GLOSA: Pán Prstenů, Letopisy Narnie a Velikonoce
Pán prstenů foto: Neviditelný pes
Jistě nejsem daleko od pravdy, tuším-li vaši otázku vznášející se nad nadpisem tohoto článku.
Vezmu to popořadě: jaká je spojitost mezi Pánem Prstenů a Letopisy Narnie? Samozřejmě jde o díla, která jsou dnes zlatým fondem světové literatury a základními kameny oblíbeného literárního žánru fantasy. Spojuje je také přátelství jejich autorů, J.R.R. Tolkiena a C.S. Lewise. Oba byli profesory literatury a angličtiny na univerzitě v Oxfordu. Oba je spojovala láska k severským mýtům. A především je spojovala společná víra. Byl to právě profesor Tolkien, kdo Lewise přivedl ke křesťanské víře, aby se z něj krátce nato stal zřejmě největší obhájce křesťanství ve dvacátém století a zařadil se po bok největších křesťanských myslitelů všech dob.
Naši dva přátelé stáli u zrodu slavné oxfordské literární diskusní skupiny Inklings, která se pravidelně scházela od třicátých do padesátých let minulého století. Právě na čtvrtečních setkáních Inklings doma na koleji u Lewise byly prvně předčítány ještě nevydané příběhy Bilba a Froda.
Jejich společná láska k severským mýtům a středověké kultuře je oba vedla k touze vytvořit vlastní literární mýtus, který ovšem bude křesťanský a pravdivý – tedy bude obsahovat Pravdu, jak ji zjevuje Bible. Přeli se však o způsob, jak tento mýtus vytvořit: Lewis brilantně používal alegorii, Tolkien alegorií pohrdal. V mnoha Lewisových dílech a zejména v Letopisech Narnie objevujeme obdivuhodně přesnou alegorii k Bibli. U Tolkiena tuto zřetelnou alegorii naopak nenalezneme, biblické pravdy jsou v Hobitovi a trilogii Pán Prstenů formulovány jiným způsobem. Oběma pánům se jejich záměr nadmíru povedl, každému sice jiným způsobem, ovšem tím více můžeme být z jejich děl obohaceni o to nejcennější – pravdu.
Nyní jsme u souvislosti s velikonocemi. Velikonoční Pravda, tedy záchrana člověka skrze oběť Ježíše Krista, je stěžejní křesťanskou pravdou. Nacházíme ji u Tolkiena, kdy Gandalf Šedý umírá v horách Moria, aby vstal z mrtvých jako Gandalf Bílý. Objevuje se i v oběti Froda Pytlíka cestou do Mordoru k Hoře osudu.
U Lewise ji v alegorické podobě nalézáme v knize Lev, čarodějnice a skříň, kdy lev Aslan podle zákona prastaré magie zástupně umírá na Kamenném stole, aby následně vstal z mrtvých, porazil moc Bílé čarodějnice a obnovil Narnii.
Tolik tedy k vysvětlení, jak v nadpisu uvedené spolu souvisí. Přeji však všem čtenářům, aby poznali, že u těchto souvislostí to nekončí. Že ta „souvislost“ se dotýká každého z nás osobně. Hezké Velikonoce!
Autor je duchovní Křesťanského společenství Kamenický Šenov