Středa 21. května 2025, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

MUZIKA: Jak Jana Kratochvílová navštívila Ogar

„Bylo by strašné pustit si svůj letošní snímek a nahrávku po patnácti letech a neshledat v nich žádné rozdíly.“
Jana Kratochvílová v rozhovoru pro Melodii, 1980

Jaro 1983

Jana Kratochvílová

Vládne doba hudebního temna, média okupují Michalové Davidové, Hložkové a Víťové Vávrové. V kulturním domě Dopravních podniků Prahy to nicméně vře: koncerty Jany Kratochvílové se skupinou Heval se tu staly častými, masově vyhledávanými hudebními lahůdkami. Z někdejší Janečkovy schovanky vyrostla dravá, soběstačná rockerka s vlastním názorem. Nejen halou, ale i mojí páteří duní tu magické tóny mezi rockem a reggae, jimž dominuje hypnotický ženský vokál, v extrémech slyšitelný snad už jen psům a netopýrům. Neslýchané - a k tomu jsou to ještě výborné písničky: začátkem nudných let osmdesátých se dalo (přinejmenším v Praze) přece jen na kulturu zajít...

Jenže záhy utekla do Anglie, a dlouho tu bez ní nevydržel ani první bubeník Pražského výběru Jiří George Hrubeš. To, co spolu pak v Londýně tvořili, bylo samozřejmě dokonalejší a světovější než starý dobrý Heval, ale stejně mi po desetiletí doznívaly v srdci klenoty jako Ráma a Síta s hypnotickou kytarou Zdeňka Juračky, anebo slide sólo jeho kytarového druha, předčasně zesnulého Franty Kotvy, v hevalovské verzi velehitu V stínu kapradiny, mnohem lepší než té původní, akustické z desky.

4. září 2015

Jdu na svůj někdejší idol po více než třiceti letech - na Ogaru to vře: Koncerty Jany Kratochvílové se tu obvykle nekonávají. Vyhlášená rustikální oáza valašského gurmánstvím na okraji Luhačovic je známá zároveň i jako místo častých komorních koncertů nejen těch osvědčených, ale i nadějných souborů: tady vzklíčil kupříkladu úspěch Fleretu. To vše díky dobrému hudebního vkusu nedávno zesnulého zakladatele pana Nesázala, v jehož snahách pokračuje dnes jeho dcera. Sám prý říkával, jak by bylo dobré, kdyby sem někdy dostali i Janu Kratochvílovou. Dnes tu tedy je, i se svojí současnou skupinou Illuminatica.

Všichni už mají na talířích a ve sklenicích, po klasickém prodlení se světla v sále náhle ztlumí a v rámci možností stísněných prostor restaurace, co se teď přeměnila na klub, na pódium vbíhá štíhlá ženská postava v bohatém černém kostýmu, s kuklou na hlavě, doprovázená reprodukovanou hudbou, jež je – jako téměř vše, co tu zazní – dílem Jiřího Hrubeše, který už tu sedí za bicími. Nasamplované zvuky budou občas dávat podbarvení během celého koncertu. Zpěv je naléhavý, ale zatím při zemi, zpěvačka se – jako za starých časů – rozezpívává. Dokonalé intro.

Nastupuje trojčlenná klasická kytarová sekce sestávající ze starého známého Zdeňka Juračky, jenž tu bude svými osudovými kily jako za starých dobrých časů podbarvovat hudební večer, a dvou mladých týpků, co vypadají pěkně ostře - a taky tak hrají: hotýlek, kde většinou bývají akce spíše folkovější, se roztřese až po poslední střešní trám. Famózní. První dojem: brilantní heavy-trash-rock, vždy ochotný vytřískat se nenadále v bláznivém metalu, když to kapelník zpoza bicích zrovna dovolí. Energie, již by kapele záviděli nejedni mladí rádobybouřliváci. Písně jsou dlouhé, temně dunivé, v opakovaných figurách kontemplativně hypnotické; návštěvník s radostným údivem zjišťuje, že tu neslyší žádné Immortality, při němž se kdysi málem unudil, ale cosi jako trashmetalový Heval, hudebně samozřejmě propracovanější, zdokonalený ještě ale navíc i vpravdě pražsko-výběrovskou, hudebně geniální záludností páně Hrubešovou. Ten je tu jasný šéf.

Zpěvačka sama stále vládne hlasem virtuózním, ostrým jak pila, ohebným plynule i mezi extrémy, byť už užším. Jako by tu byl pátým hudebním nástrojem, jak se to naučila už druhdy v Jazzu Q. Klasické drsné hloubky zůstaly nezměněny, ale svými pověstnými vysokými tóny, jimiž zamlada ohrožovala statiku pražské haly, je už - jako všichni postarší zpěváci – viditelně nucena šetřit. Čeho jí ale neubylo, je vitální pohyblivost, všudypřítomná suverenita na pódiu i mimo něj. Tam se vydalo také pochodující kytarové trio, s kým jiným než se starým pardálem Juračkou v čele: atavistická show, opět jako za starých časů. Čarodějné hudební figury ve stylu starých severských ság, tvrdé jak kladiva Vikingů, nemilosrdně demolují pódium, upité sklenice i blažené uši návštěvníků. Atmosférou nabuzeni občas ani muzikanti nevědí, kdy s písní skončit.

Video – Je mi líp a líp (závěr)

Koncert měl zasloužený úspěch, lidé se odvázali, zpěvačka ještě dlouho rozdávala autogramy. Zdá se, že i muzikanti museli být spokojeni, dnes si určitě zařádili. Zbývá tedy už jen krátce dodat, co se mi na koncertě naopak jevilo být zbytečné: o třech tanečnících, co se tam ob píseň kroutili, nestojí snad ani za to psát – když už, tak jen, že zbytečně zakrývali muzikanty. Jako celkem marné považuji také časté a dlouhé zpěvaččiny promluvy mezi písněmi. Jistě, chce lidem sdělit svoje poselství, s nímž nelze než souhlasit: televizí a bulvárem by se ve vlastním zájmu nikdo neměl nechat zblbnout. Kdo však chce taková - byť i bohulibá - slova na koncertě poslouchat?

Na rozdíl od George Harrisona v letech sedmdesátých, či ještě před ním Boba Dylana, kteří svojí popularitou také chtěli dobrou věc podpořit, nepropaguje naštěstí Jana Kratochvílová žádného svatého a její názory na život jsou zdravé, ale to pozitivní, co si lidé z jejího koncertu odnesou, stejně nakonec vyvěrá z její hudby – ta je dokonalá, elektrizující, léčivá. Koncert je tak jako tak zážitkem i duchovním, aniž si to snad mnohý posluchač uvědomí - díky hypnotické síle písní v sugestivních aranžmá, jež v člověku dovedně rozeznívají skryté, pozitivní vibrace. Jako by kladiva muzikantů třískala o perlík v hrdle zpěvaččině, z čehož vyletují andělé. A tady v komorním prostředí Ogaru byli lidem velice blízko...

Dobrý vliv životní filosofie Jany Kratochvílové koneckonců je nejlépe patrný na ní samé - jak jsme se i u nás ve Valašském království přesvědčili, s Jiřím Hrubešem za zády to opravdu dělá stále líp a líp.

V onom interview z roku osmdesátého také řekla: „Nechci podlehnout pohodlí a ustrnout na místě. Chci se vyvarovat lacinosti, povrchnosti a nudy. Snažím se dospět k originálnímu soundu a vlastnímu interpretačnímu jazyku.“ Jak je vidět a slyšet, řídí se tím dodnes.

Jan Kovanic
21. 5. 2025

Život „po svém“ znamenal smrt „po svém“.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Jan Ferenc
21. 5. 2025

Číňané sebrali českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb.

Aston Ondřej Neff
19. 5. 2025

Kéž by jednání v Istanbulu někomu otevřelo oči

Aston Ondřej Neff
20. 5. 2025

Rumuni tedy rozhodli, jak rozhodli.

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Tomáš Jirsa
19. 5. 2025

Jsem zděšen nad lehkomyslností evropských politiků.

Marek Hudema
21. 5. 2025

Česká republika byla tradičně jedna z evropských zemí, která téměř bezvýhradně podporovala Izrael v...

Lidovky.cz, ČTK
21. 5. 2025

Obyvatelé Pásma Gazy v pondělí čekali na dodávky pomoci, kterou izraelská vláda v neděli pod...

hej Jan Hejl, ČTK
21. 5. 2025

Prezident Petr Pavel zastavil trestní stíhání čtyř vojáků. Ti byli obžalovaní v souvislosti s...

Lidovky.cz, ČTK
21. 5. 2025

Bývalé německé kancléřce Angele Merkelové z doby, kdy byla jednou z nejmocnějších žen světa, vůbec...

ČTK, Lidovky.cz
21. 5. 2025

Akademický senát ČVUT přijal návrh na odvolání z funkce rektora Vojtěcha Petráčka. Pro hlasovalo 39...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz