Pondělí 14. října 2024, svátek má Agáta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VÝSTAVA: Mezi dnem a nocí

pohled do výstavní síněVejděte do galerie.

Vejdete-li, nejprve zaregistrujete bělostnou čistotu prostoru. Postavy v kresbách, na obrazech i v kameni či dřevě jej v ničem neruší. Jak by také mohly, když samy se v mysli dotýkají andělského a zároveň kotví v zemi. Pevně na ní stojí, sedí, někdy se choulí, někdy odvážně míří vzhůru. Řeknete si asi: patetická slova, ale stačí si jen prohlédnout názvy vystavených děl a neunikne vám, kolik z nich se vztahuje k andělům, křídlům, vzlétnutí. Řeknete si asi: patetické umění, ale stačí si jednotlivá díla prohlédnout a neunikne vám, že se nejedná o mnohokrát provařené kýčovité a kašírované symboly, které se chtějí vzpínat k výšinám a jsou přitom vyprázdněné, hluché. Své Anděly totiž Jitka Kůsová Valevská tvoří z masa a krve, ze svalů, potu, z usilování, z překonávání, z bolesti, z touhy… Všechny jejich podoby jsou až hmatatelné a opravdové. Lidské. Není divu, že se divákovi při pohledu na ně vybavuje michelangelovské drama. Drama těla, v něm tíha pocitu.

PrávoNejde ale jen o anděly. Výtvarnice nezavírá oči ani před lidskou nízkostí, nedostatečností, neschopností. V tu chvíli bývá ironická a neodpouští, ukazuje přetvářku, masky, viz série kreseb tuší Boj, Setkání, Odmaskováno. Tomuto tématu věnovala i olej Setkání masek. Někdy figuru, elegantní a krásnou, posazuje na piedestal, avšak zároveň od ní odstupuje a celý její portrét se zúží jen na zahořkle sarkastický šleh – tak jako například na skvostné malbě Právo.

Lidské tělo má JKV „prohmatané“ dokonale. Zobrazuje jej obvykle nahé, většinou ovšem bez záměru poutat pozornost k erotickému podtextu. Divák cítí, že jde spíš o dobrání se podstaty a pravdy. Autorka nepotřebuje, dokonce snad ani nesnese navěšování hadříků na objekt, který nejvíce vypovídá sám, nezakrytě, jasným jazykem těla. Gestem a postojem. Pokud bychom chtěli srovnávat, asi bychom podobné zaujetí postavou a její suverénní zvládnutí našli ve výtvarném projevu Oldřicha Kulhánka nebo Jiřího Anderleho.

V přístupu Jitky Kůsové Valevské cítíme vyváženost malířského a sochařského vidění. Na obrazech si můžeme vychutnat jemně a kultivovaně promalované plochy, hru se strukturou a skvrnou a zároveň sledujeme, jak výtvarnice nakládá doslova s hmotou, s muskulaturou, s perspektivními zkratkami. Sochařku v sobě nezapře. Sochařku, jež nemá sklon k ženské plačtivosti, naopak. Z jejích děl vyzařuje přímočarost, rozhodnost, nerozptýlené soustředění, typické spíše pro mužský svět, na druhou stranu však také empatie a touha po komunikaci, někdy až trýznivě nenaplněná, tedy vlastnosti, které přiznáváme především ženám. Jde o celkovou vyváženost nebo o vnitřní konflikt? Osobně jsem si, aniž bych znala autorský záměr, našla v kolekci obrazů malířčin „autoportrét.“ Jmenuje se příznačně Nadechni se. V této odvážné kompozici nahá žena v předklonu rámuje svým tělem dvě obvodové strany plátna, jako by byla nucena se vejít do formátu nebo jej chtěla prozkoumat, otáčí hlavu k nám, dívá se do očí, zároveň si však rukama drží a zakrývá prsa, bojí se nadechnout. A přitom: proč? Buď sama sebou, říká jasně malba. Neboj se, neskrývej se, neskláněj se, volně dýchej. Věčné ženské téma… Věčné lidské téma.

Postavy jsou námětem i většiny vystavených plastik, ale vidíme zde rovněž abstraktněji ztvárněné představy, například v Přitažlivosti, vzrušujícím jiskření mezi mohutností pískovce a tenkou, avšak pevnou kovovou „osou“. K nefigurativním skulpturám patří také Stůl smíření. detail obrazu Nadechni seJako sochařka pracuje Jitka Valevská s již zmíněným pískovcem, kovem, dřevem, sádrou, epoxidem a laminem. Expozice ve Špejcharu má dva sochařské vrcholy: jeden až „virtuálně“ vzdušný a něžný – sousoší z lehce transparentního lamina, instalované na rozkročených kovových „nohách“, nazvané Souznění. Vytváří centrum celé výstavy, jehož si okamžitě při vstupu všimnete, a dodává jí atmosféru jemné a zároveň bohaté, vybrané formulace, která souzní s obsahem. Druhý vrchol je nenápadný, drobný. Jde v podstatě o model určený pro větší realizaci ve veřejném prostoru. Autorka v něm navazuje na tradici rodinovskou, spočívající v modelování těla „zevnitř“, z „hnutí mysli“, neváhá expresivně zdůraznit tah, touhu dostat se pryč z kamene. V této soše zápasí na poli na výsost uměleckém dvě protikladné síly, o nichž již byla řeč v prvním odstavci – síla umanutého ducha směřujícího vzhůru a nesmlouvavá přitažlivost zemská. Sochařka nazvala svou výstavu Mezi dnem a nocí a my se můžeme jen ptát, která z obou antagonistických hodnot je pro ni dnem a která nocí. V každém případě to, co se odehrává mezi nimi, ten vysilující boj, zná každý z nás. Na výstavě jej najdeme v podobě sádrové skici, rozehrané ve dvou variantách, pojmenovaných Vzlétni a Vzlétni a doufej. Doufat bychom měli i my – v to, že umělkyni bude skutečně umožněno jeden z návrhů provést ve velkém a umístit jej dle urbanistického plánu u nového vchodu do zámeckého parku v Klášterci nad Ohří. Protože. Protože zmíněná plastika je prostě krásná, nesentimentální. Protože si zaslouží nadechnout se v rozměrech, které jí patří.

Snad něco podobného spatříte, snad si něco podobného uvědomíte i vy. Vejdete-li.

Výstava maleb, kreseb, plastik Jitky Valevské Kůsové v Městské galerii Špejchar v Chomutově(otevřeno do 27.1. 2007, úterý až sobota 9.00 -17.00)

O Jitce Kůsové Valevské a její tvorbě je možno se dozvědět více zde:
http://web.telecom.cz/kusova/
http://www.sca-art.cz/artists/list/5119.htm

Aston Ondřej Neff
14. 10. 2024

Nově zvolený kapitán SOCDEM, už po pás ve vodě, seká širočinou ještě větší díru do dna.

Daniel Vávra
14. 10. 2024

Hancock je něco jako Daniken, který ovšem není bulvární demagogický grafoman, ale svoje teorie se...

Tomáš Vodvářka
14. 10. 2024

Ambulatní lékař nemůže ukončit péči u vulgárního a nespolupracujícího pacienta

Tomáš Břicháček
14. 10. 2024

Orbán vystoupil v Evropském parlamentu. Evropský účetní dvůr vydal výroční zprávu.

Jaroslav Zamazal
14. 10. 2024

Rusko bylo a je dlouhodobě expanzivní (použitím síly) imperiální mocnost.

Aston Ondřej Neff
11. 10. 2024

Nejdřív si ministr Marian Jurečka usmyslí, že nejpalčivější sociální případ je manželka prezidenta...

Aston Ondřej Neff
14. 10. 2024

Nově zvolený kapitán SOCDEM, už po pás ve vodě, seká širočinou ještě větší díru do dna.

Aston Ondřej Neff
12. 10. 2024

Tři roky odvál čas a blíží se další rok voleb. Nezdá se, že by se Pánbůh tentokrát někam chystal.

Daniel Vávra
12. 10. 2024

Hurikán Milton na Floridě snad zeslábl a to nejhorší mají tamní obyvatelé za sebou.

Daniel Vávra
14. 10. 2024

Hancock je něco jako Daniken, který ovšem není bulvární demagogický grafoman, ale svoje teorie se...

Miloslav Novák
14. 10. 2024

Z poslední příčky během tří zápasů na první. Čeští fotbalisté jsou v čele své skupiny v Lize...

ČTK, Lidovky.cz
14. 10. 2024

Pražští policisté večer zasáhli proti muži podezřelému z přepadení trafiky, který se ohrožoval...

Ondřej Neff
14. 10. 2024

Tři týdny nás dělí od prezidentských voleb ve Spojených státech. Uvidíme, kterou cestou se vydá...

ert Oldřich Mánert
14. 10. 2024

Přes rok trvající boj izraelské armády s teroristy z Hamásu má až desetitisíce civilních obětí....

ČTK, Lidovky.cz
14. 10. 2024

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v pondělí uvedl, že od tajných služeb obdržel informace o...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz