ÚVAHA: Slabika hryže sýr
Občerstvil jsem se v těchto pochmurných myšlenkách četbou klasiků. Léto je k tomu dobrou příležitostí. Vracet se ke starým - nejlépe antickým - autorům je užitečné. Jak napsal už před padesáti lety Antonín Kříž, překladatel Aristotelovy Rétoriky, tato četba „může zajisté prospěti i dnes, ... čtenář nalezne tu potvrzení pravdy, kterou myslitelé pronášejí v různém vyjádření, že totiž základní lidské rysy jsou stálé, že lidé tehdy v antice nemyslili zásadně různě od nás, protože rozum mají lidé za všech dob stejný, zkrátka že lidská přirozenost je v podstatě neměnná.“
Když si tuto větu vezmeme za základ a východisko, nepřekvapí nás například, jak Aristoteles ve 4. století př.n.l. viděl nejdůležitější věci v politice. Předmětem porady v obci (parlamentu), tak jsou „ne všechna dobra a zla dohromady“, nýbrž jen „taková dobra, jež se dají přirozeně uvésti na nás samy a počátek jejich vzniku jest v naší moci.... neboť uvažujeme jenom tak dlouho, dokud nenalezneme, zda něco můžeme či nemůžeme vykonat....“ Podle Aristotela “bývá pět věcí, o nichž se každý radí a o nichž mluvívají poradní řečníci. Jsou to důchody, válka a mír, dále obrana země, vývoz a dovoz a zákonodárství.“ (Rétorika, Kniha první).
Jak vidno, předmět práce parlamentu se za půltřetího tisíciletí nijak nezměnil. Zásadně se neproměnil ani soubor hodnot považovaných za podstatné. Zastavme se pro několik takových třeba u římského stoika Seneky (žil v 1. stol. n.l.). Například v jeho Listech Luciliovi, sbírce mravních a filosofických pouček a návodů, najdeme tyto myšlenky: „Mínění davu není směrodatné. Je nutno usilovat o nejvyšší dobro, jímž je poznání pravdy“. „Rozum vládne všemu, ničemu se nepodřizuje“. „Úpadek řečnického stylu je důsledkem úpadku mravů.“ „Není jistoty o tom, co bude zítra. Je důležité žít dobře, ne žít dlouho.“ S jistou neskrývanou ironií pak čtěme tuto radu: „Opustit veřejnou činnost a stáhnout se do soukromí je velmi užitečné.“
A když už jsme u ironie... Seneca ukazuje na příkladech záludných sylogismů, jak také může probíhat taková rozprava filosofů. Při její četbě vás možná napadne, co vám připomíná:
„,Myš je slabika, myš hryže sýr. Slabika tedy hryže sýr.´ Představ si teď, že nedokážu tohle rozmotat. Jaké nebezpečí mi hrozí z této nevědomosti? Jaká škoda? Bezpochyby se musím bát, že jednou chytím do pasti slabiky, nebo že mi jednou knížka sní sýr, nedám-li si pozor. Ledaže je vtipnější tento úsudek: ,Myš je slabika, slabika nehryže sýr. Myš tedy nehryže sýr´. To jsou ale dětinské hlouposti! Nad tím jsme vraštili čelo? Kvůli tomu jsme si nechali narůst dlouhé vousy? Tomu učíme se zasmušilou a bledou tváří?“
(Psáno pro Česká média)