19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

GLOSA: Pán Prstenů, Letopisy Narnie a Velikonoce

Jistě nejsem daleko od pravdy, tuším-li vaši otázku vznášející se nad nadpisem tohoto článku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 6.4.2015 0:17

No, tímhle způsobem

jako pan duchovní bych nalezl onu stěžejní křesťanskou pravdu i v Dámě v jezeře od Chandlera ...

S. Lorenc 6.4.2015 9:10

Re: No, tímhle způsobem

Pokud by ji tam autor ZÁMĚRNĚ dal, proč byste ji tam nehledal, že?

J. Jurax 6.4.2015 18:27

Re: No, tímhle způsobem

A obráceně - když ji tam najdete, autor ji tam dal jistě ZÁMĚRNĚ :-)

Ovšem jako bezvěrec, neznaboh a ateista žádných náboženských, tedy ani křesťanských, pravd nehledám - a v detektivkách tuplem :-)

Nehledě na to, že náboženství jsou jen virtuální konstrukty lidských myslí; pak ovšem pojem "náboženská pravda" jeví se být omezeně platným jen na ten který konstrukt; mimo něj - v reálu - je nesmyslem.

S. Lorenc 6.4.2015 20:23

Re: No, tímhle způsobem

Vy jste se v tom jaksi ztratil, že ;-)

J. Jurax 6.4.2015 21:49

Re: No, tímhle způsobem

I neztratil ... :-)

O. Horák 5.4.2015 18:25

Občas někdo hledá důkazy opravdu zoufale.

Aneb kdo čeká a věří v jednorožce, slyší klapot kopyt i z kroku mravence.

Opravdu zoufalý pokus vložit boha do všeho když znovuzrození dobra či potrestání zla najdete v každé pohádce (klasické, ne současné gender korektní).

Vždyť ani ty Velikonoce nejsou původní křesťanský svátek, ale staré pohanské odpozorování návratu života do přírody, návrat dlouhých dní a všeho spojeného s přírodním cyklem a jeho oslava.

S. Lorenc 5.4.2015 20:46

Re: Občas někdo hledá důkazy opravdu zoufale.

Doporučuji si zjistit něco více o Velikonocích - Velká noc, vyjití z Egypta, obětování velikonočního beránka jako předobraz toho, co se naplnilo obětováním Ježíše Krista. V češtině to máte velmi usnadněno - udělejte si rozbor slova velikonoce. Přeji hezké Velikonoce!

J. Jurax 6.4.2015 0:32

Re: Občas někdo hledá důkazy opravdu zoufale.

Hm, a co Beltain, Beltine, Belleteyn ... :-)

S. Lorenc 6.4.2015 9:14

Re: Občas někdo hledá důkazy opravdu zoufale.

Jak hebrejské svátky 14.nisanu souvisí s Kelty?

J. Jurax 6.4.2015 18:19

Re: Občas někdo hledá důkazy opravdu zoufale.

Časově ... a specielně u nás církev pokřesťanštila předchozí pohanské svátky ...

S. Lorenc 6.4.2015 20:34

Re: Občas někdo hledá důkazy opravdu zoufale.

Opravdu raději poctivě nastudujte. Doporučuji kvalitní biblický slovník, ne nějakou paní, co někde něco povídala ;-)

J. Jurax 6.4.2015 22:11

Re: Občas někdo hledá důkazy opravdu zoufale.

Takže nepokřesťanštila? Nepokryla svátek svou ideologií, když vykořenit jej nebylo možné/vhodné - tedy v našich krajích? Koneckonců příchod jara slavily rané kultury vždy a je vcelku jedno, jak to měly ideologicky podšprajcováno.

Poslouchejte, našel jsem si biblický slovník na http://lide.cb.cz/pavel.mosner/bib_slovnik_novotny.htm - doufám, že vyhoví Vašim vysokým měřítkům kvality (ne-li, poraďte mi jiný) a tam jsem se o velikonocích dočetl mnohé o židovsko-křesťanské tradici velikonoc - značnou část toho jsem aspoň rámcově znal. Nicméně o aplikaci velikonoc na pohanské svátky jara a plodnosti tam pochopitelně nic není (a nedá se čekat, že by bylo, že) - jenže tím skutečnost této pragmatické aplikace ze světa nezprovodíte. Ač Vám - neboť budete patrně vzdělanec - nemohou být neznámy.

Celkem ale chápu, že křesťanského duchovního nepřesvědčím a stěží mohu čekat, že by připustil jiný než omezený křesťanský pohled.

S. Lorenc 7.4.2015 10:32

Re: Občas někdo hledá důkazy opravdu zoufale.

Vy se držíte už "ideologického" výkladu, lepší je se držet pouze faktů: židé vyšli z Egypta 14.dne měsíce nisanu, ten den podle příkazu zabíjeli v rodinách beránka, jehož krví potřeli veřeje domu. Toto datum pak bylo ustanoveno jako svátek Pesach - na připomínku vyjití z Egypta. (v té době na našem území byly jen lesy a židé nějaké pohany v Evropě neřešili...) A ten svátek pak také pravidelně slavili. No a právě o jedněch Velikonočních svátcích po cca jeden a půl tisíciletí byl ukřižován Ježíš. Jedná se tedy o stejnou událost a s pohanským svátkem jara to nesouvisí, byť je mnohý evidentně zmaten tím, že je to v podobnou jarní dobu.

Já mám narozeniny ve stejný den, jako jedna naše známá - a přesto to není moje rodná sestra ani příbuzná :-)

T. Bílek 5.4.2015 23:48

Re: Občas někdo hledá důkazy opravdu zoufale.

Jde o to, co je předloha a co jsou zpracování této předlohy. Je krásné, že tolik mýtopravců ten velký mýtus intuitivně vytušilo mezi řádky. A dokonce (skoro by se dalo říci prorocky) již dávno před vzkříšením.

Z. Žíkovecký 4.4.2015 20:11

Poslední bitva

"A především je spojovala společná víra." Tak úplně společná zase nebyla, protože JRTT se snažil obrátit Lewise na katolicismus, ale ten se dal k anglikánům.

"Lewis brilantně používal alegorii" - zejména jeho Poslední bitva je názorným popisem toho, že víra je zlo. Je těžko pochopitelné jak jak možné, že si neuvědomoval, co vlastně místo zamýšleného pronáboženského díla napsal.

J. Sova 4.4.2015 21:07

Re: Poslední bitva

Po zdrcující kritice Elizabeth Anscombové přestal Lewis psát knihy o křesťanství a věnoval se tvorbě pro děti.

O. Kadlec 4.4.2015 21:56

Re: Poslední bitva

To není pravda.

S. Lorenc 5.4.2015 20:49

Re: Poslední bitva

Kde jste prosím vzal tuto polopravdivou zkratku?

O. Kadlec 4.4.2015 21:57

Re: Poslední bitva

Poslední bitva je alegorie vítězství víry.Víra není jeen dobrá, ona je východiskem z porážky. To je poselství sedmi dílů Narnie.

Ale vám to může říkat opak, klidně - taková je literatura.

Z. Žíkovecký 6.4.2015 14:58

Re: Poslední bitva

Krize náboženství je způsobena tím, že pojmy náboženství a víra jsou považovány za synonyma. Náboženství může plnit svou kladnou roli pouze tehdy, když není Vírou, ale Nadějí. Jakmile se stane Vírou, stává se Zlem, tak jako každá jiná nenáboženská Víra. Narniané na Aslanův rozkaz se nejen dobrovolně stávají otroky (tím koneckonců škodí jen sami sobě), ale dokonce vrahy. Není podstatné, že ten rozkaz vydal falešný Aslan - právě v tom se názorně projevuje zlo víry a nekritické podřízenosti autoritě: kdyby totiž ty rozkazy kriticky soudili dle svého vlastního svědomí, tak by okamžitě museli přijít na to, že to není pravý Aslan. Lidé, kterým není zcela samozřejmě jasné, že ten, kdo nařizuje vraždit mírumilovné bližní, je jednoznačně představitelem Zla, jsou svému okolí silně nebezpeční. To bohužel není jen abstraktní literární téma, ale závažné aktuální politikum naší současnosti, kdy nám sem xenofilové masivně importují muslimy.

O. Kadlec 4.4.2015 0:09

Geometr

Mám rád Pána prstenů i Narnii. A mám rád taky St.Exe, který napsal: "Skutečný Geometr byl jen jeden, ti ostatní jsou jeho vykladači."

A to je rozdíl mezi velikonocemi a Narnií se Středozemí.