Úterý 23. července 2024, svátek má Libor
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KLIMA: Brusel zachráncem planety

diskuse (276)

Tak jsem se opakovaně přistihl, s jakým despektem pohlížím na jakýkoliv elektromobil, který na silnici byť jen zahlédnu. Ve skutečnosti to není žádná nenávist (někdy snad mírná závist, to připouštím), ale jenom uměle vypěstovaná averze vůči něčemu, co je nám skrze média, státní správu a dokonce i soukromý sektor intenzivně a permanentně vnucováno, protože partička militantních ekosnílků pod kuratelou Bruselu, kteří se řízením osudu a především těch, co stojí skromně v pozadí dostali k historicky úžasné a přelomové věci. Dekarbonizace Evropy! Zaručeně čistý kontinent, jenž ukáže tu správnou a čistou cestu zemím jako je Čína, Rusko, Indie nebo Brazílie. Generace ekologických aktivistů o něčem takovém skutečně jen snily. Teď to mají takřka na dosah.

Na tento utopistický projekt nicméně postupně padne většina bohatství, které si Evropa za všechna staletí nahromadila, její vliv ve světě značně poklesne a životní standard mnoha Evropanů se fatálně zhorší. Ale Brusel stále vece svou : s elektromobily na věčné časy a nikdy jinak!

Vlastně nás unijní ekoteroristé mají přesně tam, kde nás mít chtěli. Tj. ve při. Přímo virtuózně vyhloubený příkop mezi lidmi A a (pod)lidmi B funguje až nad očekávání dobře.

Člověk by se domníval, že vnucovat něco takto fatálním způsobem a navíc zcela beze studu i centralizovaně v téměř přímém rozporu s elementárním tržním principem poptávky a nabídky může nastat snad jen v totalitním státě.

Už o tom bylo napsáno tolik, že každý z nás je tak trochu odborníkem. Víme například, že všichni po sobě zanecháváme uhlíkovou stopu. A řešení je v čisté energii, za kterou ovšem není považována ani energie získaná z jádra, která je přitom fundamentálním základem tuzemského trhu s elektřinou.

Zástupci automobilového průmyslu v ČR zase tvrdí, že Evropa ve výrobě elektromobilů a vývinu elektropohonů za světem značně zaostává. Ale jaksi neberou v potaz, že většina světa se ještě s něčím jako je elektromobil ani nesetkala.

Příkladem budiž politika koncernu Volkswagen, který tvrdě narazil na čínském trhu se svými elektromobily. A aby si v zemi hojného exportu zajistil alespoň nějaký odbyt, nahradil předražená elektrická vozítka klasickými auty se zážehovými a spalovacími motory, která by v EU neprošla ani emisní normou EURO 6.

A Číňané konečně kupují. Osobně jsem tedy očekával, že budou podstatně uvědomělejší (prý mají velké plány v elektromobilitě), ale nejlidnatější země světa stejně jako Indie, jež tento primát brzy převezme, se evidentně řídí jednoduchými zákony a principy tržního kapitalismu. Je to až groteskní, když komunistická Čína je nyní kapitalističtější než celá Evropa.

Pravda je taková, že celosvětový objem uhlíkových emisí exponenciálně stoupá, ale táhnou a potáhnou ho rozvojové země a Evropa se Severní Amerikou nemají šanci tomu zabránit.

Hrozba klimatické změny je globální problém. Mají USA, Kanada, Německo či Francie dostatek finančních prostředků, aby dokázaly dotovat elektromobily ve zbytku světa?

Abych se zde neprezentoval jako nějaký zpátečník a zarytý odpůrce pokroku.

Když se v 19.století objevila první parní lokomotiva, vzbudila u přihlížejících spíše hrůzu a všeobecnou nevoli – a málokdo si dokázal představit, že by mohl takovýto netvor nahradit koňské bryčky a povozy, jež byly v té době v podstatě jediným zavedeným dopravním prostředkem.

A vidíte, už za pár let už se o tomto dopravním prostředku hovořilo, psalo i zpívalo jako o unikátním příkladu využití lidského ducha a důvtipu.

Stejně tak nepochybuji, že i elektromobilita může mít svou zářnou budoucnost, kdy prožije velký progres díky novým řešením elektrických vozů, především životnosti baterií a jejich likvidaci.

Vadí mi pouze to, že jsme elektromobilitu nedokázali postavit na stejnou startovní pásku se všemi ostatními typy motorů, aby byl konečný výsledek spravedlivý. Ale na straně druhé je to obrovské plýtvání prostředky.

Můžete mít auto na benzin, naftu, plyn a elektřinu.

Ale kdo bude financovat a realizovat tyto rozličné systémy současně? Kdo bude platit za minimálně čtyři různé infrastruktury, nabíječky, potrubí atd?

Patrně nejplodnější a nejsmysluplnější by patrně bylo, kdyby elektromotory prozatím zůstaly uzavřeny v laboratořích a zkušebnách, dokud a pokud zde vědci dokážou vyvinout nejenom funkční, ale především konkurenceschopné stroje, které budou ekologicky opravdu nezávadné.

Ale prozatím to neřeší ani všemi vychvalovaný vodík, který lze vyrábět z přebytečné elektřiny z obnovitelných zdrojů a z vodíku pak vyprodukovat energii. Pro elektrolýzu ale ponejprv musíte onu elektřinu někde vzít, přesněji vyrobit. A pak zase přeměnit vodík zpátky na elektřinu. A při tomto procesu vzniká nemalá energetická ztráta. Rentabilita tohoto způsobu v této podobě tedy zatím rozhodně nekoresponduje se superlativy, jež často slýcháme z úst řady politiků či zástupců automobilek.

V každém případě systém „Brusel locuta, causa finita“ (Brusel rozhodl…) všem ekologickým cestám a elektromobilitě samotné paradoxně nejenom, že neprospívá, ale ve finále dokonce vysloveně škodí.

Aston Ondřej Neff
23. 7. 2024

Určitě nejsem sám, kdo by rád pravicový koncept podporoval. Ze setrvačnosti volím ODS od jejího...

Ondřej Neff
23. 7. 2024

Co by se stalo, kdyby se Crooks trefil? Tak především bychom měli jinou ikonickou fotografii...

Václav Vlk st.
23. 7. 2024

Stačí číst „západní“ noviny a weby a najdete tam milion úvah o tom, proč jsme tam, kde jsme, jak z...

Tomáš Zdechovský
23. 7. 2024

Hnutí ANO už stačilo vynaložit mnoho energie v přesvědčování veřejnosti o tom, že vůbec není...

Lukáš Kovanda
23. 7. 2024

Predikční platformy, jako je PredictIt, jež umožňují sázet na výsledek prezidentského klání jako...

Aston Ondřej Neff
22. 7. 2024

Biden byl to přes všechno snahu starý bílý heterosexuální muž, tedy živočišný druh na odpis. Paní...

Aston Ondřej Neff
23. 7. 2024

Určitě nejsem sám, kdo by rád pravicový koncept podporoval. Ze setrvačnosti volím ODS od jejího...

Aston Ondřej Neff
20. 7. 2024

Volání po odvaze má svoji druhou stranu mince, totiž nářek nad absencí odvahy, nářek nad...

Marian Kechlibar
22. 7. 2024

Služba Crowdstrike, která se používá k ochraně různých korporátních počítačů před malwarem,...

Benjamin Kuras
20. 7. 2024

Žalobcem je list New York Times, a o odmítnutí poskytnout ke zveřejnění korespondence s šéfem...

Miloslav Novák
23. 7. 2024

Sparťanští fotbalisté do kvalifikace o Ligu mistrů vstoupili vítězně. V úvodním utkání 2. předkola...

jhr Jan Hron, ČTK
23. 7. 2024

Kamala Harrisová vidí souboj s Donaldem Trumpem jako volbu mezi svobodou a chaosem. Americká...

Lidovky.cz, ČTK
23. 7. 2024

V neděli 21. července 2024 dosáhla celosvětová průměrná teplota nejvyšší hodnoty od začátku měření...

inc Lubomír Světnička
23. 7. 2024

Je to přesně 129 let od narození legendárního generála Františka Moravce, jednoho z nejvýraznějších...

Lidovky.cz, ČTK
23. 7. 2024

Kvůli příchodu tajfunu Gaemi musela tchajwanská armáda v úterý omezit své rozsáhlé vojenské...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz