Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996POLEMIKA: První krok ke zrušení Ústavního soudu?
Čtu rád články Pavla Hasenkopfa. Obvykle jsou racionální a argumentačně přesvědčivé. Ale tentokrát „šil“ Pavel Hasenkopf svůj článek horkou jehlou. Anebo neměl svůj den.
Pavel Hasenkopf 25. 2. 2021 na NP prezentoval svůj pohled (převzatý z blogu autora) na rozhodnutí Městského soudu v Praze, kterým (slovy P. Hasenkopfa) nakázal gymnáziu na Zatlance začít zase učit. P. Hasenkopf dospěl k závěru, že Městský soud v Praze překročil své pravomoci a učinil rozhodnutí, které přísluší pouze Ústavnímu soudu, a tím se pokusil vyřadit Ústavní soud ze hry.
I když k odmítnutí závěrů vyslovených P. Hasenkopfem zřejmě postačuje přečíst si celý text rozsudku Městského soudu v Praze (mimochodem zpracovaný velmi precizně a soud v něm argumentuje více než přesvědčivě), přeci jen se musím podrobněji zabývat některými argumenty P. Hasenkopfa.
Vezměme popořadě nejkřiklavější „argumentační fauly“ autora.
Věta hned z úvodu (Jde mi o to, že v této zemi jedinou institucí, oprávněnou závazně říct, že něco je či není v souladu s ústavou, je Ústavní soud.) je přinejmenším zavádějící. Posuzování, zda je „něco“ v souladu s ústavou přísluší každému soudu. Sám autor odkazuje na čl. 87 odst. 1 ústavy, aby dokázal, že rozhodnout o tom, že vládou vyhlášený nouzový stav je neústavní, může pouze Ústavní soud. S tím by bylo možno vyjádřit souhlas, pokud by žalobce takový výrok požadoval.
Pokud by se žalobce obrátil na Městský soud v Praze, aby rozhodl, že vládou vyhlášený „nový“ nouzový stav je neústavní, nejspíš by se dočkal odmítnutí žaloby soudem s odůvodněním, že mu rozhodování takové otázky (v souladu s názorem P. Hasenkopfa) nepřísluší. Jenže předmětem žaloby bylo (správní) rozhodnutí o zákazu gymnázia poskytovat výlučně distanční výuku, k čemuž je Městský soud v Praze (jako prvoinstanční správní soud) povolán.
Aby mohl Městský soud o žalobním návrhu kvalifikovaně rozhodnout, musel (mimo jiné) posoudit, zda rozhodnutí gymnázia poskytovat jen distanční výuku stojí na pevném právním základu. A dospěl k závěru, že nikoliv. Že usnesení vlády (mající charakter podzákonného právního předpisu – ovšem spíše nařízení než vyhlášky, protože vláda vyhlášky nevydává) o nařízení „nového“ nouzového stavu bylo vydáno v rozporu s ústavou a podrobně uvádí, co ho k takovému názoru vedlo. V žádném případě ale nerozhodl, že inkriminované usnesení vlády ruší. To skutečně přísluší jen Ústavnímu soudu.
A teď proč tak mohl soud rozhodnout, aneb co P. Hasenkopf dezinterpretuje. Ve svém výkladu si opět pomáhá Ústavou, konkrétně čl. 95 odst. 1 a 2 a z jeho textu „(1) Soudce je při rozhodování vázán zákonem a mezinárodní smlouvou, která je součástí právního řádu; je oprávněn posoudit soulad jiného právního předpisu se zákonem nebo s takovou mezinárodní smlouvou. (2) Dojde-li soud k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem, předloží věc Ústavnímu soudu.“ vyvozuje hned nejméně dva nesprávné závěry.
Pomíjím, že autor zcela neprávně vymezuje výchozí situaci, když tvrdí: Mám ústavu, mám zákon a mám od něj se odvíjející podzákonný předpis (dále pro zjednodušení jen „vyhláška“). V tomto případě má totiž autor ústavní zákon (zák. č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR, má usnesení vlády o vyhlášení nouzového stavu, které nazývá pro zjednodušení „vyhláškou“ a má správní rozhodnutí gymnázia o zrušení prezenční výuky (dále jen „Rozhodnutí“). Zákon, o němž se zmiňuje ve svém výčtu chybí úplně stejně jako podzákonný předpis. Pokud je ale nesprávně vymezena výchozí situace, sotva z ní lze následně dospět ke správným závěrům.
Podle mého vnímání Městský soud posuzoval Rozhodnutí (nikoli podzákonný předpis) a podmínky, za kterých bylo vydáno. A v návaznosti na to soud zkoumal, zda „vyhláška“ (fakticky nařízení vlády, a tedy podzákonný předpis), o kterou se Rozhodnutí opírá, splňuje kritéria souladu se zákonem (v soudem posuzovaném případě dokonce ústavním zákonem). Městský soud konstatoval rozpor s ústavním zákonem, protože k vydání vyhlášky (podle názoru Městského soudu) došlo v rozporu s podmínkami a procedurou, které ústavní zákon vyžaduje.
Pavel Hasenkopf dále nesprávně tvrdí, že mohou nastat jen dvě situace. Podle P. Hasenkopfa má soud jen dvě možnosti – konstatovat, že Rozhodnutí neodpovídá „vyhlášce“ a zrušit jej (nebo zamítnout jeho aplikaci), nebo konstatovat, že „vyhláška“ je v souladu se zákonem a zkoumat, zda zákon není v rozporu s ústavou. „Ale je z principu vyloučeno, aby vyhláška byla v souladu se zákonem a byla v rozporu s ústavou, aniž by v rozporu s ústavou nebyl i onen zákon,“ uvádí na vysvětlenou P. Hasenkopf. Jenže v tomto případě Městský soud neposuzoval „vyhlášku“, ale Rozhodnutí a ani nehodlal „vyhlášku“ použít pro řešení posuzované věci. A navíc – žádný mezičlánek, který by bylo možno označit jako zákon, v dané kauze nefiguruje. „Vyhláška“ se opírá přímo o ústavní zákon, který je součástí ústavního pořádku ve smyslu čl. 112 ústavy. Městský soud tedy neměl žádný zákon, který by mohl předložit Ústavnímu soudu k posouzení, zda je v souladu ústavou. A ústava mu neumožňuje, aby k přezkoumání ústavnosti předložil Ústavnímu soudu samotné Rozhodnutí. Ústava výslovně stanoví, že k posouzení je možno přeložit pouze zákon, jehož má být užito při řešení věci (čl. 95 odst. 2 ústavy).
Pokud by byla akceptována další výkladová linie Pavla Hasenkopfa – tedy že obecnému soudu nepřísluší zkoumání ústavnosti Rozhodnutí („To, že čl. 87 odst. 3 a čl. 95 odst. 2 mluví jen o zákonech a ne o ústavních zákonech, není nedopatření. Je to záměr, jehož smyslem je zachovat výklad ústavy (a tím i konzistentnost příslušné judikatury) Ústavnímu soudu.“), což mimochodem ještě jednou opakuje níže ve svém textu, když uvádí, že „(obecný soud) může podobnou operaci provést u čl. 95 odst. 2 a předložit Ústavnímu soudu k posouzení jiný právní předpis, který není zákonem“) – nutně by to znamenalo, že by neexistovala instance, která by byla kompetentní posuzovat soulad Rozhodnutí s ústavou. Ústavní soud by podle mého názoru nutně musel takový návrh obecného soudu odmítnout, protože mu přísluší přezkoumávat ústavnost pouze zákonů a zřejmě i podzákonných právních předpisů, ale nikoli (správního) Rozhodnutí gymnázia. K tomu máme Nejvyšší správní soud jako soud kasační.
Nesprávná je totiž i interpretace čl. 95 odst. 1 ústavy, jak ji P. Hasenkopf provádí, když tvrdí, že „soud si nemůže v článku 95 odst. 1 přimyslel slovo „ústavním“ a místo „zákonem“ číst „ústavním zákonem“, jak to teď předvedl Městský soud v Praze.“ Podle mého názoru je to naopak – Městský soud si tam slovo „ústavní“ přiřadil naprosto správně. Především by nedávalo logický smysl, kdyby byl obecný soud oprávněn zkoumat soulad s mezinárodní smlouvou (mnohdy s přednostní aplikací i před ústavními zákony – čl. 10 ústavy), ale současně by nebyl oprávněn zkoumat soulad s ústavními zákony.
A dále lze podpůrně argumentovat např. i zákonem o soudech a soudcích, konkrétně ust. § 62 odst. 1, kde je uveden slib soudce: „Slibuji na svou čest a svědomí, že se budu řídit právním řádem České republiky, že jej budu vykládat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a že v souladu s ním budu rozhodovat nezávisle, nestranně a spravedlivě.“. Pokud by Městský soud v Praze nezkoumal ústavnost „vyhlášky“ a nevyložil by podstatu ústavnosti „vyhlášky“, provinil by se svému slibu a v rozhodování by se neřídil právním řádem České republiky (ústava a ústavní zákony nepochybně jsou součástí právního řádu ČR).
Takže neplatí, co P. Hasenkopf tvrdí v závěru svého článku: „Ale pokud se o to Městský soud v Praze ani nepokusil, udělal první krok k tomu, aby ústavnost mohly postupně posuzovat všechny obecné soudy. Ale v takové situaci ztratí smysl další existence Ústavního soudu.“ Obecné soudy nejen mohou posuzovat ústavnost už teď, ale – jak je argumentováno shora – činit tak dokonce musí. Jedině pokud by měly při rozhodování použít zákon (nebo podzákonný předpis), u něhož by si nebyly jisty ústavností jeho obsahu, jsou povinny posouzení nechat na Ústavním soudu. Postup Městského soudu v Praze tak žádným způsobem nezpochybňuje existenci Ústavního soudu.
Autor je právní analytik Hospodářské komory ČR a tato reakce prezentuje výhradně jeho osobní stanovisko.

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Ruské agenty ve Vrběticích pomohly odhalit záběry z kamer, výbušné zařízení explodovalo dřív, ukázalo vyšetřování

Do výbuchu ve Vrběticích byla zapojena ruská tajná služba, řekl Babiš. Česko vyhostí 18 lidí z ambasády

Co se stalo ve Vrběticích? Více výbuchů a dva zmařené životy, do ‚úklidu‘ se zapojily až desítky tisíc lidí

Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.
