Středa 30. dubna 2025, svátek má Blahoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

LITERATURA: Básník, jemuž věřím

diskuse (6)
„Tuhu o sny naostřenou / pokládám na list / zasněženého světa“
(Petr Musílek: Kresba).

Věřit tvrzení, že básník říká vždycky pravdu, věru nemusíme. Avšak určitě jsou básníci, kterým můžeme věřit vždycky, ať už je jejich bibliografie sporá či přebohatě rozkošatělá. Petr Musílek (*1945) knižně debutoval v šestatřiceti letech, tedy ve věku, kdy leckterý jiný autor už má za sebou knižních počinů hned několik. Petr Musílek je tvůrce, který nespěchá. Jestliže s prvotinou (básnickou sbírkou Tichý svědek) přišel mezi čtenáře v roce 1981, druhotinu (Tichý svědek) přidal teprve po sedmi letech, v osmdesátém osmém, a třetí kniha (Cesta k šípku) následovala dokonce až po dalších, předlouhých letech osmnácti, tedy letos.

V červenci tohoto roku však vyšla Petru Musílkovi kniha ještě jedna - elektronická. Vydal ji Prácheňský syndikát V-ART Horažďovice - Písek v Edici hostů (ta je součástí projektu Taxus Bohemica na http://v-art.envision.cz) a Musílek jí dal název Kniha dluhů. Pozval čtenáře do serpentín svého života, ten s ním prochází místy a událostmi a Musílek je mu jakoby povědomý - ta veskrze poctivá výpověď o sobě pozoruhodně ladí s atmosférou básnických sbírek. Zkrátka důvěryhodný člověk. Tak jako si odpracoval svůj život, jsou odpracované i jeho básně. Věříme mu každou větu a každou strofu, o čem píše, to je jeho duchovním vlastnictvím. Krajina, řeka, vítr, stopy, cesty mají jedno společné: jsou v něm. „Napsal jsem ty dva řádky,“ vzpomíná Musílek v Knize dluhů, „a nevěděl jak dál. Vítr se ve mně neusadil dostatečně hluboko. Ostatně, začátek básně byl tak jako tak poznamenán jiným dnem a jinými poryvy větru. Přicházel ze zcela jiných planin ticha, než která mi seděla pod kůží.“ Živly to jsou, čím Musílek žije, a úsilí živly zmoci básnickým jazykem to je, co Musílka za dlouhá desetiletí utvořilo vnitřně. Proto nemůže, především ale nechce předstírat. Vzpomínková Kniha dluhů nebyla napsána, aby mátla či vyvolala iluze - i ona, jako sbírky básnické, je výpovědí dělného člověka, kterému jsou cizí pózy a účelové efekty. Chválabohu „list který vlastní váhu zná / nepadne nikdy do prázdna“ (Listí).

Aby čtenář zatím neznalý Musílkovy tvorby věděl o básníkovi to podstatné, citujme z kapitoly Dobříš: „Vždycky jsem i přes svou praktičnost zůstal trochu romantik a trochu idealista. Když odjíždím na zámek, kterým prošly desítky osobností, věřím, že se tam s nimi setkám. Že budu dýchat stejný vzduch, který oni dýchali, že v chodbách uslyším ozvěnu jejich kroků, že se neviditelně předává i to, co v těchto zdech bylo kdy promýšleno.“

A návdavkem zkušenost z Dobříše: „Literární kritik, který usedl přímo proti mně, listoval svazky básní, k jednotlivým jménům náhodně přiřazoval okamžité postřehy, aby nás později zavalil všeobecnými odkazy na význam a symboliku slov. Bylo to profesionální šarlatánství a myslím, že to věděl a že mu to bylo jedno.“

Třebaže „tak tiše lidské srdce bije / a málokdo je na doslech“ (Tichý svědek), neuzavírá se Musílek do své literární dílny. Rodnému východočeskému městečku Chotěboř vydobyl jakožto organizátor popřední místo na mapě českého literárně společenského ruchu a v pardubické pobočce Obce spisovatelů mu dali najevo, že je tam z osobností nejpopřednějších. Řadím Petra Musílka ke spisovatelům progresivním a schopným rozpoznat neodvolatelnost evolučního vývoje: chotěbořský literát má totiž vlastní internetové stránky - http://www.leonet.cz/petrmusilek - a v tomto směru patří k průkopníkům v cechu českých spisovatelů - po bok prozíravých individualit, jakými jsou Milan Dušek, Jiří Žáček, Miroslav Huptych, Ota Ulč, Zora Šimůnková, Klára Hůrková, Lubor Kasal a někteří další. Mám dojem, že Petr Musílek směřuje k projektu, v němž nabídne čtenáři-surfaři i literární vědě velmi hlubokou sondu do svého celoživotního díla.

Musílkův českobudějovický kolega Věroslav Mertl je přesvědčen, že „obecně knižní typ kultury skončí, nikoliv však samotná literární tvorba. Ta, vytěsněna, bude absorbována jinými technologiemi, časově úspornými...“ Z tohotozorného úhlu je Musíkovo počínání vpravdě důmyslné. (Nemohu neodkázat na stránky http://www.senio.cz, které Musílkovu tvorbu nabízejí rovněž.)

„Čím kdo z vás nahradit mi může / tu svízel plnou radosti“ píše pěvec živlů Vysočiny v básni Růže. Mezi jeho svízele patrně patří nepoměr mezi díly vydanými a díly rukopisnými. Vloni šedesátiletý chotěbořský tvůrce má před sebou čas, kdy teprve vyjeví šíři svého literárního talentu: v jeho rukopisném archivu je například sbírka povídek (Bazič), sbírka pohádek a pověstí (Vlčí kolo), cyklus úvah a aforismů (Cestovní deník) či rukopis románu (Acylpiryn Hysteps). Podotknuto opět s Věroslavem Mertlem: „Svoboda po roce 1989 přináší zase jiná, neméně rafinovaná a nebezpečná úskalí pro literaturu, jako je například povolnost autorů vyhovět poptávce po jistém, pokud možno odlehčeném, nenáročném žánru, který jde na odbyt a činí autory úspěšnými (eo ipso „prodejnými“), zatímco autoři vážných témat bez sponzorování těžko nacházejí nakladatele, ba začasto se předem vzdávají honoráře, ev. vydávají knihy vlastním nákladem. Čím hlubší a náročnější próza či poezie, tím menší naděje na vydání. Nic žel nenasvědčuje tomu, že by mohlo dojít k zásadní změně, zejména s přihlédnutím k stále menšímu zájmu čtenářů o zmíněný druh tzv. krásné literatury“ (viz Hovory se spisovateli v internetovém projektu Taxus Bohemica). Je tedy otázkou, zda Petr Musílek vyjeví celý svůj autorský profil díly vydanými tiskem nebo v digitalizované verzi, a stejně tak se budeme ptát, jak široký okruh recipientů se s Musílkovým dílem obeznámí. Dnes však musí literatuře záležet v prvé řadě na tom, aby obstála před sebou samou. Musílek se nezaprodal konjuktuře a nebude z těch, kdo literaturu poškodí.

Jan Kovanic
30. 4. 2025

Je třeba nenechat se zblbnout a zdebilnit.

Aston Ondřej Neff
30. 4. 2025

Patnáct španělských regionů postihl očekávaný blackout.

Petr Kolman
30. 4. 2025

Proč nikdo neřeší protiústavní nesmysl v sekulárním státě.

Daniel Vávra
30. 4. 2025

Kolikrát jste potřebovali služby sociálního antropologa a kolikrát řemeslníka?

Jan Ziegler
30. 4. 2025

Romský hrdina Imrich Horváth bojoval proti nacistům

Aston Ondřej Neff
28. 4. 2025

Opravdu se nechci zúčastnit debaty o potratech.

Aston Ondřej Neff
29. 4. 2025

Řečnická otázka nevyžaduje odpovědi.

Jan Bartoň
28. 4. 2025

Podle Trumpa je dohoda s Ruskem připravena.

Ladislav Jakl
29. 4. 2025

Macron zopakoval, že zvažuje vyslání francouzských vojsk na Ukrajinu

Gustav Sitař
28. 4. 2025

Když je ilegální imigrant důležitější než občan vlastního státu

mul Matyáš Müller
30. 4. 2025

Obvodní soud pro Prahu 9 bude ve středu znovu rozhodovat o vině a trestu pro dva obviněné...

Josef Kopecký
30. 4. 2025

Lékaři budou povinně ověřovat to, zda mají zbrojní průkaz jejich pacienti s nemocí, vadou nebo...

Lidovky.cz, ČTK
30. 4. 2025

Podle prezidenta Donalda Trumpa zažívají po jeho nástupu Spojené státy zlatý věk, podle nového...

Lidovky.cz, ČTK
30. 4. 2025

V bojích proti Ukrajině zahynulo na 600 severokorejských vojáků, kteří pomáhali ruské armádě. Podle...

Jiří Just
30. 4. 2025

Ruský prezident Vladimir Putin nečekaně oznámil, že během oslav konce války ruská armáda bude na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz