Neděle 18. května 2025, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POLITIKA: Paroubkova emisní povolenka

Výzva k uzavření memoranda o slušném vedení kampaně tvoří součást kampaně samotné

Jiří Paroubek vyzval počátkem týdne k uzavření Memoranda o slušném vedení předvolební kampaně mezi jeho stranou a ODS. Mirek Topolánek však nabídku hned odmítl: Memorandum je nepotřebné, neboť se prý již dávno dohodl na pravidlech kampaně s předsedy dalších stran.

Vývoj této přestřelky se dal předem očekávat, a nestalo se nic překvapivého. V učebnicích šachu jsou podobné tahy popsány hned v prvních kapitolách. Proč se tedy tak ostřílený matador, vybavený navíc nadstandardním sexy mozkem, snížil k tak jednoduchému výpadu? Protože, jak známo, v jednoduchosti je síla. Získá sice málo nebo nic, ale nemůže nic ztratit, zvláště tehdy, táhne-li jako první.

Dobře ví, že protivník musí takto formulovanou nabídku odmítnout. Pokud by na ni kývl, připustí, že je vlastně grázl, který musí být ušlechtilým sociálním demokratům vděčný za včasné vykázání do správných mezí. Připustí, že narušování mítinků provokatéry a házení předmětů pochází hlavně z jeho kuchyně. Připustí Paroubkovu morální převahu. Připustí, že je přinejlepším až ten druhý. A to Topolánek nemůže. Ostatně, pokud vedou velmoci válku a chtějí ji ukončit, najdou si nějakého neutrálního prostředníka. Drobná taktická výchova Výzva k uzavření memoranda o slušném vedení kampaně tvoří součást kampaně samotné, a proto s ní Jiří Paroubek vystoupil.

Co z předpokládaného odmítnutí Mirka Topolánka získal?

Něco jako emisní povolenku. Poněvadž pokud nyní zaútočí na protivníka a protivník namítne, že jde o osobní útok, může Jiří Paroubek odvětit: „Navrhoval jsem memorandum, odmítli jste, což jsme si my vyhodnotili jako vaše odhodlání k podpásovkám a špíně typu Kubiceho zpráva. Nechcete hrát férově, proto odmítáte naše návrhy, a když vy takhle, tak my takhle. Máme si snad od vás nechat nabančit a pak fňukat v koutku?“

Jde vlastně o variaci na nechvalně proslulý normalizační šlágr „Když nevlezu do partaje já, vleze tam nějaká daleko horší s...“. Jednoduché, průhledné, ale najdou se lidé, na které to zabírá. Jiří Paroubek tak získal drobnou taktickou výhodu, nic víc, ale dá-li se čekat těsný výsledek zápasu, nutno brát ohled na každé vhazování.

Dalo by se však nějak dosáhnout pozitivnějšího ladění předvolebních kampaní? Přes memoranda a deklarace cesta nevede, vede ale vůbec nějaká cesta ke zlepšení? Sotva, a jednou z příčin je i „drastické omezení ideologické zátěže“, jev, který provází vývoj moderních politických stran už několik desítek let. Politologové ho zatím hodnotili spíše kladně, neboť od něj očekávali věcnost, pragmatičnost, vymizení ideových vášní a nenávistí. Trošku se však přepočítali, neboť boj si zpravidla žádá vášeň a nenávist, a když nemůže být ideová (osobněideová), musí být nějaká jiná, nejlépe přímo osobní. Ostatně, ono omezení ideologické (ideové) zátěže je natolik drastické, že jiné než osobní vášně a nenávisti už snad ani nezbývají.

Často se též uvádí, že politické zápolení v podstatě zdegenerovalo do podoby obyčejného konkurenčního boje mezi firmami na trhu, do zápasu výrobců pracích prášků. Tento příměr však výrobcům pracích prášků v jistém smyslu křivdí. V obchodní reklamě byly donedávna přímé útoky na konkurenci zakázány, a byť je nyní možná tzv. srovnávací reklama, de facto se na konkurenty většinou neútočí. Roli „čerta na zdi“ hraje v reklamách „běžný výrobek“. Někdy mám dokonce nutkání v obchodě „běžný výrobek“ žádat, s argumentem, že ho znám z reklamy. Ale zatím jsem tyto hříšné myšlenky pokaždé zaplašil, neboť vím, že pokud bych se pocintal běžnou polévkou, běžný prací prášek si s tím rozhodně neporadí. Klesnout na „komerční dno“? Ale proč vlastně nenechat politiku klesnout až na samotné „komerční dno“? Třeba by jí to paradoxně prospělo, neboť by se nesměla špinit konkurence. „Běžná strana nabízí zvýšení sociálních dávek o tisícovku, my o dvě“ - hlásaly by billboardy. Anebo také: „Koalice dvou běžných stran by nás uvrhla zpátky před listopad“ či „Běžná strana mínus“.

Výrobci pracích prášků však nechodí do televize diskutovat o nejlepším praní a své recepty na ozdravení prádla pečlivě tají. Média se zmiňují v podstatě jen o tom, jak si jejich firmy stojí na burze či jestli zrovna nepropouštějí, nebo rovnou nekrachují. Jinak se s nimi mediálně setkáme hlavně na inzertních stránkách či v reklamních spotech. Sice takřka výhradně pozitivních a barvitých, ale jinak prázdných a sterilních. Nejsou nakonec i nechutné osobní útoky politiků či házení vajec pořád lepší než toto?

LN, 27.8.2009

Ivo Fencl
17. 5. 2025

Krásnými časy se míní roky 1880-1912.

Jan Kovanic
17. 5. 2025

Novotný má teď svou vlastní huť v Novém Boru.

Lika
17. 5. 2025

Zmrzlý kalendář

Gustav Sitař
17. 5. 2025

Nemálo Američanů vnímá situaci v USA jako souboj.

Aston Ondřej Neff
16. 5. 2025

V tomto světě je možné všechno.

Aston Ondřej Neff
15. 5. 2025

O co jde vládní sestavě v předvolební kampani?

Aston Ondřej Neff
17. 5. 2025

Prezident Pavel vystoupil na veřejnosti.

Úpadek německého hospodářství je zjevný každému.

Chechtavej tygr
17. 5. 2025

Po České Republice putuje výprava zahraničních novinářů

sku Sára Kultová
18. 5. 2025

Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...

ČTK, Lidovky.cz
18. 5. 2025

Izraelský nálet zabil nejméně 36 Palestinců ve stanovém táboře pro vysídlené rodiny v Chán Júnisu...

Lidovky.cz, ČTK
18. 5. 2025

Papež Lev XIV. se v neděli odpoledne soukromě sejde s ukrajinským prezidentem Volodymyrem...

Lidovky.cz, ČTK
18. 5. 2025

V Polsku se v neděli koná první kolo prezidentských voleb, o místo nástupce konzervativního...

Bohuslav Pernica
18. 5. 2025

Severoatlantickou alianci čeká už zhruba za měsíc veledůležitý summit. Nedá se očekávat, že by na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz