpovědnost. Naopak se mnozí z nich drze tváří, že je vše v nejlepším pořádku.

Petr Baubín