29.6.2022 | Svátek má Petr, Pavel


VOLBY: Mišmaš pirstanské garáže

17.9.2021

Opoziční koalice jsou v pasti. Vyprofilovanost, po níž volají voliči, by jim mohla uškodit

Letošní rallye volebních vehiklů je docela hojně obsazená. Volební autobus do ní přihlásily koalice Spolu i Volný blok, Tomio Okamura se nemůže skoro nikam vejít se svým gigantickým truckem pojmenovaným „SPĎák“. Ovšem nejpestřejší sestavu do boje určitě nasadila pirátská či přesněji pirstanská stáj. Zahrnuje zmrzlinářské Nanu káry, legendární velorex neboli „hadrák“, autobus pro oslovení důchodců Stříbrný šíp i pojízdnou výstavu hříchů současné vlády nazvanou Švindlbus.

Odráží ale též nejistotu v zaměření kampaně i v sebeidentifikaci celé koalice i obou jejích členů. Dost zbrklou snahu o přerod z protestní opoziční strany ve státotvornou sílu v případě Pirátů a ze strany, jejíž přednosti spočívají v komunální politice, v subjekt s celostátními tématy v případě STAN. Anebo též klopotné úsilí vyrobit ze spojení dvou poněkud disparátních opozičních stran koherentní catch-all party na jedno použití.

Obyčejná demagogie

Nanu káry každopádně vyjely dost pozdě, od 10. srpna dál, přičemž zejména konec srpna byl studený jak psí čumák. Zpoždění ale způsobily též dohady, jaký produkt vlastně nabízet. Po dlouhých tahanicích zvítězil údajně ekologický jahodový sorbet. Leč než se v Pirstanu dohodli, na jaký ledňák voliče lákat, nastala skoro zima. A jejich sporů využil Andrej Babiš, který na svých mítincích točí „naši klasickou českou vanilkovou a čokoládovou“ zmrzlinu se sloganem: „Lízejte, než to zakážou!“ Pirstan tak elegantně vytlačil na bitevní pole kulturní války, kde, když se pirátsky vyhraní, jeho mainstreamová podpora začne tát jako jarní sníh.

Velorex je převážně regionální záležitost Libereckého kraje, tluče se však s Nanu kárami. Uhlíková stopa „hadráku“ totiž patrně předčí tu od tvarohových ledňáčků Míša, které byly původně hlavními favority pro obsah Nanu kár, nicméně skončily v ekoklatbě.

Autobus pro důchodce Stříbrný šíp není špatný nápad, leč důchodci určitě nejsou a nebudou hlavní voličskou skupinou, zejména ne pro Piráty. Ke Stříbrnému šípu navázaná facebooková stránka Senioři na palubě vykazuje pouze 1500 sledujících, což není mnoho.

Autobus Švindlbus je pak jen oprášením či aktualizací konceptu použitého v minulých volbách. V pojízdném kabinetu hrůz napáchaných Babišovou vládou lze zhlédnout například deníček Jaroslava Faltýnka nebo model podrážky obuvi Andreje Babiše, na níž se vyjímá křídový kříž z náměstí z Průhonic. Stalo se už ustálenou frází, že volby se nedají vyhrát s programem „Antibabiš“, ovšem stačí, aby jednomu z favoritů začalo v průzkumech trochu téct do bot, a obehraná karta znovu přistává na stole.

Pirstanská kampaň je však ve své podstatě docela „babišovská“. Dávat například současné vládě za vinu celkový kumulovaný státní dluh ČR, k němuž si své polínko přiložila každá z polistopadových vlád, či schodek státního rozpočtu, který by kvůli anticovidovým opatřením nadělala plus minus padesát miliard jakákoliv vláda, je prostě obyčejná demagogie. Ale budiž, volby buší na dveře a negativní kampaň zabírá vždy nejlépe. Problémem se však může stát styl celého busu, jenž odpovídá spíše nějaké technařské akci – pro důchodce přinejlepším odtažité.

Pirstan samozřejmě předkládá i pozitivně formulované návrhy. Upoutal zejména slibem zvýšení průměrného důchodu na 18–19 tisíc měsíčně, který Andrej Babiš vzápětí přebil částkou 20 tisíc. Přihodí teď Pirstan 21 tisíc? Nebo Spolu 22 tisíc? Při horkém startu kampaně v Ústí nad Labem oznámili Ivan Bartoš s Vítem Rakušanem odhodlání napumpovat do ekonomiky bilion korun. Andrej Babiš ale už v roce 2019 sliboval investiční tok hned osmi bilionů (do roku 2050).

Produkty protibabišovské vlny

Zdejší strany se v nabídce voličům v podstatě neliší: fungující stát bez korupce, skvělé školství i zdravotnictví, digitalizace, rychlodráhy, zkrátka uživatelsky příjemný blahobyt. Trochu se samozřejmě různí v cestách, jak deklarovaných cílů dosáhnout, o nich se však zpravidla diskutuje jen mezi odborníky. Voliči dávají přednost emocím, personálnímu obsazení, tomu, jak moc politici daného subjektu reprezentují životní styl i hodnoty jejich sociální skupiny.

Nějak vydělující je vlastně jen linie progresivismus kontra konzervatismus, která i kvůli tomu u nás, podobně jako jinde ve světě, sílí. A má potenciál provalit hradbu „Babiš x Antibabiš“ – zvláště když štěpí i přívržence stran sdružených v obou blocích.

Obě koalice se tak ocitly trochu v pasti. Vlastně je stvořila protibabišovská vlna, voliči ale zároveň chtějí, aby se vyprofilovaly programově. Ovšem zejména hodnotově vymezená profilace může některé voliče zase odradit. Koalice zatím nemají synergický efekt, činí jim problém zahrnout alespoň všechny voliče zúčastněných stran. Zejména pro Piráty i pro ODS by asi bylo lepší startovat samostatně, soustředit se na vlastní „cílovku“, vytěžit z ní maximum a potom si navléknout pragmatické boxerské rukavice pro vyjednávání o vládní koalici.

Autor je politolog

LN, 15.9.2021



Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!