7.5.2024 | Svátek má Stanislav


PRAHA: Nové komunikace, ne šikanu řidičů!

10.3.2021

Pražští Piráti přišli s návrhem na trvalou uzavírku Smetanova nábřeží a malostranských ulic pro tranzitní dopravu. To je ovšem docela hloupý výkřik do tmy a odvádění pozornosti místo skutečných řešení vážných problémů pražské dopravy.

Dopravu v Praze je třeba řešit systémově, a to urychleným dokončením vnitřního Městského okruhu mezi Pelc-Tyrolkou a Štěrboholskou radiálou a výstavbou dalších záchytných parkovišť P+R u stanic metra a příměstských železnic, které by centru ulevily od přílivu aut. V tomto ohledu se v Praze nic neděje a za současné pirátské vlády se nepostavil a nestaví se ani jediný kilometr této důležité komunikace, která by z přetíženého centra odvedla část dopravy. Teprve pak by bylo možné uvažovat o omezení dopravy ve středu města, například na Severojižní magistrále.

Zlatý Bém…

Zároveň by vedení Prahy mělo více tlačit na Babišovu vládu, aby pohnula s dostavbou vnějšího Pražského okruhu. Také by k chybějícím částem vnějšího obchvatu hlavního města měla vydat jasné stanovisko, že v jeho severozápadní a severní trase Ruzyně – Březiněves podporuje jižní variantu, která je projekčně i stavebně připravena.

Bývá zvykem ostře kritizovat období, kdy v čele Prahy stál primátor Pavel Bém. Prý se kradlo atd. To nevím, ale jedno vím jistě a nikdo to nemůže popřít – v jeho éře se pro pražskou dopravu udělalo poměrně dost. Stavěl se tunel Blanka jako důležitá součást Městského okruhu. Sice s problémy, ale nakonec se postavil a pomohl zbavit Letnou značné provozní zátěže. Respektovaný dopravní odborník profesor Petr Moss uvedl, že tunel Blanka patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v metropoli. O potřebné další trase metra D si Pražané mohou nyní nechat jen zdát, kdežto tehdy se nové úseky podzemní dráhy stavěly.

Piráty však zásadní potíže pražské dopravy evidentně nezajímají a místo toho se snaží upoutat pozornost veřejnosti nesmysly a banalitami. Mezi ně patří loňský zákaz aut na Smetanově nábřeží u Národního divadla, kde na vozovce mezi chodníkem a tramvajovými kolejemi vznikly restauračních zahrádky. Už tehdy to mezi lidmi vyvolalo velkou vlnu kritiky, protože to zkomplikovalo cestu mnoha řidičům a lidé jaksi moc nevyhledávali posezení na rušné ulici, kde doslova pár centimetrů od stolků každou chvíli projížděly hlučné tramvaje.

Další uzávěry…

Nyní Piráti navrhují uzavření Smetanova nábřeží mezi mostem Legií a Náměstím Jana Palacha natrvalo. Stejně by tak auta nesměla do podstatné části Malé Strany, kam by mohli pouze rezidenti a dopravní obsluha. Ostatní vozidla by pak musela jezdit již tak dost přetíženou Severojižní magistrálou a tunelem Blanka. To ovšem není koncepční řešení složité dopravní situace v hlavním městě. Potíže se akorát přesunou jinam. To se už koneckonců při tomhle nepovedeném experimentu potvrdilo a provoz byl hustší v okolních městských částech.

V Praze 4 se to týkalo například již nyní hojně využívaných komunikací 5. května, Na Dolinách – Lomnického a také Podolského nábřeží v úseku po Podolskou. Zvýšená doprava v těchto místech měla také negativní dopad na místní obyvatele. V páté městské části se staly těžko průjezdnými Jiráskův a Palackého most nebo vjezdy do tunelů na Smíchově, kde doprava pravidelně kolabovala v celém jeho centru. Komplikace nastaly i v Praze 6. A pokud by pirátský nápad prošel, doprava by se v uvedených místech zhoršila natrvalo. Navíc se jednalo o nekoncepční magistrátní rozhodnutí s podporou Prahy 1, které nebylo projednáno s dotčenými městskými částmi.

Příkazy od zeleného stolu

Nejsem proti zklidnění provozu v některých částech Prahy, ale to musí být doprovázeno rozumnými alternativami, které však vinou pirátské radnice chybí. Příkazy od zeleného stolu, které pouze přenášejí problémy do jiných městských částí a šikanují řidiče, nejsou řešením!

Autor je středočeský krajský zastupitel za ODS

Převzato z webu Konzervativní noviny se souhlasem redakce.